برپایی نمایشگاه عکس‌هاى دیده نشده از حرم مطهر حضرت على(ع)

10:31 - 20 خرداد 1394
کد خبر: ۵۳۹۵۹
خبرگزاری میزان: مجموعه عکس‌های «محمد خوشرو» از بارگاه نورانى حضرت امام على (ع) در نگارخانه فرهنگسراى نیاوران به تماشا درمی‌آید.
به گزارش ، مجموعه عکس‌های «محمد خوشرو» از بارگاه نورانى حضرت امام على (ع) که حاوى دست کم ٣٤ تصویر ناب و تا به‌ حال دیده نشده از این آستانه مبارکه است، عصر جمعه ٢٢ خرداد در گالرى فرهنگسراى نیاوران به تماشا درمی‌آید.

این دهمین نمایشگاه انفرادى محمد خوشرو محسوب می‌شود که چونان همیشه دوربین او مانند زائرى شیفته و تیزبین از زوایایى کمتر دیده‌شده، گوشه گوشه حرم مطهر مولاى متقیان را طواف و ثبت کرده است.

در کنار این ٣٤ تصویر حدود ١٦ عکس برگزیده‌ از مجموعه نفیس کتاب «سجده صاحب‌نظران» نیز روى دیوار گالرى می‌رود که سال ١٣٩٠ با روایتگری عکس‌هاى محمد خوشرو و به همت موسسه توسعه ایرانیان در ٢٥٠ صفحه به زیور طبع آراسته شد و حال برخى از آن‌ها به نمایش درمى‌آید.

به سان همه نمایشگاه‌های خوشرو، این عکس‌ها در ابعاد بسیار بزرگ به نمایش درمی‌آید که در آستانه حلول ماه مبارک رمضان، ماهى که به نام متبرک حضرت على (ع) مزین است، فرصتى ذی‌قیمت تلقى می‌شود؛ درعین‌حال این آثار راوى معمارى شگرف اسلامى ایرانى در اماکن متبرکه است که از دل شیداى هنرمندان ایرانى حکایت می‌کند که از طراحى و ساخت درب ورودى و فضاى عمومى روضه منوره مولاى متقیان على (ع) در نجف گرفته تا تک‌تک کاشی‌های حرم تسرى یافته است.

این رویداد به همت مؤسسه توسعه ایرانیان و با همیارى معاونت هنرى وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى، بنیاد آفرینش‌های هنرى نیاوران، موسسه فرهنگى هنرى صبا دایر مى‌شود که همه عکس‌هاى این مجموعه از گنجینه هنرى موسسه توسعه ایرانیان است و نمایشگاه جنبه فروش ندارد.

شایان ذکر است کتاب نفیس «سجده صاحب‌نظران» اماکن زیارتى عراق را در ١٠ فصل روایت مى‌کند و دوربین محمد خوشرو مانند یک زائرى پژوهش گر تلاش مى‌کند این بارگاه‌هاى مقدس شیعى را از زوایایى دیده نشده به تصویر بکشد. این کتاب تابستان ١٣٩٠ در حالى انتشار یافت که عنوان کتاب را سید محمد احصائى خوشنویسى کرده و مقدمات آن را آیدین آغداشلو، سیدمحمد بهشتى، سید محمدصادق خرازى و سیدمحمد مجتبى حسینى نگاشته‌اند. کتاب نفیس مزبور علاوه بر نجف، بارگاه‌های متبرکه امام موسى کاظم (ع)، امام محمدتقی و علی‌نقی (ع) و نیز کربلاى معلا را با تصویرهاى جذاب به ثبت رسانده است.

محمد خوشرو تاکنون سه کتاب نفیس با رویکرد عکاسى مذهبى شامل بر آستان رضا (ع)، سجده صاحب‌نظران و نسیم سحر ارائه داده که آن‌ها را یک کتاب عکس دیگر با عنوان «خیال» همراهى مى‌کند که به ژانر دیگر عکاسى او، عکاسى هنرى با گرایش انتزاعى اختصاص دارد؛ خوشرو متولد ١٣٤٩ است و از سال ١٣٨٥ آثارش در ١٠ نمایشگاه انفرادى در گالری‌هاى موزه سالار جنگ هند، ماه مهر، اعتماد، شکوه، موزه ملک، فرهنگسراى بهمن ... و نیز رویدادهاى جمعى نظیر «چشم درون» در موزه هنرهاى معاصر، «تصویر سال»، «به روایت عکاسان معاصر» در پردیس ملت به تماشا درآمده است.

این نمایشگاه عصر جمعه ٢٢ خرداد در فرهنگسراى نیاوران واقع در انتهاى خیابان پاسداران، روبروى پارک نیاوران آغاز به کار مى‌کند.
انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *