نگاهی به چرخش ناگهانی امارات؛ آشکار شدن شکاف میان ریاض و ابوظبی در پی خروج امارات از یمن

4:00 - 13 مرداد 1398
کد خبر: ۵۳۸۴۱۶
ماه جولای امارات از تصمیم برای خارج کردن بخشی از نیرو‌های خود از یمن خبر داد که این اقدام اگرچه واکنش رسمی از سوی عربستان را در پی نداشته، اما منابع آگاه از خشم مقامات سعودی از این اقدام خبر می‎دهند.

به گزارش گروه بین الملل ؛ اوایل ماه جولای امارات اعلام کرد که قصد دارد بخشی از نیرو‌های خود را از یمن خارج کند.

پایگاه «فارن پالیسی» در گزارشی ضمن بررسی ابعاد این اقدام از سوی ابوظبی می‌نویسد که این اقدام اشاره‌ای است به "دردسر جدی در روابط امارات با عربستان سعودی."

 

خروج امارات از یمن، آشکار شدن شکاف میان عربستان و امارات و خشم ریاض

 

فارن پالیسی می‌نویسد: عربستان سعودی تاکنون به طور خاص درباره این خروج امارات سخنی به میان نیاورده، اما نیویورک تایمز به نقل از مقامات در ریاض اعلام کرده که این کشور تلاش کرده‌اند تا امارات را از این تصمیم منصرف کنند، اما این تلاش‌ها با شکست مواجه شده است.

 

بیشتر بخوانید: پایان مسیر مشترک ریاض- ابوظبی در یمن

 

این پایگاه در ادامه به دلایل خروج امارات از یمن پرداخته و می‌نویسد: حقیقت ناخوشایند خروج امارات از یمن این سؤال را در ذهن ایجاد می‌کند که در جایگاه نخست چرا ابوظبی تصمیم به خروج از یمن گرفته است؟ برخی احتمالات در این باره وجود دارند.

 

خروج امارات از یمن، آشکار شدن شکاف میان عربستان و امارات و خشم ریاض

 

این پایگاه در ادامه می‎نویسد: در حال حاضر امارات در حال تجربه برخی از مشکلات اقتصادی در داخل است و این موضوع باعث شده تا این کشور در نهایت تصمیم به خروج از یمن بگیرد.

فارین پالیسی می‎افزاید: علاوه بر این امارات عمیقا نگران چالش‌ها در خلیج فارس است و این موضوع امارات را بر آن داشته تا برای حفاظت از خود تحت فشار باشد.

 

خروج امارات از یمن، آشکار شدن شکاف میان عربستان و امارات و خشم ریاض

 

این پایگاه در بخش دیگری می‌افزاید: دلیل این عقب نشینی هر چه که باشد یک موضوع کاملا آشکار است؛ عربستان سعودی در موقعیت دشواری قرار گرفته است، ریاض نمی‌تواند بدون حمایت متحدانی مانند امارات به حضور بی پایان خود در یمن ادامه دهد و از طرفی نیز خروج از یمن نیز برای این کشور بسیار دشوار است، زیرا این اقدام به معنای یک شکست راهبردی برای عربستان سعودی خواهد بود.

فارن پالیسی در پایان می‌نویسد: تصور اینکه عربستان روابط خود با امارات را مورد بازنگری قرار دهد دشوار نیست؛ اما‌ این امر برای امارات نیز زیان‌هایی را در پی خواهد داشت.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *