رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

میزگرد بخشش و گذشت، در یزد تشکیل شد

17:20 - 09 مرداد 1398
کد خبر: ۵۳۸۰۲۹
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
میزگرد بخشش و گذشت با حضور شکات و محکومان مالی در یزد تشکیل شد.

میزگرد بخشش و گذشت، در یزد تشکیل شدبه گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی ، طی یک ابتکار جالب در زندان مرکزی یزد، با حضور شکات و محکومان مالی در سر یک میز، میزگرد بخشش و گذشت تشکیل شد.

در این طرح خلاقانه که با همت مسئولین زندان یزد و با حضور مقام‌های قضایی و افراد معتمد شکل گرفت، محکومین جرائم مالی غیر عمد، همراه با شکات خود و یک مقام قضایی یا فرد معتمد، گرد یک میز قرار گرفتند تا در یک جَوِّ مناسب، با گذشت و چشم پوشی از تمام و یا بخشی از طلب خود، زمینه ساز، آزادی و یا سبک‌تر شدن بدهی مددجویان بدهکار زندان یزد، فراهم شود.

معاون فرهنگی دادگستری در نشست صمیمی تشکیل میزگرد بخشش و گذشت، گفت: حضور در جلسه صلح و سازش و اخذ گذشت، می‌تواند یکی از بهترین نشست‌ها و مفیدترین جلسات یک فرد در عمر و زندگی محسوب گردد.

محمدرضا عرشیان، بخشندگی و غَفّار بودن را از صفات خاص حضرت باریتعالی ذکر کرد و اظهار داشت: طبق وعده الهی، عاقبت بخیری از آن بندگانی خواهد بود که هم صفت با خالق هستی و ملبس به لباس بخشندگی و گذشت باشند.

وی با بیان اینکه حق الناس یکی از حقوق بسیار مهمی است که باید رعایت شود افزود: بدهکار باید بدهی خود را پرداخت و رضایت طلبکار خود را جلب نماید، اما طلبکاران نیز در نظر داشته باشند که گره گشایی از کار بندگان خدا، هنر انسان‌های باتقوا است.

این مقام مسئول، مهربانی و محبت را خصیصه افراد خداجو دانست و اظهار داشت: انس و ارتباط با خدا و رشد و تعالی در معنویات و رسیدن به تقرب الهی در گرو مهربانی و محبت به بندگان خداست که انسان می‌تواند با گذشت از حق و طلب خود و محبت و مهربانی به یک فرد مستأصل زندانی آن را به دست آورد.

وی به آثار عفو و گذشت در زندگی مادی و معنوی انسان اشاره کرد و بیان داشت: روحیه عفو و گذشت نه تنها لازم است بلکه از اوجب واجبات است و در حقیقت کسی که عفو می‌کند ابتدا در حق خویش لطف کرده و ملبس به صفتی از صفات پروردگار می‌گردد در واقع عفو کننده، به اسمی از اسماء الهی چنگ زده است و بهشت خود را با داشتن این صفات تضمین کرده است.

شایان ذکر است در این اقدام در حالی که هر بدهکار با حضور یک مقام مسئول و فرد معتمد با طلبکاران خود گرد یک میز جمع شده بود، مبالغ بسیار قابل توجهی از بدهی مجرمین جرائم مالی غیر عمد کم شد تا شاید زمینه ساز سبک شدن بار بدهی و آزادی فردی از بند گردد.

آنچه مُسَلَّم است، فرد در بند زندان، امکان فراهم کردن پول و منابع مالی برای پرداخت بدهی را ندارد و باید به گونه‌ای عمل کرد تا شاید فرد در بیرون از زندان و حضور در یک کار و فعالیت، بتواند بخشی از بدهی خود را فراهم نماید.

در این جلسه که با حضور ۵۰ نفر شاکی و ۳۰ نفر مددجوی محکوم جرائم مالی تشکیل شد، رضایت ۲۰ نفر از شکات جلب گردید.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *