رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

بحران اقتصادی انگلیس پس از برگزیت و واهمه بوریس جانسون از مشکلات پیش‎رو

4:00 - 06 مرداد 1398
کد خبر: ۵۳۶۵۶۲
حضور جانسون در سمت نخست وزیری انگلیس که با انتقادات داخلی و خارجی بسیاری روبرو بوده، به زعم رسانه‌های اروپایی تسهیل کننده فرسایش اعتبار لندن در میان سایر پایتخت‌های قاره سبز خواهد بود.
به گزارش گروه بین الملل ؛ حضور «بوریس جانسون» روزنامه نگار و وزیر خارجه پیشین انگلیس در خانه شماره ۱۰ «داونینیگ استریت» واکنش‌های مختلفی در داخل و خارج از این کشور را در پی داشته است.

این هوادار افراطی برگزیت که در پی بروز اختلاف نظر با «ترزا می» نخست وزیر پیشین انگلیس، کابینه را ترک کرده بود، با کسب آرا اکثریت اعضای حزب محافظه کار جانشین می‌شد که به دلیل ناتوانی در تصویب توافق برگزیت در پارلمان از سمت خود کناره گیری کرده بود.
 
 
لابیست‌ها در کابینه جانسون چه می‌کنند؟
 
طیف وسیع مخالفت‌ها و انتقادات داخلی از جانسون مهم‌ترین موضوع روز‌های اخیر در انگلیس هستند. اکنون جانسون که به نوشته میرور به عنوان فردی با سابقه در زمینه گاف، دروغ و رسوایی شناخته می‌شود و اساسا صلاحیت ریاست حزب محافظه کار و نخست وزیری انگلیس را ندارد، سکان هدایت این کشور را در دست داشته و باید به مشکلاتی که در زیر به آن‌ها اشاره شده، بپردازد:
 
- ناامنی در سراسر کشور و رشد روزافزون جرایم به ویژه در لندن پایتخت

جانسون که با بحران روزافزون ناامنی و چاقوکشی در لندن مواجه است، وعده داده ۲۰ هزار افسر جدید را در چند هفته آینده برای مقابله با این بحران استخدام خواهد کرد.

- اتهام ارتشا

نخست وزیر جدید انگلیس، در نخستین هفته کاری خود با نامه یک نماینده پارلمان عضو حزب کارگر روبرو شده که در مورد تبعات بذل و بخشش‌های مالی وی به مقامات ارشد کشور هشدار داده است. نامه با اشاره به استفاده جانسون از کمک‌های مالی افراد و شرکت‌های مختلف در سال‌های قبل و نیز در دوران رقابت اخیر خود برای رسیدن به سمت نخست وزیری، اقدامات و سیاست‌های نخست وزیر جدیدی را عامل بالقوه‌ای برای بروز مناقشات میان منافع شخصی و ملی می‌داند.
 
 
بحران اقتصادی انگلیس پس از برگزیت و واهمه بوریس جانسون از مشکلات پیش‎رو

- خروج از اتحادیه اروپا

تاکید جانسون بر خروج از اتحادیه اروپا در ضرب الاجل تعیین شده در ۳۱ اکتبر (۹ آبان) با یا بدون توافق عمده‌ترین و بحث برانگیزترین موضوع روز‌های اخیر انگلیس است. تلاش جانسون برای به ثمر رساندن هر چه سریع‌تر برگزیت از مواردی است که حتی در خود حزب محافظه کار نیز با مخالفت‌هایی مواجه است.

- نگرانی از مشکلات اقتصادی

جانسون به رغم اصرار بر خروج هر چه سریع‌تر از اتحادیه اروپا از این موضوع نیز آگاهی دارد که کشور در پی این اقدام با مشکلات اقتصادی بزرگی مواجه خواهد شد. پنجمین اقتصاد دنیا در حال حاضر نیز با فرار سرمایه، شرکت، بانک و افراد به دلیل عدم اعتماد اقتصادی شاهد ضرر‌های مالی سنگینی بوده است.

- حضور گسترده لابیگران در کابینه

منتقدان بر این باورند که حضور شرکت‌های ثروتمند و قدرتمندی در تیم جدید نخست وزیر انگلیس که به لابیگری شهره هستند و قطعا صدایی قوی‌تر و تواناتر از شهروندان معمولی انگلیس خواهند داشت، با نگرانی جانسون از مشکلات اقتصادی قابل توجیه است.
 
 

البته منتقدان چنین ترکیبی را سبب خفه شدن صدای مردم و کم رنگ شدن منافع عمومی و ملی و مصادره دولت به نفع چند شرکت و فرد ثروتمند می‌دانند.
 
 
لابیست‌ها در کابینه جانسون چه می‌کنند؟ بحران اقتصادی انگلیس پس از برگزیت؛ واهمه جانسون از گستردگی مشکلات
 

«اوپن مرکوری» در گزارشی با این موضوع از ارتباط نزدیک بخشی از این لابی گران با رژیم‌های سرکوبگر و ناقض حقوق بشر خاورمیانه مانند بحرین، عربستان، رژیم صهیونیستی و امارات پرده برداشته که در قبال سکوت انگلیس در مقابل جنایاتشان، کمک‌های قابل توجهی به این کشور می‌کنند.

دریافت‌های مشکوک «دومینیک راب» وزیر پیشین برگزیت که در کابینه جانسون به وزارت خارجه منصوب شد و «مت هانکوک» وزیر بهداشت پیشین که در کابینه جدید نیز حضور دارد، افرادی با اندیشه‌های رادیکال و دریافت کننده کمک مالی از موسسات و شرکت‌های مختلف، موید این ادعا هستند.

- مشکلات جانسون با اتحادیه اروپا

حضور جانسون به بحران‌های جدی میان «بروکسل» و «لندن» خواهد انجامید. به نظر می‌رسد این بحران‌ها تا اواسط ۲۰۲۰ به حداکثر خود برسند. این امر از سیگنال‌های ارسال شده میان طرفین به خوبی مشهود است.

رسانه‌های اروپایی غالبا با توصیف جانسون به عنوان فردی که اساسا توانایی مدیریت یک کشور را ندارد، بر این باورند که انگلیس در دوران نخست وزیری وی اعتبار اندکی در میان کشور‌های اروپایی خواهد داشت.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *