رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

حس افزایش منابع آبی دلیل بدمصرفی

4:10 - 06 مرداد 1398
کد خبر: ۵۳۶۴۲۱
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
بارش های اخیر از لحاظ روانی تاثیر به سزایی در شکل گیری الگوی مصرف داشته اند به طوریکه حس افزایش منابع آبی دلیلی بر رشد مصرف آب بوده است.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، بررسی میزان بارش در حوضه‌های اصلی آبریز نشان می‌دهد تا اواخر تیرماه سال جاری بارش‌های کشور به بیش از ۳۳۶ میلیمتر رسیده است که این رقم در مقایسه با سال آبی گذشته با رشد ۱۰۱ درصدی روبرو بوده است.
 
با اینکه میزان بارش‌ها در سال آبی جاری با افزایش قابل توجهی روبرو بوده، اما هنوز هم برخی از شهر‌های کشور با مشکل کم آبی روبرو هستند.
 
در این بین افزایش ذخیره سد‌ها این باور را در بین مردم ایجاد کرد که وضعیت منابع آبی کشور بسیار مطلوب است و افزایش بی رویه مصرف خللی در تامین نیاز آن‌ها ایجاد نخواهد کرد.
 
در همین راستا چندی پیش تقی زاده خامسی معاون وزیر نیرو با اشاره به اینکه حس افزایش منابع آبی، خود عامل رشد مصرف آب در سال‌جاری بوده، اظهار کرد: امسال سال گرمی است و افزایش گرما در شب باعث تداوم مصرف کولر‌های آبی می‌شود از این‌رو بخشی از رشد مصرف به گرما در شب مربوط است.
 
این مقام مسئول با بیان اینکه حس پرآبی به لحاظ بارش‌ها و سیلاب‌های اخیر در رشد مصرف بی‌تأثیر نبوده عنوان کرد: نباید نزولات جوی سال آبی جاری، مصرف بهینه آب را از یاد‌ها ببرد، بخصوص در کلانشهر‌ها که با محدودیت منابع آبی، مخازن و شبکه روبرو هستیم.
 
افزایش تعرفه آب پرمصرف ها راهکاری برای مدیریت مصرف

همچنین مجتبی شوریان کارشناس حوزه آب در گفت و گو با  یکی از مهمترین علل مصرف بی رویه آب  را قیمت پایین آن دانست و افزود: در حال حاضر قیمت تمام شده آب با هزینه دریافتی از مشترکان در تناقض است که می تواند عاملی برای بدمصرفی تلقی شود.

وی افزود: قیمت آب در ایران نسبت به کشورهای دیگر بسیار پایین تر است و باید قیمت آب برای پرمصرف ها به گونه ای تعیین شود که با مصرف بیشتر هزینه آن را در سبد خانوار احساس کنند.

این کارشناس حوزه آب به افزایش مصرف مشترکان همزمان با افزایش بارش ها درسال آبی جاری اشاره کرد و گفت: بارش های اخیر از لحاظ روانی تاثیر به سزایی در شکل گیری الگوی مصرف داشته اند به همین دلیل با وجود تاکید بر کاهش مصرف  در عمل تغییر خاصی دیده نمی شود.

آگاهی سازی باید از مدارس آغاز شود

شوریان در خصوص راهکارهای کاهش مصرف آب اظهار کرد: آگاهی سازی عمومی باید به طور علمی از مدارس آغاز شود تا فرهنگ مصرف اصلاح شود و با درک اینکه ایران یک کشور کم آب است نباید افزایش مقطعی بارندگی دلیلی بر بد مصرفی به شمار رود.

با این حال بررسی‌ها نشان می‌دهد ۵۹ شهر کشور امسال از نظر سطح تنش با کمبود بیشتر از ۲۰ درصد در وضعیت قرمز قرار دارند که در پیک مصرف روزانه احتمال کمبود آب برای آن‌ها وجود دارد.
 
چندی پیش آب و فاضلاب استان تهران با صدور اطلاعیه‌ای روند افزایش مصرف آب در روز‌های اخیر را نگران‌کننده خواند.
 
با این حال در هفته های اخیر مصرف آب در تهران از مرز ۳ میلیون و ۶۸۰ هزار مترمکعب در روز عبور کرد که این رقم نسبت به سال گذشته ۵ درصد افزایش داشت که در ۳۰ سال گذشته رشدی بی‌سابقه داشته است.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *