بیش از کمبود پزشک توزیع آن در کشور مورد انتقاد است

1:00 - 03 مرداد 1398
کد خبر: ۵۳۶۰۱۲
دسته بندی: جامعه ، عمومی
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از روند توزیع پزشک در کشور انتقاد کرد و گفت: برای ماندگاری پزشکان در این مناطق برای تدابیر مناسبی اندیشیده شود.

بیش از کمبود پزشک توزیع آن در کشور مورد انتقاد استبشیر خالقی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با خبرنگار گروه جامعه با اشاره به وضعیت تعداد و نحوه توزیع پزشک در کشور، گفت: هر چند کشور با کمبود نیروی پزشک مواجه است، اما این موضوع در طی سال‌های اخیر بسیار مورد توجه بوده و اکنون در مناطق محروم نیز کمبود پزشک کمتر احساس می‌شود.


نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه توزیع عادلانه پزشک بهترین راهکار برای تنظیم اصولی خدمات رسانی به بیماران در حوزه بهداشت ودرمان است، افزود: باید تعداد پزشکان به نسبت جمعیت کشور افزایش یابد تا ارایه خدمات درمانی در پروسه بهتری صورت بگیرد.


وی با تاکید بر اینکه بیشتر از اینکه کشور از کمبود پزشک رنج ببرد از توزیع پزشکان در رنج است، تصریح کرد: در حال حاضر تدابیر مناسبی برای حضور پزشکان در مناطق مختلف کشور اعم از مناطق محروم اندیشیده شده است، اما در خصوص ماندگاری آن‌ها در این مناطق هنوز کار چندانی نشده است.


این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه وضعیت حوزه درمانی کشور در سال‌های پس از انقلاب رشد بی سابقه‌ای داشته است، گفت: در حال حاضر خوشبختانه در دور افتاده‌ترین شهرستان‌های کشور نیز حضور پزشک را شاهد هستیم.


خالقی با تاکید بر اینکه روند توزیع پزشک در کشور باید مورد تجدیدنظر واقع شود، افزود:بهترین راهکار برای رفع خلاء کمبود پزشک متخصص به ویژه در مناطق محروم این است که پزشکان در این مناطق از سهیمه بومی استخدام شده و تعهد خدمت در این مناطق دو برابر مدت زمان تحصیل خود بدهند.


عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: ارایه مشوق‌های کارآمد به پزشکان می‌تواند روند ماندگاری آن‌ها را در مناطق محروم افزایش داده و به این ترتیب سرانه سلامت در کشور را صعودی کند.
گفتنی است؛ بر اساس آمار جهانی، میزان سرانه پزشکی در کشور‌های پیشرفته حدود ۴۰ تا ۵۰ پزشک به ازای ۱۰۰۰ هزار نفر می‌باشد این در حالی است که این شاخص در کشور حدود ۱۰ پزشک است و کاهش تربیت نیروی انسانی در حوزه پزشکی باعث ایجاد شرایط نامطلوب در ارائه خدمات پزشکی شده است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *