رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

تخریب ۱۰۰ هزار سلول مغز با یک بار مصرف ماده مخدر گُل/ سن شیوع سکته قلبی در ایران

13:04 - 22 تير 1398
کد خبر: ۵۳۲۷۳۴
تخریب ۱۰۰ هزار سلول مغز با یک بار مصرف ماده مخدر گُل، سن شیوع سکته قلبی در ایران، خطری به نام «سوما» در باشگاه‌های بدنسازی، آلودگی هوا عامل افزایش خطر بیماری مزمن ریوی و ... گزیده‌ای از اخبار بسته سلامت امروز است.

تخریب ۱۰۰ هزار سلول مغز با یک بار مصرف ماده مخدر گُل/ سن شیوع سکته قلبی در ایرانبه گزارش خبرنگار گروه فضای مجازی ، تخریب ۱۰۰ هزار سلول مغز با یک بار مصرف ماده مخدر گُل، سن شیوع سکته قلبی در ایران، خطری به نام «سوما» در باشگاه‌های بدنسازی، آلودگی هوا عامل افزایش خطر بیماری مزمن ریوی، آلودگی هوا عامل افزایش خطر بیماری مزمن ریوی و ... گزیده‌ای از اخبار بسته سلامت امروز است که در ادامه گزیده‌ای از آن را می‌خوانید.

• تخریب ۱۰۰ هزار سلول مغز با یک بار مصرف ماده مخدر گُل
کارشناسان حوزه اعتیاد معتقدند با یک بار مصرف ماده مخدر گُل، ۱۰۰ هزار عدد از سلول‌های مغز تخریب می‌شود که این نشانه بارزی از خطرناک بودن مصرف این ماده مخدر صنعتی دارد. به گزارش ایرنا، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کردستان در ارتباط با خطرناک بودن مصرف مواد مخدر به ویژه صنعتی اظهار داشت: اطلاع‌رسانی در این خصوص را باید به خانواده‌ها از جمله دانش آموزان در مدارس آغاز کرد تا همگان بدانند یک بار مصرف این نوع مواد یعنی اعتیاد پیدا کردن به آن است. رحمان حریری با بیان اینکه اعتیاد مهمترین معضل و آسیب اجتماعی جامعه است، افزود: ۹۰ درصد کسانی که در کمپ‌های ترک اعتیاد حضور دارند با یک بار مصرف معتاد شده اند، بنابراین خانواده‌ها باید فرهنگ «نه» گفتن را به فرزندان خود بیاموزند. وی اصلی‌ترین راهکار برای پیشگیری از اعتیاد را فرهنگ سازی دانست و اضافه کرد: فرهنگ خطرناک بودن مصرف مواد مخدر نیازمند آموزش‌های نوین، کاربردی و مهارت‌ها به نسل جوان و نوجان از طریق مختلف است.
• سن شیوع سکته قلبی در ایران
دبیر علمی بیست و یکمین کنگره بین المللی تازه‌های قلب و عروق، از پایین بودن سن شیوع سکته قلبی در ایران در مقایسه با کشور‌های اروپای غربی و آمریکا خبر داد. به گزارش مهر، مسعود اسلامی در ادامه به سن شیوع سکته‌های قلبی در ایران اشاره کرد و گفت: افرادی که در کشور دچار سکته قلبی می‌شوند، ۱۰ تا ۲۰ سال جوان‌تر از کشور‌های اروپای غربی و آمریکا هستند. وی افزود: بیماران سکته قلبی در ایران بین ۴۰ تا ۵۰ سال هستند و حتی جوانان ۲۰ ساله‌ای داریم که دچار سکته قلبی می‌شوند، اما تشخیص داده نمی‌شوند.

• خطری به نام «سوما» در باشگاه‌های بدنسازی
کارشناسان حوزه سلامت و تغذیه، نسبت به تبعات استفاده از هورمون‌های رشد در باشگاه‌های بدن سازی، هشدار می‌دهند. به گزارش مهر، فاطمه سلطانی گفت: هورمون رشد هورمونی است که توسط غده هیپوفیز در مغز ترشح شده و در رشد دوران کودکی و متابولیسم پروتئین‌ها، کربوهیدرات‌ها و لیپید‌ها تأثیر دارد. وی ادامه داد: استفاده‌های تأیید شده این هورمون در کشور‌های مختلف گوناگون است، اما معمولاً برای درمان کودکانی که از کمبود این هورمون در بدن رنج می‌برند، رشد نامناسب در اثر نارسایی کلیوی، سندروم ترنر و کودکانی که با وزن پایین به دنیا آمده اند و تا دو سالگی نتوانسته اند رشد مناسبی داشته باشند، استفاده می‌شود.
• آلودگی هوا عامل افزایش خطر بیماری مزمن ریوی
یافته‌های تحقیقاتی نشان می‌دهد قرارگیری در معرض آلودگی هوا با کاهش عملکرد ریه‌ها و افزایش خطر ابتلا به بیماری مزمن انسداد ریه مرتبط است. به گزارش مهر، آلودگی هوا به دلیل تاثیر بلندمدت و جدی بر ریه انسان‌ها تبدیل به دغدغه اصلی جهان مدرن شده است. بیماری مزمن انسداد ریه یک مشکل بلندمدت مرتبط با کاهش عملکرد ریه است که موجب بروز التهاب در ریه‌ها شده و مسیر جریان هوا را تنگ کرده و در نتیجه نفس کشیدن دشوار می‌شود.

• «دستیاران تخصصی» بدون اجازه استاد نمی‌توانند «عمل جراحی» انجام دهند

دبیر شورای برنامه‌ریزی وزارت بهداشت با بیان اینکه این وزارتخانه به دنبال تأمین منابع برای جبران کاستی‌های موجود در قبال خدمات حوزه دستیاران تخصصی پزشکی است، گفت: دستیاران تخصصی بدون اجازه استاد، اجازه انجام عمل جراحی ندارند. به گزارش فارس، سید حسن امامی رضوی درباره «گلایه دستیاران تخصصی پزشکی از حقوق و شرایط کاری خود»، اظهار داشت: اطلاعاتی که بنده دارم این است که هم وزیر بهداشت روی این موضوع حساسیت زیادی دارند تا به نوعی خدمات این افراد جبران شود و هم معاونت آموزشی این موضوع را پیگیری می‌کند و به دنبال این هستند که منابع مناسبی برای این کار تأمین کرده و بتوانند خدمات آن‌ها را جبران کنند.
• چگونگی شناسایی و غربالگری کودکان اوتیسم
اوتیسم یا درخودماندگی نوعی اختلال رشدی است و تاکید متخصصان آن است که تشخیص هرچه سریع‌تر این اختلال می‌تواند منجر به بروز مهارت‌های لازم برای رسیدن به حداکثر توانایی کودک شود. به گزارش ایسنا، سعیده صالح غفاری، مدیرعامل انجمن اوتیسم ایران با تاکید بر لزوم تشخیص هرچه سریع‌تر بیماری اوتیسم، گفت: اختلال افراد طیف اوتیسم هرچه زودتر تشخیص داده شود، آموزش‌پذیری آن‌ها راحت‌تر خواهد بود و از یک سطح توانایی مؤثری در جامعه برخورد خواهند شد. آن‌ها می‌توانند حداقل مهارت‌های فردی خود را کسب کنند و به مدرسه بروند، اما اگر تشخیص زودهنگام اتفاق نیفتد متأسفانه این بچه‌ها بعد از شش سالگی نسبت به آموزش پذیری برای تغییر و اصلاح رفتار و برنامه‌های توانبخشی مانند کاردرمانی ذهنی و جسمی، مقاوم می‌شوند. وی افزود: انجمن اوتیسم بار‌ها از وزارت بهداشت، سازمان بهزیستی و آموزش و پرورش استثنایی برای مباحث غربالگری این کودکان درخواست‌هایی را داشته است تا غربالگری را جدی‌تر گرفته و در دستور کار خود قرار دهند. وزارت بهداشت غربال کودکان زیر دو سال را در شبکه بهداشت کشوری خود پایلوت کرده است. این برنامه در سه استان از مهر۹۷ آغاز شده است. کودکان متولد شده برای انجام خدمات بهداشتی مانند اندازه‌گیری قد و وزن به خانه‌های بهداشت مراجعه می‌کنند و در همان‌جا تلاش کردیم تا بتوانیم مراحل رشد و تکامل کودکان را در نظر گرفته و شناسایی اوتیسم را در آن‌ها در دستور کار قرار دهیم.

• آلودگی هوا عامل افزایش خطر بیماری مزمن ریوی
یافته‌های تحقیقاتی نشان می‌دهد قرارگیری در معرض آلودگی هوا با کاهش عملکرد ریه‌ها و افزایش خطر ابتلا به بیماری مزمن انسداد ریه مرتبط است. به گزارش مهر، آلودگی هوا به دلیل تاثیر بلندمدت و جدی بر ریه انسان‌ها تبدیل به دغدغه اصلی جهان مدرن شده است. بیماری مزمن انسداد ریه یک مشکل بلندمدت مرتبط با کاهش عملکرد ریه است که موجب بروز التهاب در ریه‌ها شده و مسیر جریان هوا را تنگ کرده و در نتیجه نفس کشیدن دشوار می‌شود. طبق گزارش محققان دانشگاه لیستر انگلستان، بیماری مزمن انسداد ریه سومین علت مرگ در جهان بوده و شمار مرگ ناشی از این بیماری در جهان در طول ۱۰ سال آینده افزایش می‌یابد. عملکرد ریه‌ها معمولاً با افزایش سن کاهش می‌یابد، اما طبق نتایج تحقیق جدید، آلودگی هوا در روند افزایش سن نقش داشته و تنفس در هوای آلوده به ریه‌ها آسیب می‌رساند. محققان در این مطالعه به بررسی بیش از ۳۰۰ هزار نفر پرداختند و تغییرات در عملکرد ریه شان را در زمان قرارگیری در معرض آلودگی هوا مورد بررسی قرار دادند. شرکت کنندگان این مطالعه به پرسش‌نامه سلامت پاسخ داده و عملکرد ریه هایشان با استفاده از تست‌های اسپیرومتری توسط پزشک بین سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۱۰ انجام شد. بررسی‌ها نشان داد به ازای میانگین افزایش سالانه ۵ میکروگرم به ازای هر مترمکعب از آلاینده‌های PM۲.۵ در هوا، عملکرد ریه همچون تاثیر افزایش ۲ ساله سن بر ریه کاهش یافت.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *