رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

تاکید رحمانی فضلی بر ضرورت همگرایی در مبارزه با تروریسم

14:46 - 15 خرداد 1394
کد خبر: ۵۳۱۴۲
دسته بندی: سیاست ، عمومی
خبرگزاری میزان: وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد : اجلاس شانگهای در شرایطی برگزار می شود که بروز مسائل و مشکلاتِ امنیتیِ مختلف در سطح منطقه، ضرورتِ رایزنی و هماهنگی کشورهای منطقه را دو چندان کرده است.
به گزارش گروه سیاسی میزان، عبدالرضا رحمانی فضلی طی سخنانی در اجلاس وزرای کشورف عضو سازمان همکاری شانگهای اظهاز داشت: سازمان همکاری شانگهای، با برخورداری از ظرفیت ها و فرصت های وسیع و همچنین موقعیت مهم ژئو اکونومیک اعضای آن، می تواند از طریق تشریک مساعی و هم اندیشیِ اعضاء، ضمن رویارویی با چالش ها و تهدیدات، نوید بخشِ آینده ای روشن برای ملت هایِ منطقه باشد.

وزیر کشور گفت : جمهوری اسلامی ایران، بر اساس همین نگرش و در چارچوب سیاست های راهبردی خود، مبنی بر توسعه و تحکیم همکاری ها با کشورهای منطقه، موضوعِ حضورِ در تشکل هایِ منطقه ای را به عنوان یک اصل و اولویت، در دستور کار سیاست خارجی خود قرار داده است و مُجدّانه آن را پیگیری می کند.


وی ادامه داد: بدیهی است رویکرد عملی کشورهای منطقه برای توسعه همکاری های درون منطقه ای، به کاهش یا رفع چالش های سیاسی و اقتصادی منطقه کمک می کند.


وزیر کشور گفت: 18 دسامبر2013، قطعنامه ای با عنوان"جهان علیه خشونت و افراطی گری"، موسوم به wave ، به پیشنهاد رییس جمهوری اسلامی ایران، در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به تصویب رسید که بر لزوم مبارزه با پدیده افراط گرایی و خشونت و ابراز نگرانی از احتمال نهادینه شدن این عناصرِ خطرناک به جای تعامل، و خطرات ناشی از آن تأکید شده بود. اکنون به نظر می رسد همه اعضای محترم، به ریشه نگرانی های جمهوری اسلامی ایران در این خصوص پی برده اند.

رحمانی فضلی تصریح کرد : بی تردید همگی بر این حقیقت آگاهی داریم که « افراط گرایی »، « قاچاق مواد مخدر»، «تروریسم» و«حضور برخی نیروهای فرامنطقه ای با اهداف خاص» ، از چالش های بزرگ در عرصه امنیت اجتماعی و سیاسی منطقه به شمار می روند؛ که تشریک مساعی و همکاری بیش از پیشِ همه  کشورهای منطقه و از جمله اعضای سازمان شانگهای را ناگریز می کند.

وی اظهار کرد : مبارزه با تروریسم، روز به روز از اهمیت بیشتری برخوردار شده است، اما ما باید ارزیابیِ درستی از ریشه هایِ این پدیده داشته باشیم ، تروریزم مرز نمی شناسد و فعالیت های تروریستی، با هر نیتی که باشد به تمدنِ بشری آسیب می رساند.

وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد:  افراط گرایی، تروریسم و خشونت، در هیچ" فرهنگ"، " مذهب" یا " ملت ریشه داری"، پذیرفته نیست.

وی افزود : متأسفانه برخی کشورها و گروه های تندرو و منحرف، با برداشت های خاص و نادرستِ خود، تعریفی از اسلام ارائه می دهند که هم به لحاظ "شکلی" و هم از نظر"محتوا و ماهیت"، با اسلامِ " اصیل"،"راستین" و"حقیقی" در تعارض آشکار و تضاد عمیق قرار دارد. این جریانات با فهم ناقص و نادرست از قرآن ، سایرین را مُشرک و مهدورالدم می شناسند و کشتار انسان ها و قتل عام زن و مرد و پیر و جوان را در هر نقطه از جهان، مسئولیت خود و عمل به تکلیف دینی می دانند!

رحمانی فضلی یادآورشد: حتی این گمان را باید مد نظر قرارداد که برخی کشورهای منطقه و فرامنطقه ای، تلاش دارند تا با فعال نگه داشتن این گروه های افراطی در منطقه، گاه به گاه، با تحریک آنها به انجام اقدامات تروریستی، در جهت امتیازگیری و ایجاد جایِ پا برای خود بهره برداری کنند.

وی گفت : آنهایی که دیروز طالبان را به وجود آوردند، امروز داعش را با حمایت مالی و تجهیزات بسیارگسترده تر عَلَم کرده اند و قصد دارند با استفاده ابزاری از تروریزم، به منافع چندگانه خود برسند. این بازیگرانِ کوته نظر، با برخی تحرکاتِ نمایشی و تبلیغاتی،در شکل دهی ائتلاف علیه تروریزم، نه تنها خسارتِ جدی به تروریست ها وارد نکردند، بلکه زمینه های رشد آن ها را نیز فراهم می کنند.

رحمانی فضلی عنوان کرد : متأسفانه این پدیده شوم، موجب کشته شدن هزاران هزار تَن انسان، اعم از زنان و کودکان در عراق و سوریه شده است و هدف بعدی خود را در یمن می بیند. اما تجربه عراق و سوریه ثابت کرده است که رفع این بحران، از طریق نظامی میسر نیست و یقیناً این در مورد یَمن نیز صِدق خواهد کرد.

وی گفت : با تصویر گسترش فعالیتِ نیروهای افراطی در افغانستان از سویی و گمانه زنی های مربوط به احتمالِ بازگشتِ گروه هایِ تروریستی درگیر در سوریه، عراق و یمن به منطقه غرب آسیا و آسیای مرکزی از سوی دیگر، ضرورتِ گسترشِ همکاری هایِ اطلاعاتی و امنیتی، بینِ کشورهایِ عضو سازمان همکاری شانگهای، در جهت شناسایی و نابود سازی جریانات افراطی، بیش از پیش پر رنگ می شود. این گروه ها، هم اکنون به جنگجویان و قاتلان حرفه ای و البته با عقاید افراطی تبدیل شده اند و همچون بمبی متحرک، می توانند مشکلاتی را برای کشورهای متبوع و منطقه ایجاد کنند.

رحمانی فضلی افزود : اما واقعیت این است که مقابله نظامی تنها راه نیست و به منظور اصلاح برداشت های افراطی، کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای و همچنین خود سازمان، باید

تلاش کند با آموزش و آگاه سازیِ جوانان نسبت به اسلام راستین که هدفش صلح، دوستی و وحدت بین تمام انسان هاست و با ایجاد فضای بازتر برای جریانات معتدل اسلامی و نهضت های اسلام خواهانه، از باز تولید این عقاید افراطی و انحرافی در بلند مدت جلوگیری کنند.

وی تاکید کرد : از مهم ترین موضوع هایی که در فضای کنونی، نگاه منطقه و جهان را به خود معطوف کرده، بحث افغانستان و آینده آن است.

وزیر کشور افزود: جمهوری اسلامی ایران با تروریزم و فعالیت های تروریستی، همان قدر ضدیّت دارد که با مقابله کور با آن مخالف است. ما معتقدیم منطقه و چارچوب های منطقه ای، از ظرفیت های بالایی برای کمک به حل بحران افغانستان برخوردار است که متأسفانه تاکنون از آنها استفاده شایسته ای نشده است.

وی اظهار کرد : نظر به اینکه وضعیت افغانستان دست کم در سه دهه گذشته، تأثیر عمیقی بر امنیت و ثبات منطقه گذاشته است، هرگامی که در جهت ثبات و امنیت در افغانستان برداشته شود، نه تنها برای دولت و مردم این کشور، بلکه برای منطقه و جهان، پیشرفت، صلح و امنیت را به دنبال خواهد داشت.

رحمانی فضلی گفت : در این رابطه کشورهای منطقه و نیز سازمان ملل، باید نقش فعال تری ایفاء کنند ، همچنان که جمهوری اسلامی ایران در طول سه دهه گذشته، در این راه گام های اساسی برداشته است.

وی سخنان خود را با این جمع بندی به پایان رساند : برای تأمین امنیت وصلح و ثبات در منطقه ای که در آن زندگی می کنیم، باید در این حوزه ها با جدیت هم اندیشی و همکاری کنیم :


- همکاری جمعی در جهت ریشه کن کردن افراط گرایی


- توجه به آموزش وافزایش آگاهی


- مقابله جدی با فقر و ارتقاء سطح زندگی مردم و افزایش توسعه پایدار


- کمک به اصلاح باور های نادرست جوانان نسبت به اسلام حقیقی و انسان دوستانه.


- عدم رویارویی با جریانات معتدل و منطقی اسلامی ، زیرا این امر خود موجب زمینه های لازم برای رشد جریانات افراطی خواهد شد.


رحمانی فضلی افزود: در پایان ضمن قدردانی از تلاش های دبیرکل محترم و تشکر مجدد از جناب آقای رحیم زاده، وزیر محترم کشور تاجیکستان، از خداوند متعال برای تمامی مردم منطقه، موفقیت و سربلندی روز افزون خواستارم.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *