ایران رتبه اول جهان را در پیوند کبد دارد

17:38 - 28 خرداد 1398
کد خبر: ۵۲۶۴۶۴
دسته بندی: جامعه ، عمومی
رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت گفت: در حال حاضر ایران رتبه اول جهان را در پیوند کبد دارد. این پیوند‌های کبد به یک مرکز با ۷۰۰ پیوند در سال مربوط به مرکز ابن سینای شیراز و رتبه بعدی در زمینه پیوند کبد مربوط به بیمارستانی در ایالات متحده با ۴۰۰ پیوند در سال است.

ایران رتبه اول جهان را در پیوند کبد داردبه گزارش گروه جامعه ، مهدی شادنوش روز سه شنبه در نخستین کنگره ملی اهدای عضو که در وزارت بهداشت برگزار شد، افزود: وقتی حضرت امام (ره) به این نتیجه رسیدند که اهدای عضو اهمیت زیادی برای نجات جان بیماران دارد، فتوای استفاده از اعضای افراد مرگ مغزی برای بیماران پیوند را صادر کردند، اما ۱۱ سال طول کشید تا مراجع قانونی و نظام بروکراسی این ضرورت را درک کنند. در نتیجه باید طوری عمل کنیم که آیندگان ما را مذمت نکنند که سرعت کارمان پایین بوده و اقدامات سازنده‌ای انجام ندادیم.

وی ادامه داد: البته اقدامات خوبی در زمینه فرهنگ‌سازی اهدای عضو از مرگ مغزی انجام شده و شاهد رشد ۶۰ برابری در این مورد هستیم، اما باید توجه کرد که بسیاری از این پیشرفت‌ها به دلیل برنامه ریزی سیستماتیک در کشور نبوده و حاصل تلاش و فداکاری دست اندرکاران حوزه اهدای عضو است. در مقابل، سرعت رشد کشور‌های جهان در اهدای عضو غیرقابل تصور است.

شادنوش گفت: کشور چین با اینکه موضوع اهدای عضو را بسیار دیرتر آغاز کرد با برنامه ریزی دقیق و فرهنگ سازی مناسب، با رشد ۱۷۰ برابری در حوزه اهدای عضو طی ۱۰ سال گذشته روبه رو است و این موضوع نشان می‌دهد ایران اگرچه در حال افزایش آمار اهدای عضو بوده و موفقیت‌های بسیار زیادی هم کسب کرده، اما سرعت رشد جهانی و فرهنگ سازی اهدای عضو در ملل مختلف به گونه‌ای است که در سال‌های اخیر رتبه‌های جهانی ایرانی را دچار تنزل می‌کند.

کار گروهی، لازمه پیشرفت در اهدای عضو

رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان کرد: لازمه پیشرفت در حوزه اهدای عضو، کار گروهی و همدلانه در سراسر کشور است. با کار گروهی می‌توانیم عقب ماندگی‌ها را جبران کرده و هماهنگ با سرعت رشد جهانی پیش رویم. البته میدان بازی برای ما و سایر کشور‌ها یکسان نیست و با وجود موانع و ظلم‌هایی که به کشور ما می‌شود، ضرورت دارد بر نیرو‌های مانع، غالب شویم و زمینه‌های مناسب را مهیا کرده و بعد امکان رشد را فراهم کنیم. در حال حاضر با روش‌های سنتی گذشته نمی‌توان حوزه سلامت را مدیریت کرد.

انجام ۲۰ هزار دیالیز در هفته برای ۳۲ هزار بیمار دیالیزی

وی اظهار داشت: وجود ۳۲ هزار بیمار دیالیزی در کشور این ضرورت را ایجاد می‌کند که در هفته، ۲۰ هزار دیالیز انجام شود که هر بار ۵۰۰ هزار تومان هزینه دارد. از طرفی اشکالاتی که در زمینه پیشگیری و سبک زندگی در کشور ما وجود دارد نیز نیاز به پیوند عضو را در کشور روز به روز افزایش می‌دهد. گرچه لازم است در زمینه پیشگیری هم اصلاحاتی انجام شود و تاکنون نیز گام‌هایی موثری برداشته شده، اما باز هم با چنین حجمی از لیست انتظار مواجهیم و چنین وضعیت بغرنجی را در مورد بیماران چشم انتظار برای یافتن عضو مناسب شاهدیم.

جایگاه ایران در اهدای عضو

شادنوش گفت: وزارت بهداشت در تلاش است زیرساخت‌های مناسب‌تری را برای توسعه فرهنگ اهدای عضو مهیا کند. در سال‌های اخیر رتبه ایران در اهدای عضو بین رتبه ۲۰ تا ۲۳ جهانی بوده است. با این رتبه در منطقه رقیبی نداریم و اقدامات با سرعت مطلوبی پیش می‌رود و این موضوع افتخار بزرگی محسوب می‌شود.

انجام بیش از ۵۰ هزار پیوند کلیه در کشور

وی بیان کرد: تاکنون بیش از ۵۰ هزار پیوند کلیه در کشور انجام شده است. ۶۰ درصد از پیوند‌های کلیه، از بیمار مرگ مغزی بوده است.

رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت گفت: یکی از روش‌های جدید در پیوند کلیه، روش میکرولاپاروسکوپی است که در آن، عضو اهدایی فرد بدون بر جای ماندن اثری از جراحی، خارج شده و اثری از جراحی باقی نمی‌ماند. مبدع این روش ایران بوده و در حال حاضر در سایر کشور‌ها انجام می‌شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *