رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

به من پیشنهاد زعفران دادند! / ضعف برخی هنرمندان در حفظ فرهنگ و هویت ایرانی / با لباس کردی به اسکار می‌روم / ماجرای مارک لباس برخی هنرمندان

11:38 - 11 خرداد 1394
کد خبر: ۵۲۶۲۹
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
خبرگزاری میزان: متاسفم برای کسانی که به دنبال الگوبرداری از فرهنگ غربی ها‌ هستند، اگر چند درصد دلیل برای حضور در مراسم اسکار داشته باشم، حتما با لباس کردی به آنجا می‌روم.
به من پییشنهاد زعفران دادند! / ضعف برخی هنرمندان در حفظ فرهنگ و هویت ایرانی / با لباس کردی به اسکار می‌روم / ماجرای مارک لباس برخی هنرمنداناحمد نجفی بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون با اشاره به فروش آثار هنری در تالار وحدت وحضور هنرمندان دراین مراسم در گفت وگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون گفت: یک موضوع به بحث فروش آثار هنرمندان معاصر و قدیمی بر می گردد که به عقیده من این کار هیچ ایرادی ندارد.

وی افزود: درهمه جای دنیا  مکانی برای فروش آثارهنری وجود دارد تا این مراسم را برگزار کنند ولی این مسئله در کشورما وجود دارد که گاه فروش این آثار در تالار وحدت انجام می شود که به عقیده من کار بسیار اشتباهی است.

نجفی ادامه داد: تالار وحدت به عنوان یک ارگان دولتی مکان مناسبی برای فروش اینگونه آثار هر چند که هنری باشد نیست. ولی کار ارزشمندی است که آثار بزرگانی چون "استاد محمود فرشچیان" و دیگر هنرمندان در ایران بماند و به فروش برسد.

در هر جشنواره ای به عنوان یک چهره ی هنری حاضرنمی شوم 

نجفی با اشاره به این مطلب که هنرمندان گاه چاره ای برای گذران زندگی خود نداشته و مجبور هستند دربعضی از مراسم ها شرکت کنند،گفت: من خود در هر مراسمی که ربطی به هنر نداشته باشد حاضر نخواهم شد و به یاد دارم که جشنواره ای دریکی از شهرستانها به من پیشنهاد کردند که در آن مراسم حضور داشته باشم ودر عوض زعفران هدیه بگیرم که من قبول نکردم چرا که کار و رسالت من چیز دیگری است.

وی ادامه داد: ولی بسیاری از هنرمندان به دلیل نبود امنیت شغلی و با توجه به باوری که مردم درباره آنها دارند به اجبار در بعضی از مراسم ها متفاوت شرکت می کنند تا از آن طریق برای آنها در آمدزایی شود.
 
این هنرمند کشورمان، تصریح کرد: به هر حال شرایط فعلی اقتصادی باعث می شود که برای گذران زندگی کسب درآمد کرد ولی خود من  حاضر نیستم که در هر مراسمی به دلیل مرتفع شدن مشکلات مالی حضور پیدا کنم.

وی در ادامه تصریح کرد: فیلم جدید من بیش از یک میلیارد و هشتصد میلیون تومان هزینه در برداشت که به سهم خودم به مردم جامعه ام خدمت کردم و در آن فیلم موضوع مهاجرت و بازگشت یک قهرمان به کشورم را به تصویر کشیدم.

بازیگر فیلم سینمایی "کمک کن"ادامه داد: می‌خواهم به این نتیجه برسم که باید به قشرهنرمند و زندگی او نگاه ویژه ای داشت. دیروز برای کاری به بیرون رفته بودم و جوان عکاسی را دیدم که ازیک پروژه ای سه میلیون تومان طلب داشت و زمانی که این حرف را به من زد از خجالت نتوانستم سرم را بالا بیاورم و بسیار از شرایط موجود متأسف شدم.
 
بازیگران ایرانی به دنبال الگوبرداری از غربی ها هستند
نجفی تصریح کرد: مگر فرهنگ ایرانی چه ایرادی دارد که وقتی بازیگران ما برای مراسم اسکار به این جشن ها می روند به شکل فرهنگ آنها در می آیند. به عقیده من برخی از هترمندان ضعف فراوانی در حفظ وهویت فرهنگی کشورمان دارند.

این تهیه کننده با اشاره به مراسم اسکار اظهار داشت:اگر من به مراسم اسکار راه یابم حتما با لباس کردی در آن مراسم حاضر می شوم.

حداقل مارک کت و شلوار را جدا کنید

وی ادامه داد: دوست دارم این سوال را از همکارانم بپرسم که پوشش محلی چه ایرادی دارد که می خواهید شبیه هالیوودی ها شوید. حالا اگر هنرمندان ما می خواهند لباس رسمی خارجیها را بپوشند چرا حداقل زمانی که لباسی مانند کت و شلوار به تنشان است، مارک آن را نمی کنند و می خواهند بگویند که ما فلان مارک را خریده ایم و همه هم باید آن را ببینند.

نجفی با بیان این مطلب که همسر من فردی خارجی است، تصریح کرد: همسر من به عنوان یک بانوی اوکراینی عاشق فرهنگی ایرانی بوده و در همه ی مراسم ها از لباس و پوشش محلی بخصوص ترکمن نیز استفاده می کند و به شدت به ارزشهای ایرانی واسلامی احترام می گذارد و اگر شما سه فرزند من را ببینید آنها اسم هایی ایرانی دارند و بسیار به فرهنگ ایرانی احترام می گذارند.

وی ادامه داد: زمانی که ما به فرهنگ خود احترام بگذاریم آن فرهنگ گسترش پیدا کرده و چرخه اقتصادی نیز راه می افتد البته این گلایه به سازمان صدا و سیما هم وارد شده چرا که مجریان تلویزیون لباسهای را به تن می کنند که تماماً تبلیغ آن مارک مورد نظر بوده و گاه آنقدر آن لباس تنگ است که من خجالت می کشم آن برنامه را ببینم.

نجفی با اشاره به جشنواره "برلین" و "کن" که این روزها هنرمندان ما به هر دلیلی به آنجا مراجعه می کنند و در آن حاضر می شوند، گفت: متأسفانه هنرمندان ما با پوششی غیر عرف و با لباسهایی که هویت ایرانیان را زیر سوال می برند در جشنواره‌های متفاوت خارجی حضور پیدا کرده و با لباسی بسیار نامناسب در آن مراسم ها شرکت می کنند و من دوست دارم از آنها بپرسم که چرا با لباس محلی و یا پوششی که معرف ایران و ایرانی باشد حاضر نمی شوند.

 وی تصریح کرد: به یاد دارم برای یک فیلمی می خواستم که برای من لباس محلی طراحی کنند و در آخر دیگر دست اندرکاران آن اثر اجازه ندادند این اتفاق بیافتد چرا که معتقد بودند با لباس ایرانی فیلم فروش نمی کند ولی زمانی که شما فیلمهای ژاپنی را می بینید هنوزمردم آن کشور کیمونو و صندل می پوشند،باور کنید که من همیشه از خود می پرسم آنها چگونه می توانند با آن لباسها زندگی کنند و یا با آن صندل چوبی راه روند.

نجفی یادآور شد: من چه خوب یا بد اینترنت ندارم و از این فضا استفاده نمی کنم هر چند به خاطر اعتقاداتم گاه مورد توهین رسانه های خارجی و گاه مورد انتقاد همکاران خود قرار می گیرم، خوشبختانه یا متأسفانه این اعتقاد من است و با آن زندگی می کنم و به هیچ عنوان حاضرنیستم این اعتقاد را کنار بگذارم چه کسی از من خوشش بیاید و چه نیاید. امیدوارم کمی به فرهنگ و ایرانی بودن خود بیشتر فکر کنیم و از پیروی از فرهنگ غرب دوری کنیم.

 




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *