تلاش برای ثبت ملی سربند باستانی زنان لر/ قدمت این لباس به دوران هخامنشیان بازمی‌گردد

12:25 - 08 خرداد 1394
کد خبر: ۵۲۱۶۸
خبرگزاری میزان: سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری استان لرستان با اشاره به تلاش برای ثبت برخی از لباس های محلی این استان از تلاش این اداره کل برای ثبت ملی گُلوَنی یا سربند باستانی زنان لر خبر داد.
تلاش برای ثبت ملی سربند باستانی زنان لر/ قدمت این لباس به دوران هخامنشیان بازمی‌گرددمحمدرضا امانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی میزان، با اشاره به اقدامات سازمان میراث فرهنگی در حوزه ثبت میراث معنوی به پیشنهاد برخی از آیین ها و سنت های این استان برای ثبت ملی و پس از آن ثبت جهانی اشاره کرد و افزود: استان لرستان جشن ها و لباس های محلی فراوانی دارد که با قدمت و زیبایی خاص خود قابلیت ثبت جهانی را دارند.

وی با بیان این که در سال گذشته اقداماتی در خصوص ثبت برخی لباس ها و آیین ها صورت گرفته است، ادامه داد:  امسال برنامه تحقق این پیشنهادها را دنبال می کنیم از جمله پیشنهاد ثبت ملی سربند زنان لر که با نام گلونی « Golvani » شناخته می شود را ارائه ارائه داده ایم که در دستور کار قرار دارد.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری استان لرستان در توضیح این لباس باستانی عنوان کرد: زنان لرستانی به‌شکل خاصی گُلوَنی را به‌سر می‌کنند. این روسری با طرح زیبای سنتی خود یکی از سوغات‌های لرستان است.

امانی در پایان با بیان این که ریشه سربند آن هم سربند لُری بر اساس بیان مورخانی چون هرودت به دوره هخامنشیان و دوره ماد بازمی‌گردد، خاطرنشان کرد: گُلوَنی یک پارچه است که  حدود یک و نیم در یک و نیم متر طول و عرض دارد. در گذشته این پارچه را دور سر می بستند اما امروز زنان لر آن را به شکل روسری به سر می کنند. در نظر داریم این سوغات استان لرستان را به عنوان صنایع دستی و میراث معنوی اقوام لر ثبت کنیم.

گفتنی است؛ چندی پیش در جریان برگزاری جشن گلونی در لرستان عکس هایی از این مراسم منتشر شد که بیانگر رقص و پایکوبی مختلط زنان و مردان در این مراسم بود. لذا امام جمعه لرستان با بیان انتقاد خود خواستار برخورد با برگزار کنندگان این جشن شده بود. همچنین سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری استان لرستان نی زدر این رابطه به خبرنگار میزان گفته بود که در برگزاری جشن گُلوَنی، سربند باستانی زنان لر مجوزهیچ گونه رقص و پایکوبی از سوی اداره کل میراث فرهنگی صادر نشده است و به طور قطع با مجری برنامه که یکی از سمن های استان بوده است برخورد جدی می کنیم.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *