رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

طلاق در دوران بارداری به چه صورت است؟

8:16 - 24 ارديبهشت 1398
کد خبر: ۵۱۶۹۱۵
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
ماده ۱۱۴۰ قانون مدنی که بیان می‌کند؛ طلاق زن در مدت عادت زنانگی یا در حال نفاس صحیح نیست مگر این که زن حامل باشد یا طلاق قبل از نزدیکی با زن واقع شود یا‌ شوهر غائب باشد به طوری که اطلاع از عادت زنانگی بودن زن نتواند حاصل کند.

به گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی ، همانطور که در بخش شرایط طلاق ذکر شد، یکی از شرایط طلاق زن، پاک بودن زن و دیگری عدم نزدیکی از پایان قاعدگی تا طلاق است. حال با توجه به توضیحات زیر، قانون‌گذار دلایل فوق را مانع طلاق زن باردار ندانسته.

معمولاً در دوران حاملگی عادت زنانگی و نفاس وجود ندارد. مع‌هذا، چون در بعضی از زنان حتی در دوران بارداری حال قاعدگی دیده می‌شود، قانون‌گذار به‌ عنوان استثناء پاکی زن را در این مورد شرط ندانسته است ماده ۱۱۴۰ قانون مدنی که بیان می‌کند: طلاق زن در مدت عادت زنانگی یا در حال نفاس صحیح نیست مگر این که زن حامل باشد یا طلاق قبل از نزدیکی با زن واقع شود یا‌ شوهر غائب باشد به طوری که اطلاع از عادت زنانگی بودن زن نتواند حاصل کند.

در توجیه این استثناء گفته‌اند، شرایط طلاق زن اعم از پاک بودن زن و عدم نزدیکی از پایان قاعدگی تا طلاق ماده ۱۱۴۱ قانون معلوم شدن بارداری زن و جلوگیری از اختلاط نسل است و به همین جهت، چون شرایط فوق برای زن باردار مطرح نیست می‌توان زن باردار را در همه حال طلاق داد.

همانطور که در مباحث قبل گفتیم فلسفه ماده ۱۱۴۱ ظاهراً آن است که طلاق را به تأخیر اندازد، تا برای زن و شوهر فرصت تفکر و انصراف از طلاق و تصمیم به ادامهٔ زندگی زناشویی ازنظر مصلحت خود و فرزندانشان باقی بماند و بدین‌وسیله از طلاق جلوگیری شود. مخصوصاً معلوم شدن بارداری زن یا عدم آن باگذشت دوره طهر مواقعه در اخذ تصمیم راجع به طلاق مؤثر است و چه‌ بسا موجب انصراف از طلاق خواهد شد؛ لذا شاید استثناء مربوط به طلاق زن باردار را بتوان چنین توجیه کرد که تصمیم به طلاق در این مورد حاکی از اختلاف عمیق زن و شوهر و عدم موفقیت خانواده است و در این صورت نیازی به تأخیر طلاق نیست.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *