تعین نقشه راه بلندمدت در حوزه کلان تاب آوری صنعت را افزایش می دهد/افزایش تولید ۴۶ درصدی صنعت پتروشیمس تا سال ۱۴۰۰

11:29 - 13 ارديبهشت 1398
کد خبر: ۵۱۴۶۲۷
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی گفت: حوزه مسئولیت شرکت ملی پتروشیمی از روی مسائل حاکمیتی بر روی تعیین نقشه راه توسعه صنعت تغییر کرده تا با نقشه توسعه پایدار پتروشیمی به تاب اوری بالا در بازار دست یابیم.

دریافت ۲۵ میلیون تن خوراک توسط واحد‌های پتروشیمیبه گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، بهزاد محمدی در نشست خبری بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی گفت: صنعت پتروشیمی ۲۵.۳ میلیون تن خوراک از پالایشگاه‌های نفت و گازی دریافت می‌کند که یک سوم آن خوراک مایع و دو سوم آن خوراک گازی است.

وی افزود: این صنعت دارای ۲ هاب عملیاتی عسلویه و ماهشهر است و سایر مجتمع‌ها در سایر مناطق است.

معاون وزیر نفت عنوان کرد: در هاب عسلویه ۱۶ مجتمع پتروشیمی و در هاب ماهشهر ۲۰ مجتمع و در سایر قسمت‌ها ۱۹ مجتمع قرار دارد.

مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی اظهار کرد: در صنعت پتروشیمی ۳۱ میلیون تن محصول قابل فروش عرضه می‌شود که از این میزان ۲۲.۵ میلیون تن صادر و هشت و نیم میلیون تن در داخل کشور عرضه می‌شود که از این رقم ۴.۷ میلیون تن از محصولات در بورس انرژی با نظارت MPC بر روی قیمت‌گذاری و میزان کف عرضه صورت می‌گیرد.

محمدی عنوان کرد: در صنعت پتروشیمی ۱۸ گروه پلیمری در ۳۰۰ گرید محصول و ۴۴ نوع محصول شیمیایی عرضه می‌شود.

وی بیان کرد: ۱.۸ میلیون تن اوره تولید می‌کنیم که به وزارت جهاد کشاورزی عرضه می‌شود و دو میلیون تن به سایر نهاد‌ها مانند شرکت پالتیش و پخش و ... عرضه می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی عنوان کرد: نکته مهم مسئله ارزآوری هست که از فروش ۳۱.۵ میلیون تن حدود ۱۷.۱ میلیارد دلار درآمد داریم که از این میزان ۱۲.۱ میلیارد دلار درآمد ارزی حاصل از صادرات و ۵ میلیارد دلار ارزش محصول عرضه شده در داخل کشور است.

محمدی مطرح کرد: بحث اشتغال حوزه مجتمع‌ها و طرح‌ها قابل پیگیری است که در مجتمع‌ها ۶۷ هزار نیروی کار به صورت مستقیم در حوزه‌های مختلف و ۴۰ هزار نفر در پروژه‌ها مشغول به کار هستند که میزان اشتغال مستقیم در این صنعت را به ۱۰۸ هزار نفر رسانده است، در کنار آن باید به اشتغال غیر مستقیم نیز اشاره کنیم که می‌تواند به همین میزان باشد.

وی تصریح کرد: نزدیک به ۳۰ مقصد صادراتی داریم که جمعیت اروپا، آسیای شرقی و سایر کشور‌ها هستند که این تعداد کشور که تاب آوری صادرات این صنعت را افزایش می‌دهد.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی بیان کرد: در موضوع دانش فنی ۲۸۵ گواهینامه در سطح پتروشیمی وجود دارد که این نشان از سطح دانش و فناوری در این صنعت است.

محمدی در ادامه به امضای قرارداد تولید کاتالیست متانول با یکی از واحد‌های پتروشیمی در نمایشگاه بین المللی اشاره و بیان کرد: این شروعی خواهد بود برای تامین کاتالیست متانول در کشور که ارزش دلاری هر کاتالست برای هر مجتمع پنج میلیون دلار است که مجموع آن در تمام پتروشیمی‌ها رقم قابل توجهی می‌شود، همچنین در سال ۹۸ کارخانه تولید کاتالیست سبک در لرستان به بهره برداری خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی در ادامه به میزان مصرف آب واحد‌های پتروشیمی اشاره و خاطرنشان کرد: بعضا شنیده می‌شود که پتروشیمی صنعت آب بر بوده این در شرایطی است که از هزار میلیارد متر مکعب آب موجود در کشور تنها پنج صدم درصد آن به واحد پتروشیمی‌های موجود در سطح کشور تعلق دارد که این رقم میزان مصرف ۱۷ روز آب تهران است و واحد‌های موجود در عسلویه از آب خلیج فارس و واحد‌های موجود در منطقه ماهشهر از خروجی آب کارون استفاده می‌کند که ارتباطی با منابع آب‌های زیرزمینی ندارند.

وی مهم‌ترین برنامه این صنعت را برنامه‌های توسعه‌ای نامید و گفت: توسعه هاب‌های انرژی و بستر‌هایی در این راستا از مهم‌ترین برنامه‌های در دست اجرا است که برای دو نقطه هاب انرژی پارسیان در منطقه پارسیان در شرق عسلویه با همکاری شرکت ایمیدرو به مساحت ۱۰ هزار هکتار و هاب انرژی ماهشهر در کنار منطقه فعلی ماهشهر و برای استفاده از زیرساخت‌ها و امکانات آن‌ها مدنظر قرار گرفته است.

محمدی بیان کرد: در خصوص طرح‌های توسعه‌ی پتروشیمی در نوار ساحلی، طرح‌هایی را در نوار ساحلی خزر در نظر داریم و امیدواریم در سال جاری این طرح‌ها را به قطعیت برسانیم.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی در ادامه به صنایع تکمیلی و پایین دستی پتروشیمی اشاره و بیان کرد: کار منسجمی در این حوزه شروع شده و همکاران ما تلاش می‌کنند نیاز‌های این صنایع را رصد و محصولات پایین دست را وارد زنجیره کنند.

مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی عنوان کرد: در توسعه پتروشیمی در مجموع با ۱۰۳ طرح مواجه هستیم ۳۹ طرح از آن‌ها در حد مجوز و پیشرفته زیر ۲۰ درصد دارند ۶۴ طرح پیشرفتی بالای ۲۰ درصد داشته که پنج طرح از آن‌ها زیرساختی بوده رشته‌های تامین خوراک هستند.

مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی ادامه داد: ۱۸ طرح در مراحل نهایی خود قرار دارند که از این تعداد ۳ طرح در سال جاری و ۱۵ طرح در سال ۹۹ افتتاح می‌شود که از آن می‌توان به عنوان جهش دوم یاد کرد.

محمدی اظهار کرد: طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته ظرفیت اسمی صنعت پتروشیمی از ۶۴ میلیون تا به ۹۴ میلیون تن، محصول قابل فروش از ۳۱ میلیون تن به ۵۱ میلیون تن و میزان درآمد ۲۴ میلیارد دلار ابتدای سال ۱۴۰۰ خواهد رسید، به بیان دیگر صنعت پتروشیمی ایران در سال ۱۴۰۰ با ۴۶ درصد افزایش ظرفیت، ۷۰ درصد افزایش ظرفیت تولید محصول قابل فروش و ۴۶ درصد افزایش درآمد مواجه خواهد شد و تا سال ۱۴۰۴ ظرفیت‌های این صنعت به ۱۲۱ میلیون تن خواهد رسید.

مدیر عامل شرکت ملی پتروشیمی در خصوص تاثیرات تحریم برای این صنعت گفت: صادرات محصولات پتروشیمی با شرایط صادرات نفت خام کاملاً متفاوت است و با توجه به تنوع و مقاصد مختلف صادراتی می‌توان گفت که پتروشیمی به آن معنا تحریم پذیر نیست و این نشان از انعطاف پذیری بالا در این صنعت دارد. اما با این شرایط کار گروه تحریم در این شرکت تشکیل شده تا خطر‌های احتمالی آن پیش بینی و نسبت به آن تمهیداتی اندیشیده شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *