شورای امنیت باید رژیم صهیونیستی را وادار کند تا به اشغال فلسطین پایان دهد

9:09 - 10 ارديبهشت 1398
کد خبر: ۵۱۳۸۵۰
دسته بندی: سیاست
سفیر ایران در سازمان ملل، گفت: شورای امنیت باید رژیم اشغالگر را وادار کند تا به اشغال فلسطین پایان دهد.

///گروه سیاسی ؛ مجید تخت‌روانچی عصر دوشنبه در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد که با موضوع خاورمیانه و مساله فلسطین برگزار شد، ماهیت اصلی تهدید در خاورمیانه را اشغالگری رژیم صهیونیستی دانست و از جامعه جهانی خواست در مقابل تلاش‌های آمریکا و برخی شرکایش همچون سعودی‌ها برای تغییر ماهیت تهدید از مساله فلسطین به تهدیدات ساختگی، مقاومت کنند.

وی افزود: در مسائل مرتبط با اسرائیل، اصل حاکم بر سیاست خارجی آمریکا، به ویژه در دولت کنونی این کشور، «آمریکا اول» (شعار انتخاباتی ترامپ) نیست، بلکه «اول اسرائیل» است و آمریکا حاضر است حتی با نقض اصول بنیادین حقوق بین‌الملل و قواعد آمره نیز به آن پایبند بماند.

سفیر و نماینده دائم جدید جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل که نخستین سخنرانی رسمی خود را در این مسئولیت قرائت می‌کرد، ادامه داد: این بحران با اشغال یک سرزمین آغاز شده و فقط با پایان اشغال آن نیز خاتمه می‌یابد.

تخت روانچی با یادآوری مسئولیت حقوقی شورای امنیت در زمینه حفظ صلح و امنیت بین‌المللی و اینکه تنها اقدام این نهاد در هفت دهه گذشته، تصویب قطعنامه هایی بوده که اثر عملی در احقاق حقوق فلسطینیان نداشته است، اضافه کرد: این شورا باید رژیم اشغالگر را وادار کند تا به اشغال فلسطین پایان دهد.

وی همچنین با اشاره به وتوهای متعدد آمریکا علیه قطعنامه های پیشنهادی شورای امنیت برای تحت فشار قرار دادن رژیم صهیونیستی، اظهار کرد: نتیجه این وضعیت، جسورتر شدن رژیم صهیونیستی در اجرای سیاست‌های توسعه‌طلبانه و اقدامات غیرمشروع و نیز انجام مستمر کلیه جنایات بین المللی، شامل نسل‌کشی، جنایات جنگی، جنایات علیه بشریت و جنایت تجاوز بود.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد خاطرنشان کرد: تجاوز به همه همسایگان خود و نیز اعمال بیش از یک دهه محاصره غیرانسانی علیه غزه، از دیگر جنایات اسرائیل است.

روانچی تصریح کرد: مساله به اینجا ختم نمی شود چون در دولت کنونی آمریکا وضعیت به صورت جدی تغییر کرده و خود این کشور، آشکارا قطعنامه‌های ذیربط شورای امنیت را نقض می‌کند که نمونه بارز آن، انتقال سفارت خود به بیت‌المقدس و شناسائی حاکمیت این رژیم بر جولان اشغالی سوریه است.

وی این اقدامات آمریکا را شدیدا محکوم کرد و با غیرقانونی و بلااثر خواندن آنها، گفت: سیاست 70 سال گذشته این کشور در مورد فلسطین ثابت می‌کند که به هیچ وجه نباید به پیشنهادهای آمریکا از جمله طرح به اصطلاح «معامله قرن» اعتماد کرد.

سفیر ایران در سازمان ملل متحد افزود: حقوق مسلم هیچ ملتی را نه می‌توان با فشارهای نظامی، سیاسی و اقتصادی شدید از آن سلب کرد و نه با دلارهای نفتی خرید.

تخت روانچی همچنین با یادآوری حمایت دیرینه جهانی از احقاق حقوق فلسطینیان، خواستار تداوم این حمایت‌ها تا تشکیل دولت مستقل فلسطین به پایتختی قدس شریف شد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *