چرا قرار دادن سپاه در لیست گروه‌های تروریستی اقدامی بی معنا و خطرناک است؟

6:00 - 23 فروردين 1398
کد خبر: ۵۰۸۶۳۹
پایگاه مجله آمریکایی «تایم» در گزارشی ضمن بیان این مطلب که قرار دادن سپاه در لیست گروه‌های تروریستی بی‌معنا و خطرناک است، به بررسی عواقبی که این اقدام برای آمریکا در پی دارد پرداخته است.

به گزارش گروه بین الملل، تایم می‌نویسد: قرار دادن یک گروه در لیست سازمان‌های تروریستی به ندرت مایه نگرانی عمومی است، اما اقدام روز ۸ آوریل دولت در قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست گروه‌های تروریستی به همراه یک بیانیه کامل از سوی ترامپ و اقداماتی از این قبیل جدیدترین مورد از مجموعه اقدامات ترامپ در زمینه سیاست خارجی است که بیشر ارائه توهمی از اقدام قاطع است تا پیشرفتی واقعی.

این یادداشت مجله تایم از سوی ۲ نفر از مقامات وزارت خارجه آمریکا با عنوان «چرا قرار دادن سپاه در لیست گروه‌های تروریستی اقدامی بی‌معنا و خطرناک است؟»

این مجله آمریکایی در بخش دیگری می‌نوبسد: فرض بر این است که قرار دادن سازمان‌ها در لیست گروه‌های تروریستی اقدامی پیشگیرانه و غیرسیاسی باشد، اما قرار دادن سپاه پاسداران در این لیست هم سیاسی است.

 

چرا قرار دادن سپاه در لیست گروه‌های تروریستی اقدامی بی معنا و خطرناک است؟

 

در بخش دیگری از این گزارش ضمن اشاره به برخی اقدامات ترامپ مانند قطع بودجه کشور‌هایی مانند ال‌سالوادور، گواتمالا و هندوراس و یا انتقال سفارت آمریکا در سرزمین‌های اشغالی از تل‌آویو به قدس اشغالی آمده است: در دوران ترامپ سیاست خارجی از پیگیری جدی نتایج مطلوب به حرکات پر جنب و جوش و احساسی تبدیل شده و این موضوع نشان می‌دهد که رئیس جمهور با مطلوب بودن دیپلماسی و کنوانسیون مهار نمی‌شود. این تئاتر به وسیله مردی است که آمریکا را در مسیر بدتر شدن و شکست قرار می‌دهد.

 

بیشتر بخوانید: کاخ سفید سپاه پاسداران را به عنوان «سازمان تروریستی» معرفی کرد 

 

نگارنده در ادامه می‌نویسد: قرار دادن سازمان‌ها در لیست گروه‌های تروریستی به آمریکا اجازه می‌دهد تا استفاده آن‌ها از نظام مالی آمریکا را متوقف کند، حامیان تروریست‌ها را تحت پیگرد قرار دهد و تروریست‌ها را از ورود به خاک آمریکا منع کند، اما قرار دادن نام سپاه پاسداران در لیست گروه‌های تروریستی در زمینه بازداشت، ضبط دارایی و جلوگیری از ورود به خاک آمریکا هیچ نتیجه‌ای در بر نخواهد داشت، چرا؟ برای اینکه دولت آمریکا پیش از این به مدت چند دهه و از سال ۱۹۸۴ که ایران را حامی تروریسم معرفی کرده، در حال اتخاذ تمامی انواع اقدامات در این زمینه بوده است.

 

چرا قرار دادن سپاه در لیست گروه‌های تروریستی اقدامی بی معنا و خطرناک است؟

 

تایم در ادامه ضمن بیان این مطلب که این اقدامات پیش از این نیز از سوی آمریکا اتخاذ شده است می‌نویسد:، اما این اقدام برای ما آسیب‌های زیادی در پی خواهد داشت.

در ادامه این گزارش آمده است: پیش از این قرار دادن گروه‌ها در لیست تروریستی آمریکا به طور روتین از سوی دیگر کشور‌ها پذیرفته می‌شد، اما در این مورد کشور‌ها آمریکا را در ابتکار عمل «فشار حداکثری علیه ایران» همراهی نمی‌کنند. تنها اسرائیل و چند کشور عربی این اقدام را مورد تحسین قرار می‌دهند.

 

چرا قرار دادن سپاه در لیست گروه‌های تروریستی اقدامی بی معنا و خطرناک است؟

 

این پایگاه در ادامه می‌نویسد: این اقدام اگر نتیجه‌ای داشته باشد این نتیجه جز بیشتر متقاعد کردن دوستان و متحدان آمریکا و بالاتر از همه در اروپا و آسیا در این باره نخواهد بود که: «فشار حداکثری دولت آمریکا بدون دلیل و دارای نتایج معکوس است.»

تایم در پایان به برخی از تبعات قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در لیست گروه‌های تروریستی برای آمریکا پرداخته و می‌نویسد: این عواقب برای ارتش آمریکا می‌تواند ملموس‌تر باشد.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *