پذیرش هزار و ۳۲۰ نفرشب مددجو در گرمخانه ها/۷۰ درصد از مراجعان به گرمخانه‌ها مهاجر اند

14:45 - 19 فروردين 1398
کد خبر: ۵۰۸۰۱۴
دسته بندی: جامعه ، عمومی
مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران از پذیرش هزار و ۳۲۰ نفر شب مددجو در گرمخانه‌های پایتخت در ایام نوروز خبر داد.

به گزارش گروه جامعه ، نجم‌الدین محمدی با بیان اینکه فعالیت‌های این سازمان در حوزه ساماندهی افراد بی سرپناه در ایام نوروز چندین برابر شده بود، گفت: فعالیت در حاشیه‌ی شهر‌ها و مکان‌هایی که احتمال خطر سیلاب وجود داشت مانند دره فرحزاد، تجریش، پل مدیریت، دره اوین و ... در آن بازه زمانی بسیار شدت پیدا کرده بود. همزمان با بارش شدید باران نیز به علت وجود رودخانه در دره فرحزاد، حجم آب رودخانه افزایش پیدا کرده و ریزش کوه در حاشیه، بی سرپناهان را مورد تهدید قرار می‌داد؛ به همین علت مددکاران در این اماکن حضور فعال داشتند تا براثر بارندگی شدید یا ریزش کوه از افراد کارتن خواب و بی سرپناهی که در آن جا حضور داشتند، مراقبت شود.

وی افزود: با شدت گرفتن میزان بارش، ستاد مدیریت بحران شهر تهران اعلام کرد که خطر آب گرفتگی در گرمخانه منطقه ۹ وجود دارد که با توجه به این اعلام خطر، گرمخانه منطقه ۹ را تعطیل کرده و افرادی که در آن جا پذیرش می‌شدند را به گرمخانه‌های دیگر انتقال دادیم.

محمدی تاکید کرد: همچنین، در مجاورت دره فرحزاد سه چادر در محدوده منطقه ۲ و دو چادر در منطقه ۵ برای افراد معتادی که حاضر به پذیرش در گرمخانه‌ها نبودند، برپا کردیم. افرادی هم که در بارندگی‌ها به گرمخانه آمدند، از خدمات روزانه و شبانه بهره بردند. همچنین افرادی که ناتوان و از کار افتاده بودند را در مراکز شبانه روزی مستقر کردیم.

به گفته وی؛ توزیع لباس گرم و غذای گرم در دو وعده ناهار و شام (۳۰۰ پرس غذا در هر وعده) از جمله خدمت رسانی به افراد بی سرپناه و کارتن خواب بود.
محمدی با بیان اینکه در ایام تعطیلات هر شب به طور متوسط هزار و ۳۲۰ نفر در گرمخانه‌ها حضور پیدا می‌کردند، گفت: هرساله در ایام نوروز تعداد پذیرش‌ها کاهش پیدا می‌کند چرا که این دسته از افراد (بی سرپناهان و کارتن خواب‌ها) در تعطیلات به سمت شهرستان‌های خود می‌روند و پایان فرورودین ماه که به تهران بازمی‌گردند، تعداد پذیرش افزایش پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه حدود ۷۰ درصد از مراجعه کنندگان به گرمخانه‌ها از سایر شهر‌ها به تهران آمده اند، عنوان کرد: از ۲۸ اسفند تا ۱۷ فررودین ماه گرمخانه‌ها به صورت شبانه روزی فعالیت داشتند.

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران در مورد هزینه ارائه خدمات به افراد بی سرپناه و کارتن خواب در ایام نوروز گفت: شب عید ده هزار پرس سبزی پلو با ماهی برای افراد آسیب پذیر تهیه شد، هزینه این تعداد غذا حدود ۲۵۰ میلیون تومان بود که با مشارکت خیرین انجام شد. هزینه اقدامات مربوط به حمایت از مددجویان در ایام نوروز، اما از بودجه سازمان تامین شد.

محمدی در بخش دیگری از سخنان خود به حضور مستمر کارآفرینان در نوروزگاه‌های تهران اشاره و عنوان کرد: افراد کارآفرین در قالب طرحی به نام «دست آفرین» در نوروزگاه بلوار کشاورز حضور پیدا کرده و با برپایی غرفه، محصولا خود را به همراه پشت صحنه تولیدی‌ها به مردم عرضه کردند؛ این اقدام با استقبال بسیار خوبی از سوی بازدیدکنندگان و شهروندان در ایام تعطیلات رو به رو شد.

وی با تأکید بر این نکته که تنها در ایام تعطیلات فعالیت‌های کارآفرینی در نوروزگاه‌ها صورت گرفت، گفت: نمایش فعالیت‌های کارآفرینی اعم از کارگاه‌ها، آموزش‌ها و ... برای بهره‌مندی و استفاده شهروندان، تنها در ایام نوروز و تعطیلات برقرار بود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *