«خانم کارکوب» قصه زنی راضی از تقدیم فرزندانش به خدا و انقلاب است/ هیچ مسئولی، حمایتی از اسطوره‌های جنگ نکرده/ مطالب این کتاب من در آوردی نیست

21:00 - 19 فروردين 1398
کد خبر: ۵۰۷۹۸۵
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
نویسنده «خانم کارکوب» گفت: این کتاب داستان زنی مخلص، پاک و بی‌ادعا است که چیزی از کسی نمی‌خواهد و از اینکه بچه‌هایش را تقدیم انقلاب، ولایت فقیه و خدا کرده، خوشحال است.

«خانم کارکوف» قصه زنی راضی از تقدیم فرزندانش به خدا و انقلاب است/ هیچ مسئولی، حمایتی از اسطوره‌های جنگ نکرده/ مطالب این کتاب من در آوردی نیسترضیه غبیشی از نویسندگانی است که به واسطه زندگی در آبادان جنگ را تجربه کرده است. وی که کتاب‌های پرمخاطبی درباره جنگ نوشته در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگی درباره کتاب «خانم کارکوب» توضیحاتی را ارائه کرده است.

خانم کارکوب کیست؟

زهرا کارکوب مادر یکی از همکلاسی‌هایم بود که قبل از جنگ در یک دبیرستان تحصیل می‌کردیم. من این همکلاسی را در دوره جنگ هم بار‌ها دیده بودم چراکه شوهر دختر وی همرزم همسر شهیدم بود.

وی مادر دو شهید و دو جانباز است که یک فرزند مفقودالاثر هم دارد.

نگارش این کتاب چطور آغاز شد؟

بار‌ها به خانم کارکوب گفته بودم که می‌خواهم با وی مصاحبه کنم و ایشان هم از من می‌خواستند به قم که محل سکونتش بود بروم. با سفر به قم مصاحبه‌ها شروع شد.

مصاحبه و نگارش کتاب چقدر زمان برد؟

از زمان مصاحبه تا چاپ «خانم کارکوب» چیزی حدود دو سال طول کشید.

هدفتان از نگارش این کتاب چه بود؟

من توانستم زحمت‌های این مادر را به سینه تاریخ، نسل آینده و کسانی که دنبال اسطوره‌های واقعی هستند، بسپارم. کسانی که در پی واقیت و اسطوره‌های واقعی هستند، حماسه‌هایی که واقعا حماسه است و زاییده اذهان نیستند، بلکه واقعیت و حقیقت سرزمینم آبادان است.

از چنین حماسه‌هایی زیاد بوده و هستند. بودند، چون خیلی‌ها به سینه خاک رفتند و هستند، زیرا یکسری از حماسه‌ها هنوز در سینه برخی افراد نهفته است و در این میان تنها یک قلم توانا نیاز است تا این‌ها را پیداکند، بیون بکشد، بنویسد و مکتوب کند.

آیا نپرداختن به چنین حماسه‌هایی در آبادان مورد حمایت هم قرار می‌گیرد؟

تاکنون هیچ مسئولی، حمایتی از اسطوره‌های جنگ نکرده است. با اینکه افرادی، چون ملاصالح در این شهر زندگی می‌کنند، اما تاکنون از قهرمان دوره جنگ یا نویسنده‌ای که به آن می‌پردازد، تجلیل نشده و نخواهد کرد. نگارش این مصاحبه‌ها یک قلم مومن می‌خواهد و من این افتخار را داشتم که این کار را انجام دهم.

در کتاب «خانم کارکوب» از زبان و به چه چیزی پرداخته‌اید؟

این کتاب از زبان مادر شهید روایت می‌شود. وی مادر شهید، جانباز و آزاده است.

وی در این کتاب فرزندانش را تعریف می‌کند، از زندگی فقیرانه‌اش، از فعالیت خود و همسر و فرزندانش می‌گوید و به سختی‌هایی که در دوره دفاع مقدس تحمل کرده، می‌پردازد.

این کتاب مستند است؟

تمامی بخش‌های کتاب واقعیت است، چون از زبان مادر شهید، جانباز و آزاده روایت می‌شود. آنچه مخاطب در این کتاب می‌خواند من در آوردی و مطلبی از روی هوا و هوس نیست.

به نظر خودتان چه ویژگی از این کتاب باعث شد تا «خانم کارکوف» جزو پرفروش‌ترین و پرمخاطب‌ترین کتاب‌های انتشارات شهید کاظمی شود؟

«خانم کارکوب» زنی رئوف، مهربان و مخلص است، زنی که با اینکه از سختی‌ها مچاله شده، اما همچنان لبخند بر لبش نقش می‌بندد و بر درد‌های روزگار می‌خندد.

به قدری دل این مادر شهید و جانباز پاک است که مقام معظم رهبری سفر ده روزه خود را یازده روزه کرد و به منزل این زن رفت و با این مادر ملاقات کرد.

خانم کارکوب زنی بی‌ادعا است که چیزی نمی‌خواهد و همیشه می‌گویم خوشحالم که بچه‌هایم را تقدیم انقلاب، ولایت فقیه و خدا کردم. صحبت‌های این زن درسی برای تمامی مادران است، زیرا وی هم روزی جوان بوده، ولی راهش را درست انتخاب کرد و تربیت فرزندانش را درست انجام داد.

در شرایطی که خانواده‌ها فراموش کرده‌اند فرزندانشان را برای اهداف مهمی تربیت کنند، زندگی خانم کارکوف می‌تواند یک درس باشد. وی به بچه‌هایش درس انسانیت آموخت و وقتی آن‌ها بزرگ شدند هم در کمال ساده‌زیستی راه عشق را انتخاب کردند.

چطور شد که این کتاب را انتشارات شهید کاظمی دادید؟

«خانم کارکوب» انتشارات سوره ایراد‌های بسیار زیادی از کتابم گرفت به طوریکه ترجیح دادم کتاب را از انی انتشارات بگیرم و نشر شهید کاظمی ارائه کنم.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *