رشد ۴۰ سانتی متری تراز دریاچه ارومیه/ افزایش ۴۷۰ کیلومتری پهنه آبی دریاچه

12:22 - 14 فروردين 1398
کد خبر: ۵۰۶۷۱۲
دسته بندی: اقتصاد ، انرژی
مدیر دفتر ستاد احیای دریاچه ارومیه با بیان اینکه تراز دریاچه ۴۰ سانتی متر نسبت به سال گذشته رشد کرده است گفت: ۴۷۰ کیلومتر بر پهنه آبی دریاچه افزوده شده است.

رشد ۴۰ سانتی متری تراز دریاچه ارومیه/ افزایش ۴۷۰ کیلومتری پهنه آبی دریاچهفرهاد سرخوش در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصاد درباره وضعیت دریاچه ارومیه اظهار کرد: تراز دریاچه به ۱۲۷۱.۱۴ رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته شاهد رشد ۴۰ سانتی متری تراز هستیم.

مدیر دفتر ستاد احیای دریاچه ارومیه افزود: وسعت پهنه آبی ۲۷۰۰ کیلومتر مربع است که نسبت به سال قبل ۴۷۰ کیلومتر بر این وسعت افزوده شده است و حجم آب دریاچه ۳ میلیارد مترمکعب است که شاهد افزایش یک میلیارد مترمکعبی این حجم نسبت به سال قبل هستیم.

وی گفت: با توجه به لایروبی رودخانه‌ها و احداث سایت‌های حفاظتی بارش‌های اخیر در آذربایجان غربی خسارتی به بخش کشاورزی و روستا‌ها وارد کرده است و همه روان آب‌های به پیکره دریاچه منتقل شد.

سرخوش ادامه داد: همچنین  آب سد بوکان و مهاباد که آورده خوبی به دلیل بارش ها طی چند روز اخیر داشتند به سمت پیکره دریاچه رهاسازی شدند و طی چند روز  گذشته تراز دریاچه ۶ سانتی متر افزایش یافت و بر وسعت دریاچه افزوده شد.

مدیر دفتر ستاد احیای دریاچه ارومیه با بیان اینکه امیدواریم طی چند روز آینده این تراز به ۱۰ سانتی متر برسد، خاطرنشان کرد: با افزایش هر سانتی متر تراز، حدود ۲۰ میلیون مترمکعب آب وارد دریاچه می‌شود.

وی تاکید کرد: وضعیت دریاچه بسیار مناسب است و حتی گردشگران به راحتی می‌توانند در دریاچه به قایق سواری اقدام کنند و تمام جزایر دریاچه در آب قرار دارند.

سرخوش درباره زمان رسیدن دریاچه ارومیه به وضعیت نرمال اظهار کرد: بر اساس وعده رئیس سازمان محیط زیست، برای رسیدن دریاچه به تراز اکولوژیک و نرمال تا سال ۱۴۰۶ فرصت نیاز است.

مدیر دفتر ستاد احیای دریاچه ارومیه تصریح کرد: برای رسیدن به این مهم باید بخش پروژه‌های آبرسانی را به سرعت به اتمام برسانیم، بر این اساس امسال ۳ پروژه آبرسانی به بهره برداری می‌رسد که نقش مهمی در احیای دریاچه ارومیه خواهد داشت.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *