آب سیل در پلدختر فروکش کرد/ دستور تخلیه روستاهای اطراف رودخانه کرخه/ ۳۵ جاده در کشور مسدود است

10:51 - 13 فروردين 1398
کد خبر: ۵۰۶۵۴۸
از ابتدای ورود به سال جدید سامانه بارشی در کشور فعال شد و باعث بارش شدید باران و وقوع سیل در چندین استان کشور شد که این سامانه همچنان در کشور فعال است.

به گزارش گروه جامعه ، از ابتدای ورود به سال جدید سامانه بارشی در کشور فعال شد و باعث بارش شدید باران و وقاع سیل در چندین استان کشور شد که این سامانه همچنان در کشور فعال است و روز گذشته باعث تخلیه چندین شهر و روستا شد.

در این راستا و به منظور اطلاع از وضعیت جوی و جاده‌ای کشور به بیان وضعیت لحظه به لحظه این بارش‌ها در کشور طی امروز سه شنبه می‌پردازد.

آب تعدادی از منازل شهرک «کرناچی» کرمانشاه را فرا گرفت
۱۳۹۸/۰۱/۱۳ - ۲۳:۴۵

به گزارش گروه جامعه ، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمانشاه اعلام کرد:هم اکنون آب وارد ۱۵۰ واحد مسکونی این شهرک شده و مردم با کمک نیرو‌های امدادی در حال ترک منازل خود هستند.
وی اظهار کرد: هلال احمر کرمانشاه از قبل اقدام به ایجاد کمپ‌های اسکان اضطرای کرده و مردم آسیب دیده در این مکان‌ها اسکان پیدا می‌کنند.
معاون استاندار کرمانشاه همچنین گفت: شهرک جانبازان کرمانشاه نیز در معرض آبگرفتگی قرار گرفته، ولی آب تاکنون وارد منازل مردم نشده است.

خط راه اهن تهران-جنوب دقایقی پیش بازگشایی شد
۱۳۹۸/۰۱/۱۳ - ۲۲:۵۴

به گزارش گروه جامعه ، مدیر عامل راه آهن اعلام کرد: خط راه اهن تهران-جنوب دقایقی پیش بازگشایی شد و از فردا صبح قطارها به مسیر خود ادامه خواهند داد.

اخطاریه تخلیه ۱۶ روستای اطراف رودخانه گاماسیاب صادر شد
۱۳۹۸/۰۱/۱۳ - ۲۱:۰۳

به گزارش گروه جامعه ، مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه با بیان اینکه امکان طغیان رودخانه گاماسیاب وجود دارد گفت: اخطاریه تخلیه ۱۶ روستای اطراف رودخانه گاماسیاب صادر شد.

وضعیت آبگرفتگی در منطقه گمیشان رو به بهبود است
۱۳۹۸/۰۱/۱۳ - ۲۰:۴۶

به گزارش گروه سیاسی ، وزیر کشور اعلام کرد:وضعیت آبگرفتگی در منطقه گمیشان رو به بهبود است و با کاهش سطح آب در گمیشان حدود ۱۵۰۰ واحد مسکونی از آبگرفتگی رهایی یافتند.

وی بیان کرد: تلاش برای پاکسازی شهر از سیلاب به طور جدی و شبانه روزی ادامه دارد و به زودی محور گمیشان به آق قلا نیز بازگشایی خواهد شد.

آخرین وضعیت امدادرسانی در استان لرستان
۱۳۹۸/۰۱/۱۳ - ۲۰:۲۹

مدیر کل مدیریت بحران استان لرستان اعلام کرد:امروز به ۲۴۱ روستا در کل استان امدادرسانی داشتیم که ۴۰ روستا مربوط به شهرستان پل‌دختر است همچنین ۳۸۴۵ نفر از هموطنان استان اسکان داده شدند .

وی همچنین بیان کرد: ۲۷ تیم عملیاتی هلال احمر به جز تیم‌های سپاه، ارتش و اورژانس در پل‌دختر حضور دارند .

مدیرکل مدیریت بحران استان لرستان گفت :12 بالگرد در سطح استان عملیات امدادرسانی را انجام می‌دهند که ۱۱ بالگرد صرفا کار امدادرسانی به شهرستان پل دختر را انجام می‌دهند

با دستور حناچی انجام شد: اعزام نخستین کاروان امدادی- عملیاتی شهرداری تهران، به مناطق سیل زده استان لرستان
۱۳۹۸/۰۱/۱۳ - ۱۹:۵۰

به گزارش گروه جامعه ،عصر امروز و به دستور پیروز حناچی شهردار تهران، کاروانی شامل تیم‌های عملیاتی- امدادی برای کمک رسانی به مردم سیل زده استان لرستان راهی مناطق گرفتار سیلاب اخیر شدند.
این کاروان ساعت ۱۷/۳۰ امروز از سوی شهرداری تهران عازم استان لرستان شد.
افراد و تجهیزات اعزامی نخستین کاروان امدادی - عملیاتی از سوی شهرداری تهران به مناطق سیل زده استان لرستان شامل ۲۶ نفر از نیرو‌های امدادی باتجربه در مواقع بحرانی و تجهیزات و ماشین آلات ذیل است:
۱- کامیون AF نجات سنگین یک دستگاه
۲- جرثقیل ۲۰ تن یک دستگاه
۳- جرثقیل ۱۵ تن یک دستگاه
۴- جرثقیل ۳ تن یک دستگاه
۵- خاور حمل تجهیزات یک دستگاه
۶- خودروی سمند یک دستگاه
۷- خودروی کاپرا یک دستگاه
۸- خودروی پیکاپ یک دستگاه
۹- پمپ آب سنگین با دبی ۵۰۰۰ لیتر در دقیقه ۲ دستگاه
۱۰- پمپ فوکس با دبی ۱۶۰۰ لیتر در دقیقه ۴ دستگاه
۱۱- پمپ لجن کش و کفکش با دبی ۱۰۰۰ لیتر در دقیقه ۳۰ دستگاه
۱۲- موتور برق پرتابل ۱۵ دستگاه
۱۳- موتور برق ۵/۵ کیلووات ۱۰ دستگاه
۱۴- چراغ نورافکن زرافه‌ای ۲ دستگاه (به همراه ژنراتور)
۱۵- چادر امدادی ۵۰ تخته
۱۶- انواع سنگ فرز و بتن بُر ۱۰ دستگاه
۱۷- دستگاه برش فلزات ۳ دستگاه
۱۸- تلفن ماهواره‌ای ۲ دستگاه
۱۹- تاکی واکی (بی سیم دستی) ۴ دستگاه.

آب سیل در پلدختر فروکش کرد/امداد رسانی ادامه دارد
۱۳۹۸/۰۱/۱۳ - ۱۸:۰۱

به گزارش گروه جامعه ؛ علی اصغر پیوندی رئیس جمعیت هلال احمر گفت: ارتفاع آب در پلدختر چند متر فروکش کرده و ارتباط شرق و غرب استان هم برقرار شده است. مردمی که به تپه‌ها و پشت‌بام‌های منزل پناه برده بودند، اسکان اضطراری داده شدند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه وضعیت جوی مناسب شده است، امداد هوایی هلال احمر در حال انجام است و کار انتقال افراد امدادی و اقلام زیستی و غذایی با ۶ فروند بالگرد در حال انجام است.

 

امداد هوایی سپاه در پلدختر
۱۳۹۸/۰۱/۱۳ - ۱۷:۳۳

به گزارش گروه سیاسی ؛ سردار محمد پاکپور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: نیروهای زمینی سپاه منطقه به پلدختر رسیده‌اند و امداد هوایی نیز با کمک بالگردهای هوایی نیروی زمینی از امروز انجام می شود.

وی با اشاره به اعزام بالگردها به پلدختر و خدمات‌رسانی به مردم افزود: بعضی از مناطق استان لرستان در محاصره سیل و مردم‌شان نیازمند امداد و نجات هستند و همین موضوع برای ما مهم و در اولویت است؛ امداد و نجات به‌وسیله خودروهای ویژه این کار و بالگرد انجام می‌شود.

۳۵ جاده در کشور مسدود است
۱۳۹۸/۰۱/۱۳ - ۱۶:۵۳

به گزارش گروه اقتصاد ؛ وزارت راه و شهرسازی، روز سه شنبه جاده های مسدود شریانی را شامل جاده های هراز، چالوس، آزادراه رشت - قزوین (مسیر شمال به جنوب)، یاسوج - شیراز، آق قلا - گرگان، اهرم -فراشبند قدیم، خرم‌آباد - پلدختر، آزادشهر - شاهرود، ایلام -مهران، خرم‌آباد - بروجرد، دره‌شهر - پلدختر، پلدختر - کوهدشت، آق‌قلا - اینچه‌برون، ایلام - کرمانشاه (حدفاصل ایلام - حمیل و برعکس)، آزادراه خرم آباد - پل‌زال، سرابله - پل سیمره، گنبد - کلاله، کمربندی دهلران و خرم‌آباد - کوهدشت اعلام کرد.

همچنین محورهای مسدود غیرشریانی نیز شامل محورهایِ اولنگ - شاهرود، شمشک - دیزین، پونل - خلخال، سی سخت - پادنا، گنجنامه - تویسرکان، سروآباد - پاوه، وازک - بلده، قدیم بستان - چذابه، چلگرد - صمصامی (گردنه‌های چری و شاه منصوری)، آق قلا - عطاآباد، بندر ترکمن - سه راهی یساقی، دیباج - گلوگاه، گمیشان - آق‌قلا، گمیشان - خواجه نفس، طرود - معلمان، چاشم - خطیرکوه، قدیم مشهد - چناران، شاندیز - زشک، طرقبه - نقندر - کنگ، طرقبه - جاغرق، قلعه گنج - رودبار، خسرج - حمیدیه، کوهدشت - گراب، چغازنبیل - شوشتر، گنبد پیرمحمد - سه راهی بان رحمان، الشتر-بیرانشهر، الشتر- فیروزآباد، اراک - فرمهین، زنجان - تهم - چورزق، کن- امام‌زاده داود، فشم محدوده پل فلزی، نجم‌آباد-اشتهارد، اندیکا - شهرکرد، آباده - خسروشیرین و سروآباد - کامیاران می شود.

پهپاد‌های ارتش هم به کمک سیل‌زدگان آمدند
۱۳۹۸/۰۱/۱۳ - ۱۶:۳۸
تلفات جانی نداشتیم/دولت ۵۰ میلیارد تومان برای اقدامات اولیه در استان چهارمحال و بختیاری اختصاص داده است
۱۳۹۸/۰۱/۱۳ - ۱۵:۵۷

اقبال عباسی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی ، درباره اقدامات انجام شده در مواجهه با سیل استان چهار محال و بختیاری گفت: میزان بارندگی در چهارمحال و بختیاری ظرف ۴ روز گذشته ۴۵۰ میلی متر بود که یک و نیم برابر بارندگی سال ۹۷ بوده است.


وی ادامه داد: از نظر بارش نقطه‌ای، در کوهرنگ ۴۵ میلی متر بارندگی داشتیم که در کل کشور چنین امری مشاهده نشده است؛ و در لردگان نیز بارندگی حدود ۳۰۰ میلی متر بوده و بارش شدید در شهرستان‌های دهگانه دیگرمان هم بوده است، اما کانون بحران در شهرستان کوهرنگ بود.


استاندار چهار محال و بختیاری گفت: بر اساس این پیش بینی‌ها، در شورای هماهنگی مدیریت بحران ۳ و ۴ تصمیم خوب گرفتیم اول اینکه، همه مدیران در آماده باش باشند و در هر شهرستانی ۲-۳ مدیر موثر استانی مستقر شوند و همه ماشین آلات سنگین لودر، بلدوزر، گریدر در هر دستگاهی و حتی بخش خصوصی، لیست شوند و آن‌ها را در اختیار فرماندهان بگذارند.


وی افزود: فرمانداران موظف شدند، اهالی روستا‌های در معرض خطر در کنار روستا‌ها و مسیل‌های خطرناک را جابجا کنند. حدود ۳۰ روستا شناسایی شده بود که اهالی دو روستا را کامل جابه جا کردیم ودر ۲۸ روستا از۴ تا ۱۰ خانوار جابه جا شدند و الان ۴۰۰ خانوار در سطح استان در مساجد، مدارس و سالن‌های ورزشی و ادارات اسکان داده شدند که هلال احمر به آن‌ها تغذیه می‌دهد.


عباسی تاکید کرد: مهمتر اینکه به عشایر هم حق تردد در چند روز اخیر ندادیم چرا که اگر به ییلاقات می‌رفتند، ممکن بود خطر جانی برایشان داشته باشد و  دام‌هایشان تلف شوند؛ این اقدامات باعث شد که با وجود بیشترین رود‌ها  و بارندگی شدید در این استان، تلفات جانی نداشته باشیم، تنها حدود ۵۰۰ میلیارد خسارت به تأسیسات زیر بنایی به منازل مسکونی و مزارع در روستا‌ها وارد شده بود.


استاندار چهار محال و بختیاری با بیان اینکه  برخی جاده‌ها و پل‌های جاده‌های اصلی زیر آب است و ۲-۳ مورد از پلها را آب برد، تاکید کرد: ۳۰-۴۰ روستا را با بالگرد ارزاق می‌رسانیم. هدایت موثر در زمان سیلاب در استان، همه ناشی از همکاری مردم و مسئولان بود و خوشبختانه آسیب جانی نداشتیم.


عباسی تصریح کرد: دولت ۵۰ میلیارد تومان برای اقدامات اولیه در استان چهارمحال وبختیاری اختصاص داده است و یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تسهیلات بانکی به استان تخصیص یافته است. خسارت‌ها در دست بررسی است. بحران بارش از آسمان چهار محال و بختیاری رخت بربسته و طغیان رود‌ها رو به کاهش است.

بالگرد‌های هوانیروز «پل هوایی امدادرسانی» به پُل‌دختر ایجاد کردند/ اعزام هواپیمایی حامل کمک‌های مردمی به منظقه/ استقرار یک دستگاه «لایروب» در گلستان تا دقایقی دیگر
۱۳۹۸/۰۱/۱۳ - ۱۵:۵۱
مشکل اصلی در امدادرسانی ایلام، کمبود بالگرد است
۱۳۹۸/۰۱/۱۳ - ۱۵:۵۰
به گزارش خبرنگار گروه سیاسی ؛ قاسم سلیمانی دشتکی درباره آخرین وضعیت سیل در استان ایلام بیان داشت: با کاهش بارندگی، اوضاع قابل کنترل‌تر شده است و رودخانه‌ها آرام تر شده اند.

وی ادامه داد: در مواردی که امکان دسترسی جاده‌ای داریم؛ امدادرسانی راحت بود. شرکت بازرگانی دولتی، استان‌های معین، کمیته امداد، بنیاد برکت، مستضعفان، هلال احمر و ستاد بحران کمک‌های زیادی را فرستاده و می‌فرستند، منتها مشکل اصلی ما کمبود بالگرد است.

استاندار ایلام اضافه کرد: متاسفانه بر اثر تخریب پل‌های دسترسی بین دره شهر و پلدختر لرستان، یک بخش از استان ایلام کاملا محاصره شده است، یک بالگرد کوچک اورژانس داریم که علوم پزششکی دو نفره داریم، امکان برقراری تماس نلفنی هم از امروز محقق شد.

سلیمانی دشتکی اضافه کرد: هنوز خدمات ما به آن منطقه‌ بین دره شهر و پلدختر که ۱۹ روستا و ۱ شهر و ۷ کانون عشایری است به دلیل نرسیدن بالگرد نرسیده است و ۳۰ ساعت می‌گذردد، هلال احمر ۲ بالگرد فرستاده که در راه است و بخاطر مه و ابر نتوانسته اند خود را برسانند. ارتش و سپاه هم قول داده‌اند که بالگردهایی برای ایلام بفرستند.

وی تاکید کرد: اگر بالگرد‌ها زودتر برسند، امکانات چادر و سایر نیاز‌ها را به مجموعه‌ای که تحت محاصره هستند، سریعا می‌رسانیم. یک جاده زمینی هم در دست احداث است تا دسترسی زمینی هم بیابیم. یک بالگرد اورژانس که داشتیم تعدادی از افراد گرفتار در سیل  پلدختر را در روستای چندمهر نجات داد و این کمک بزرگی بود.
اوضاع کمک رسانی در پل‌دختر لحظه به لحظه بهتر می‌شود
۱۳۹۸/۰۱/۱۳ - ۱۵:۴۹
به گزارش خبرنگار گروه سیاسی ، امیر سرتیپ «کیومرث حیدری»در مصاحبه تلویزیونی درباره آخرین وضعیت امداد رسانی به سیل زدگان در پلدختر بیان کرد: در اولین فرصت توانستیم یک پل هوایی به وسله بالگرد هایمان ایجاد کنیم و تمام افرادی که گرفتار سل شده بودند را از پشت بام‌ها و دامنه ارتفاعات به نقطه امن برسانیم.
 
وی ادامه داد:هم اکنون، با همین بالگرد‌ها درحال بردن امکانات امدادی برای روستائیان هستیم، با هلال احمر، نماینده استاندار و فرماندار شهر‌های درگیر در سیل  هماهنگی کردیم تا امداد‌های اولیه راساماندهی کنیم و این کمک ها را به مردم برسانیم.

فرمانده نیروی زمینی ارتش اضافه کرد: هم اکنون مردم به سه چیز نیاز دارند؛ اول اینکه کسانی که در آب گرفتار شده اند به یک جای امن انتقال بیابند، دوم: در کنار روستا‌هایی که کاملا زیر آب رفته اند، اردوگاه‌هایی ایجاد کنیم و سوم اینکه امداد‌های اولیه چون مواد خوراکی که چند روز است به این روستا‌ها نرسیده است را به آن‌ها برسانیم.

امیر حبدری گفت: اگر هوا  همین طور باشد، طبق قولی که داده‌ایم تا غروب، دیگر افراد در راه مانده نخواهیم داشت و مردم آرامش اولیه‌ای را پیدا می‌کنند. پلدختر کلا دو قسمت است که در بخش غربی آن ویرانی زیادی ایجاد شده و آب تا سقف منازل مردم رفته است، بایستی در گام بعدی پمپ‌های تخلیه بگذاریم و آب را از خانه‌های مردم و خیابان‌ها تخلیه کنیم.

وی عنوان کرد:با پل‌های هوایی که ایجاد شد، نقیصه نبود پل‌های زمینی را برطرف کرده ایم. خودرو‌های سنگین نظامی بردیم که بتوانند عرض رودخانه‌های خروشان را طی کنند؛ همچنین نفربر بردیم که بتواند به جای پل، عرض رودخانه را طی کند، قایق پیش بینی کردیم تا در جا‌هایی که دچار آب گرفتگی شده‌اند بوسیله آن‌ها تردد کنیم.

فرمانده نیروی زمینی ارتش یادآورشد: مشکل فعلی، ساماندهی مناسب تجهیزاتی است که برای کمک رسانی آورده ایم. البته این کارها را با کمک مردم انجام می‌دهیم، استاندار همراهی خوبی داشته است و وزیر راه هم در منطقه بود، ایشان قول داده اند راه‌ها را پل گذاری کنند. لحظه به لحظه اوضاع بهتر می‌شود.
هیچ خطری سد‌های خوزستان را تهدید نمی‌کند
۱۳۹۸/۰۱/۱۳ - ۱۵:۲۶

داریوش بهارلویی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصاد اظهار کرد: از ۴ فروردین تاکنون حدود ۵.۷ میلیارد مترمکعب آب وارد سد‌های استان خوزستان شده است.

مدیر دفتر برنامه ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان با بیان اینکه در حال حاضر اکثر سد‌های استان به ظرفیت نهایی خود نزدیک شدند، افزود: خروجی‌های سد‌ها افزایش پیدا کرده تا بتوانند ظرفیت مهار سیل را داشته باشند و همچنین ظرفیت سازی برای بارش‌هایی که در هفته پایانی فروردین خواهیم داشت ایجاد شود تا بتوانیم جلوی سیلاب‌های احتمالی را بگیریم.

وی با بیان اینکه ۹۷ درصد ظرفیت سد‌های استان پر شده است گفت: با توجه به اینکه بیشترین شدت سیل در این دو حوزه بوده است، رها سازی آب از سد‌های دز و کارون نیز انجام شده است.

بهارلویی ادامه داد: ظرفیت سد‌های استان در حال حاضر در کنترل است، اما برای مهار سیلاب نیاز است بخشی از ذخایر آن‌ها را تخلیه کنیم که این موضوع موجب افزایش سطح آب رودخانه‌ها شده است.

مدیر دفتر برنامه ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان با بیان اینکه ۹۷ درصد ظرفیت سد دز و کارون پر شده است، تاکید کرد: هیچ خطری سد‌ها را تهدید نمی‌کند و همه در حال رصد و پایش هستند و هیچ خطری از نظر مسائل پایداری مربوط به سد وجود ندارد.

وی درباره رودخانه استان خوزستان نیز گفت: با توجه به زیاد شدن خروجی اعلام هشدار شده و در حال تخلیه برخی از مناطق هستند.

احداث راه های موقت در مناطق سیل زده/ خسارت به 11 هزار کیلومتر از راه های کشور
۱۳۹۸/۰۱/۱۳ - ۱۵:۲۵

عبدالهاشم حسن نیا در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصاد اظهار کرد: امکانات، پرسنل و تجهیزات سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در مناطق آسیب دیده از سیل برای احداث راه های موقت در مسیرهای مسدود شده در آماده باش کامل است.

وی با بیان اینکه بر اثر وقوع سیل تا کنون ۱۶۰۰ میلیارد تومان به راه‌ها و ابنیه فنی راه‌ها خسارت وارد شده است، خاطر نشان کرد: ۴۰۰ دستگاه پل در راه‌های کشور به طور کامل تخریب شده و به پنج هزار دستگاه پل و ۱۱ هزار کیلومتر از راه‌های کشور نیز خسارت وارد شده است.

رئیس سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای افزود: تجهیزات و ماشین آلات راهداری مورد نیاز به منظور احداث راه‌های موقت و احداث و ترمیم پل‌ها به استان‌های آسیب دیده به ویژه استان‌های لرستان و ایلام ارسال شده است.

وی گفت:تلاش می کنیم در مدت یک هفته احداث راه‌ در مناطق سیل زده را به صورت موقت در سراسر کشور  انجام دهیم.

بررسی آخرین وضعیت مناطق متاثر از سیل/ امدادرسانی از آسمان و زمین ادامه دارد
۱۳۹۸/۰۱/۱۳ - ۱۵:۲۳

رئیس جمعیت هلال احمر آخرین وضعیت امدادرسانی به مناطق متاثر از سیل کشور را تشریح کرد.

به گزارش گروه جامعه ، علی اصغر پیوندی با حضور در مرکز کنترل و هماهنگی عملیات سازمان امداد و نجات پس از ارزیابی و قرار گرفتن در جریان آخرین وضعیت امدادرسانی در مناطق سیل زده استان‌های لرستان، کرمانشاه، ایلام، خوزستان در مورد آخرین وضعیت امدادرسانی اظهار کرد: نیرو‌های عملیاتی اعزام شده اند و اقلام امدادی و لجستیک به اندازه کافی ذخیره شده است و از این نظر مشکلی نداریم و تمهیدات لازم برای اینکه آسیب جدی رخ ندهد اندیشیده شده است.

امدادرسانی با انتقال مردم در محاصره به مناطق امن سرعت گرفته

وی افزود: متاسفانه در لرستان ۱۰ شهر در معرض آب گرفتگی هستند و پلدختر اصلی‌ترین منطقه است که دچار مشکل شده است. مردم عزیز این شهر شب سختی را پشت سر گذاشتند. محاصره شده این شهر منجر شد که شب گذشته نتوانیم امدادرسانی خوبی داشته باشیم، اما خوشبختانه با تلاش نیرو‌های مسلح و امدادی راه زمینی به هر سختی که بود برقرار شد. از ساعات ابتدایی صبح امروز نیز ۶ فروند بالگرد نیرو‌ها و اقلام امدادی را منتقل کردند.

رئیس جمعیت هلال احمر با اشاره به اینکه پیش از جاری شدن سیل، تدابیری برای کمک رسانی صورت گرفته بود افزود: پیش از بروز این مشکلات ۲۶ تیم از قبل در منطقه مستقر شده بودند و اقلامی از جمله چادر، پتو و… دپو شده بود و مشکلی از این بابت نداریم. امیدوارم با فروکش کردن آب، امدادرسانی وضعیت بهتری بگیرد.

وی افزود: در پلدختر شب گذشته به خاطر افرادی که در طبقات بالایی بودند التهاب خاصی حاکم بود که خوشبختانه این افراد به مناطق امن منتقل شدند. با کمک نیرو‌های امدادی و جمعیت هلال احمر و همکاری مردم پلدختر همه به مناطق امن انتقال داده شدن و کار امدادرسانی هم به سرعت در حال انجام است. در باقی شهر‌ها از جمله کوهدشت و درود وضعیت قابل کنترل است.

تلفات جانی نداشتیم، آماده باش کامل نیرو‌ها ادامه دارد

پیوندی در مورد تلفات حادثه نیز گفت: خوشبختانه با اطلاعاتی که تا صبح امروز (۱۳ فروردین) کسب شد، تلفات جانی و مصدومیت جدی نداشتیم.

وی تاکید کرد: همه نیرو‌ها در تمام کشور‌ها آماده باش هستند و تمام مرخصی‌ها لغو شده و همه ۲۴ ساعته به فکر امدادرسانی و کاهش آلام مردم در مناطق غربی کشور هستند.

رئیس جمعیت هلال احمر در مورد وضعیت ایلام نیز اظهار کرد: دره شهر و ماژین از مناطقی هستند که در این استان در محاصره آب هستند و سه فروند بالگرد برای این منطقه در نظر گرفته شده که دو فروند مستقر شده و یک فروند هم در راه است. همچنین نیرو‌های عملیاتی هم از فارس و همدان و سایر استان‌ها به ایلام و سایر استان‌های درگیر اعزام شدند.

پیوندی اضافه کرد: با توجه به اینکه از قبل هشدار‌هایی در رابطه با احتمال طغیان رودخانه‌ها و جاری شدن سیل داده شده بود ما پیش بینی‌های لازم برای زمانی که راه ارتباطی قطع شود انجام دادیم و وسایل امدادی منتقل شده بود و امروز هم وضعیت جوی خوبی حاکم بود با امداد هوایی و زمینی و کمک نیرو‌های امدادی لحظه به لحظه همه در تلاش هستند تا از مشکلات مردم کاسته شود.

وی در مورد وضعیت امدادرسانی به مناطق سیل زده استان گلستان گفت: آب در آق قلا کمتر شده و در گمیشان هم آبگرفتگی کمی متوقف شده است. بستر خروجی گرگان رود به سمت دریا نیز افزایش یافته است. خروجی آب زیاد است، ولی با توجه به ماندگاری زیاد آب و احتمال فروریختن خانه‌ها وجود دارد، تذکرات لازم داده شده است. از نظر غذایی و امدادی مشکلی نداریم.

پیوندی افزود: امداد هوایی هم در این مناطق ادامه داد و سه فروند بالگرد مستقر هستند. در عین اینکه همچنان برای امدادرسانی در استان گلستان فعال هستیم، در لرستان، شمال خوزستان، ایلام و کرمانشاه متمرکز هستیم تا به امید خدا به طبیعت تسلیم نشویم جان شهروندان را حفظ کنند.

تاکید بر ادامه همیاری مردمی

رئیس جمعیت هلال احمر، در مورد کمک‌های نقدی و غیر نقدی مردم گفت: تا روز گذشته ۲۰ میلیارد تومان به حساب هلال احمر واریز شده است. همچنین هموطنان اقلامی از جمله پتو، چادر و مواد غذایی ارسال کردند که ارزش نقدی آن حدود هشت میلیارد تومان برآورد می‌شود. از مردم نیکوکار و بشردوست خواهش می‌کنم با توجه به اینکه گستردگی خسارات بسیار زیاد است به کمک‌های نقدی احتیاج داریم و امیدواریم با این کمک‌ها بتوانیم بعد از بازگشت شرایط به حالت عادی بلافاصله در بازسازی و کمک به خسارت دیدگان کمک کنیم.

پیوندی در مورد شایعه خالی بودن انبار هلال احمر در استان لرستان گفت: کلیپی در فضای مجازی منتشر شده بود که یک ورزشگاه را نشان می‌داد که آنجا هم محل جداسازی و ارسال اقلام بود. انبار‌های ما کاملا پر است و قبل از اینکه این مشکلات ایجاد شود اقلام مورد نیاز را ذخیره کرده بودیم و دیشب و امروز صبح نیز اقلامی را به صورت زمینی و هوایی تزریق کردیم. در تامین اقلام هیچ مشکلی وجود ندارد.

رئیس جمعیت هلال احمر در پاسخ به این سئوال که آیا منطقه‌ای وجود دارد که برای امدادرسانی دسترسی به آن وجود نداشته باشد گفت: خیر، می‌توانم بگویم از امروز صبح به تمامی مناطق دسترسی پیدا کردیم و از طرف دیگر به دلیل اینکه از قبل پیش بینی‌های لازم صورت گرفته بود که ممکن است راه‌های ارتباطی مسدود شود اقلامی در مناطق متاثر دپو شده بود.

وی در مورد استان خوزستان گفت: وضعیت در خوزستان چندان خوبی نیست. با توجه به آبی که از لرستان و ایلام به شهر‌های شمالی خوزستان سرریز می‌شود تمهیدات لازم برای اسکان ۱۰۰ هزار نفر پیش بینی شده است.

تشریح آخرین وضعیت امدادرسانی به مناطق سیل زده در لرستان، کرمانشاه، ایلام و خوزستان

در ارتباط ویدئویی با استان‌های لرستان، کرمانشاه، ایلام و خوزستان جزئیات آخرین وضعیت مناطق متاثر و نحوه امدادرسانی تشریح شد:

در لرستان/ از ۵ فروردین ۲۳۳ روستا و ۱۱ هزار و ۱۸۰ نفر اسکان داده شدند. پیش از بروز سیلاب و بسته شدن راه‌های در برخی مناطق مجموعا ۳۶ تیم عملیاتی در این مناطق حضور پیدا کرده بودند. پس از اینکه در شب گذشته دسترسی به پلدختر برقرار شد بلافاصله تیم‌های عملیاتی دیگری متشکل از ۴۵ امدادگر دوره دیده و با تجربه به منطقه اعزام شدند و کار ارزیابی را از همان شب گذشته آغاز کردند.

در خوزستان/ ۷۰ روستا در شهرستان‌های در معرض سیل و همین طور ۲۷ روستا که در معرض سد دز بودند و احتمال آبگرفتگی وجود دارد تخلیه شد. تمامی سال‌های ورزشی و مدارسی که برای تعطیلات نوروز تجهیز شده بودند در اختیار جمعیت هلال احمر برای اسکان اضطراری قرار گرفت. تا کنون هم ۱۵ هزار و ۳۱۸ نفر اسکان داده شدند و به ۳۰ هزار نفر هم امدادرسانی شده است که این کار‌ها با ۱۴۵ تیم و ۶۸۵ امدادگر صورت گرفت.

در کرمانشاه/ سیل در این استان تلفات جانی به جا نگذاشت به جز یک مورد در یکی از روستا‌های سرپلذهاب که در نزدیکی رودخانه رفته بود. در ۷۶ روستا در سطح استان که در معرض خطر بودند امدادگران حضور پیدا کردند و ۳۸ روستا کاملا تخلیه شد. ۱۲۷ سالن سرپوشیده قبل از وقوع سیل تجهیز شدند همچنین مدارس و مساجد هم آمادگی لازم برای اسکان اضطراری را دارند. ۱۵۸ تیم عملیاتی جمعیت نیز با پشتیبانی امدادی هوایی و تیم‌های تخصصی سیلاب مشغول امدادرسانی هستند.

در ایلام/ توان عملیاتی جمعیت بیشتر در دو شهرستان دره شهر و سیوان متمرکز است. امکانات و تجهیزات کامل در این مناطق دپو شده و هماهنگی‌ها برای اسکان اضطراری صورت گرفته است. از دیروز در دره شهر ۱۶۸ نیروی امدادی مستقر هستند. از دیروز این افراد ۱۰۰ خانه را از آب تخلیه کردند و همچنان مشغول هستند.

اعزام و استقرار تیم‌های ارزیاب بنیاد مسکن در لرستان
۱۳۹۸/۰۱/۱۳ - ۱۵:۱۱

به گزارش گروه اقتصاد ، علیرضا تابش از اعزام و استقرار تیم‌های ارزیاب و ماشین‌آلات بنیاد مسکن استان‌های مرکزی، همدان، اصفهان، قزوین، و لرستان به شهر‌های چکنی، پلدختر و خرم‌آباد برای امداد رسانی به آن استان خبر داد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر تیم‌های ارزیاب و ماشین آلات جهت خدمت به مردم آسیب دیده استان لرستان مستقر هستند و کار ارزیابی منازل مردم و لوازم خانگی را آغاز کرده اند.

گفتنی است بر اساس اعلام بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در حال حاضر، ماشین آلات بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان کردستان به عنوان معین استان لرستان به لرستان برای کمک و امداد رسانی به مناطق حادثه دیده لرستان اعزام شده اند.

۱۲۴ نفر از مناطق سیل زده نجات یافتند
۱۳۹۸/۰۱/۱۳ - ۱۵:۰۹

به گزارش گروه جامعه ، پیرحسین کولیوند از افزایش آمار انتقال مصدومین در مناطق سیل زده تا ساعت ۱۳ خبر داد و گفت: تعداد انتقال مصدومین توسط بالگرد‌های اورژانس تا ساعت ۱۳ ظهر ۱۳ فروردین به ۱۱۰ نفر رسید که با ۱۴ نفر ۱۲ فروردین مجموعاً تا کنون ۱۲۴ نفر از مناطق سیل زده نجات یافتتد.

صدور دستور تخلیه ۹ روستا در شهرستان هویزه
۱۳۹۸/۰۱/۱۳ - ۱۵:۰۳

ستاد بحران شهرستان هویزه اعلام کرد دستور تخلیه ۹ روستای این شهرستان صادر شد.

به گزارش گروه جامعه ، در اطلاعیه ستاد بحران شهرستان هویزه آمده است: با توجه به افزایش دبی رودخانه کرخه احتمال خسارت به روستا‌های پایین دست از جمله مومنیه ۱و۲، گریشیه، دغاغله، سمومیه، بنی نعامه جنوبی، البوکرم الله، غمیجه و زین العابدین وجود دارد لذا از مردم تقاضا می‌شود در خصوص تخلیه منازل با مدیریت بحران همکاری لازم را داشته باشند.

وضعیت ۱۰ شهر لرستان بحرانی است
۱۳۹۸/۰۱/۱۳ - ۱۴:۴۶

رئیس جمعیت هلال احمر آخرین وضعیت سیل در استان خوزستان، ایلام و لرستان تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار گروه جامعه ، علی اصغر پیوندی در برنامه تلویزیونی شبکه خبر در ارتباط با وضعیت امدادرسانی در ۳ استان لرستان، ایلام و خوزستان اظهار کرد: امدادرسانی در غرب و جنوب غرب کشور با توجه به بارش باران به صورت ویژه انجام می‌شود.

وی در ارتباط با وضعیت استان لرستان گفت: از ساعات اولیه صبح امروز و با توجه به بهبود شرایط، ۶ فروند هلکوپتر برای انتقال مردم شهر‌های این استان و همچنین ارسال مواد غذایی فعال شده است.

پیوندی ادامه داد: در استان لرستان وضعیت به مراتب از سایر استان‌ها بدتر است و با توجه به بارندگی‌های روز گذشته، شهر پلدختر در محاصره آب قرار گرفته است و تلاش می‌شود با همکاری نیرو‌های مسلح و امدادی، شرایط بهتری در این شهر‌ها به وجود آید.

رئیس جمعیت هلال احمر خاطرنشان کرد: در استان لرستان، ۱۰ شهر و به ویژه شهرپلدختر وضعیت بحرانی دارد، و در همین ارتباط ۶ فروند بالگرد از ابتدای صبح امروز برای انتقال مردم و همچنین امدادرسانی و توزیع غذا فعال شده‌اند.

وی در ادامه به وضعیت استان ایلام اشاره کرد و گفت: در این استان، ۱۶۸ تیم عملیاتی فعال هستند که در پلدختر نیز ۲۹ تیم عملیاتی مستقر شده است و در واقع هدف در این مواقع امداد و نجات و جلوگیری از مصدومیت و تلفات احتمالی است که در این بخش سازمان جمعیت هلال احمر با همکاری سایر بخش‌ها و نیرو‌های مسلح تلاش دارد که خدمات مناسبی را ارائه کند.

پیوندی با تاکید بر اینکه تا این لحظه تلفات انسانی در پلدختر گزارش نشده است، افزود: خسارات در این شهر بسیار زیاد است و لازم است هموطنان همانند سیل گلستان و مازندران به کمک مردم لرستان، ایلام و خوزستان بیایند.

رئیس جمعیت هلال احمر در ادامه درباره استان خوزستان تصریح کرد: وضعیت این استان خوب نیست، و آب از استان‌ها ایلام و لرستان به سمت خوزستان حرکت می‌کند و حجم آب سد‌های این استان نیز افزایش یافته است و با باز شدن سد‌های احتمالاً روستا‌های زیادی زیرآب خواهند رفت و در همین رابطه باید ۱۰۰ هزار نفر اسکان اضطراری پیدا کنند.

فوت یک نفر بر اثر وقوع سیل در دلفان
۱۳۹۸/۰۱/۱۳ - ۱۴:۱۸

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان دلفان از کشف جسد فردی که در پی وقوع سیل جان خود را از دست داده بود، خبر داد.

محمد زیرک، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان نورآباد (دلفان) در گفتگو با خبرنگار گروه حقوقی و قضایی اظهار کرد: در پی وقوع سیل در روستای زلیوا شهرستان دلفان فردی دچار حادثه شد و به دنبال غرق شدگی جان خود را از دست داد.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان دلفان خاطرنشان کرد: جسد فرد مذکور که یک مرد است در روز جاری کشف شد.

دبی رودخانه‌ها امروز در خوزستان به اوج خود می‌رسد/ وضعیت بحرانی در در این استان/فعالیت سامانه بارشی جدید در جنوب غرب کشور از ۱۷ تا ۱۹ فروردین
۱۳۹۸/۰۱/۱۳ - ۱۴:۱۶

احد وظیفه در گفت و گو با خبرنگار گروه جامعه ، درباره وضعیت جوی کشور در چند روز آینده گفت: سیستم بارشی جدید از شنبه هفته ۱۷ فروردین وارد کشور می‌شود. این سامانه تا ۱۹ فروردین در جنوب غرب سبب بارش باران خواهد شد.

وی در ادامه بیان کرد: انتظار نداریم که این سامانه باعث بارش‌های شدیدی در کشور شود. پیش بینی می‌شود که مجموع بارش‌های این سامانه بارشی جدید بین ۳۰ تا ۴۰ میلی‌متر باشد که نسبت به سامانه‌های چند روز قبل بسیار ضعیف‌تر است.

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی در ادامه اضافه با بیان اینکه حداقل تا ۱۰ روز آینده سامانه بارشی که مشابه سیستم بارشی روز گذشته یا چند روز اخیر باشد نداریم افزود: در لرستان امروز بارش قابل توجهی وجود نخواهد داشت.

وظیفه در ادامه هشدار داد: امروز در خوزستان دبی رودخانه‌ها به طور خاص در پایین دست به اوج خود می‌رسد و بارش‌هایی که دیروز صورت گرفته امروز به محل ورودی سد‌ها می‌رسد و در نتیجه دبی رودخانه‌ها به اوج خود می‌رسد که ممکن است خطر آفرین باشد. برای جلوگیری از خطرات احتمالی این موضوع حتماً باید تمهیداتی از جمله تنظیم ورودی و خروجی سدها، اندیشیده شود.

مدیر کل پیش بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی در ادامه بیان کرد: به دلیل پوشش سنگی خانه‌ها و آسفالت در سطح خیابان‌ها در غالب شهرها، چاره‌ای جز تخلیه آب، آن هم از طریق پمپاژ وجود ندارد. از سوی دیگر انتظار هوای گرم را هم نداریم که بگوییم این آب‌ها تبخیر می‌شود، بنابراین چاره‌ای جز تخلیه آب وجود ندارد.

فروکش کردن سیلاب در لرستان/۷۳ نفر از مناطق سیل زده نجات یافتتد/دستور تخلیه روستاهای اطراف رودخانه کرخه

سوسنگرد به حالت آماده باش درآمد
۱۳۹۸/۰۱/۱۳ - ۱۳:۵۰

به گزارش گروه جامعه ، غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان گفت: به شهر‌های پایین دست کرخه مانند سوسنگرد و بستان اعلام آماده‌باش داده‌ایم و به فرمانداران اعلام کرده‌ایم روستا‌های حاشیه کرخه تخلیه شود.

شریعتی درباره وضعیت این استان گفت: در ۲۸ ساعته گذشته میزان ورودی آب به سد‌های این استان به ویژه سد‌های دز و کرخه افزایش قابل توجهی داشته است، به نحوی که ظرفیت خالی ذخیره مخازن را به حداقل رسانده است. در عین حال خروجی‌های سد را مطابق با برنامه‌ای که از پیش بوده است، تنظیم کرده‌ایم تا بتوانیم شرایط را کنترل کنیم.

وی با بیان اینکه این شرایط با مدیریت در حال انجام است، خاطرنشان کرد: جلسات مفصلی را داشته‌ایم و تصمیم‌گیری‌های مهمی را در این زمینه انجام داده‌ایم. شورای تامین استان و مسئولان سازمان آب و برق وزارت نیرو تا صبح‌گاه امروز جلسه داشته‌اند.

شریعتی با اشاره به اینکه در حال حاضر روند ورودی سد‌ها رو به کاهش است، گفت: این موضوع امیدوار کننده است و تا حدود زیادی توانسته‌ایم شرایط را کنترل و مدیریت کنیم. در سد کرخه با شرایط افزایش‌های چندگانه‌ای مواجه بودیم که بسیار سخت بود، اما از امروز صبح روند کاهشی به خود گرفته است.

وی افزود: به شهر‌های پایین دست کرخه مانند سوسنگرد و بستان اعلام آماده باش داده‌ایم و به فرمانداران اعلام کرده‌ایم روستا‌های حاشیه کرخه تخلیه شود، اما شهر را اعلام آماده باش داده‌ایم و اگر بنا به تخلیه باشد اعلام خواهیم کرد. اما فعلاً اقدامات دیگری در حال انجام است که امیدواریم تا جای ممکن شهر تخلیه نشود.

تنها ۵ روستا در شهرستان‌های صحنه و هرسین کرمانشاه در محاصره سیل هستند
۱۳۹۸/۰۱/۱۳ - ۱۳:۴۴
به گزارش خبرنگار گروه سیاسی ؛ هوشنگ بازوند درباره آخرین وضعیت سیل در استان کرمانشاه بیان داشت: با کاهش موج بارندگی، خروش رودخانه‌های فصلی نیز کمی فروکش کرده است اما در رودخانه‌ اصلی مانند گاماسیاب در ۴ نقطه شاهد طغیان بودیم و علتش این است که سرچشمه این رودخانه از همدان است و طبیعتا بارندگی‌های آنجا زمان می‌برد تا به کرمانشاه برسد.

وی با بیان اینکه هم اکنون تنها ۵ روستا در شهرستان‌های صحنه و هرسین در محاصره سیل است، افزود: اما در مابقی آنها با امداد رسانی که شب گذشته از سوی ارتش، سپاه، هلال احمر، شهرداری، فرمانداری و ستاد مدیریت بحران استانداری صورت گرفت، مشکل حل شده است.
 
بازوند عنوان کرد: متاسفانه ارتباط با بیش از ۶۷ روستا هم به علت شکستگی پل‌های بین راهی و از بین رفتن راه‌های روستایی قطع شده است که دنبال این هستیم کارهایشان انجام شود. یکی دو پل بین شهری هم در صحنه و بیستون تخریب شده است که مشغول امداد رسانی هستیم.
بکارگیری پهپاد‌های نیروی هوافضای سپاه برای رصد مناطق سیل زده
۱۳۹۸/۰۱/۱۳ - ۱۳:۳۳
محور کرج - چالوس همچنان بسته است
۱۳۹۸/۰۱/۱۳ - ۱۳:۳۲

به گزارش گروه جامعه ، به دلیل حجم بارش‌ها و احتمال ریزش سنگ و بهمن در برخی نقاط محور کرج - چالوس این محور برای حفظ ایمنی مسافران تا اطلاع ثانوی بسته است.

دستور تخلیه فوری شهر فتح‌المبین و ۶۹ روستای شوش صادر شد
۱۳۹۸/۰۱/۱۳ - ۱۳:۳۰

به گزارش گروه جامعه ، فرماندار شوش، عدنان غزی گفت: با توجه به افزایش دبی رودخانه‌های دز و کرخه از اهالی روستا‌های حاشیه دو رودخانه دز و کرخه در بخش شاوور، مرکزی و فتح المبین منازل خود را تخلیه کنند.

فروکش کردن سیلاب در لرستان/۷۳ نفر از مناطق سیل زده نجات یافتند/دستور تخلیه روستاهای اطراف رودخانه کرخه

فرمانداری شهرستان حمیدیه خواستار تخلیه ۱۱ روستای اطراف رودخانه کرخه شد
۱۳۹۸/۰۱/۱۳ - ۱۳:۲۸

فرمانداری شهرستان حمیدیه در اطلاعیه‌ای از اهالی ۱۱ روستای این شهرستان خواست که با توجه به طغیان رودخانه کرخه، هر چه زودتر خانه‌های خود را تخلیه کنند.

به گزارش گروه جامعه ، فرمانداری این شهرستان در اطلاعیه شماره ۳ خود اعلام کرد: سازمان آب و برق خوزستان اطلاع داده دبی خروجی سد کرخه تا ۲ ساعت آینده به ۲ هزار متر مکعب خواهد رسید.

در این اطلاعیه آمده است: همه ساکنان روستا‌های حاشیه رودخانه کرخه شامل روستا‌های چمیم، قاسم زامل، بیت گنیم، شیخ طعمه، خسرج بیت قشم، خسرج عوده، حویش، شاطی، حمدان سلجه، آلبوعید یک و نبی می‌رساند هرچه سریعتر با هماهنگی بخشدار مرکزی، شورا‌ها و دهیاران نسبت به تخلیه فوری منازل خود اقدام کنند و سایر روستا‌ها نیز آمادگی لازم را برای تخلیه منازل داشته باشند.
بر اساس این اطلاعیه، پادگان ثامن الائمه و اردوگاه دانش آموزی دهکده و کوی سازمانی تیپ ۳۹۲ زرهی برای اسکان موقت اهالی در نظر گرفته شده است.

فرمانداری دشت‌آزادگان خواستار تخلیه فوری منازل و روستا‌های حاشیه رودخانه کرخه شد
۱۳۹۸/۰۱/۱۳ - ۱۳:۲۵

به گزارش گروه جامعه ، مدیریت بحران فرمانداری دشت‌آزادگان در اطلاعیه‌ای خواستار تخلیه فوری منازل و جایگاه‌های دام روستا‌های حاشیه رودخانه کرخه شد.

در این اطلاعیه آمده است: باید همه منازل و جایگاه‌های دام روستا‌های حلاف حسن، سبهانیه، شریعتی، سید عامر، آلبوصیاد، شاکریه، جلیزی حنظله، جلیزی عبدالرضا، مطیعات، هوفل سید ناصر، هوفل سید حمد، علی آباد هوفل، بنده بیت سلیط، آلبوعفری شمالی و جنوبی، ساریه، شیبانی، مالکیه سفلی و وسطی، نعمه بیت حردان سویدانی، حاجیه، چولانه، مگاصیص، دحیمی و طگطاگه در بخش مرکزی دشت آزادگان که در مسیر رودخانه کرخه هستند، در اسرع وقت برای در امان ماندن از سیل احتمالی تخلیه و دام‌های خود را به مکان‌های مرتفع و دور از خطر و روستائیان نیز به منازل اقوام، مساجد و مدارس امن و یا محل‌های اسکان اضطراری منتقل شوند.

در بخش بستان نیز روستا‌های قدرت آباد، عبیات کوچک، عبیات بزرگ، فنیخی، حمد عاصی، رمیم، مچریه، ام الدبس، فیروز آباد، دفار، طیل، میهن آباد نیز فورا تخلیه شوند.

ارتفاع سیل در پل دختر به ۵ تا ۶ متر فروکش کرده
۱۳۹۸/۰۱/۱۳ - ۱۳:۰۸

علی اصغر پیوندی، رئیس جمعیت هلال احمر در گفت و گو با خبرنگار گروه جامعه درباره آخرین وضعیت امداد رسانی به مناطق سیل زده کشور گفت: در بارش‌های ۳۱ استان کشور به حدود ۲۰۰ هزار نفر امداد رسانی و امکان اسکان اضطراری برای ۷۱ هزار نفر فراهم شده که از این تعداد ۸ هزار نفر در خوزستان و ۵ هزار نفر در لرستان بوده اند.

وی در ادامه بیان کرد: در پل دختر ارتفاع سیل به ۵ تا ۶ متر فروکش کرده ارتباط با شرق و غرب پل دختر برقرار شده است و مردم به مناطق امن منتقل شدند.

پیوندی افزود: انتقال افراد و اقلام زیستی و غذایی انجام شده است. در ایلام ۳ فروند بالگرد در حال امداد رسانی به مردم گرفتار در سیل در ماژین و دره شهر هستند.

۷۳ نفر از مناطق سیل زده نجات یافتتد
۱۳۹۸/۰۱/۱۳ - ۱۳:۰۲

پیر حسین کولیوند در گفت و گو با خبرنگار گروه جامعه ، از افزایش آمار انتقال مصدومین در مناطق سیل زده خبر داد و گفت: تعداد انتقال مصدومین توسط بالگرد‌های اورژانس تا ساعت ۱۲ ظهر ۱۳ فروردین به ۵۹ نفر رسید که با ۱۴ نفر ۱۲ فروردین مجموعا تا کنون ۷۳ نفر از مناطق سیل زده نجات یافتتد.

وی در ادامه بیان کرد: از این تعداد ۵ نفر مادر باردار بوده اند و عملیات همچنان ادامه دارد.

نخستین تصاویر از خسارات سیل ویرانگر در پلدختر
۱۳۹۸/۰۱/۱۳ - ۱۲:۵۶
[video src='https://www.mizan.news/wp-content/uploads/2022/01/2057688_581.mp4']
سیلاب در خرم آباد
۱۳۹۸/۰۱/۱۳ - ۱۲:۲۰

در پی بارش شدید باران شب گذشته در لرستان، بخش ها زیادی از این استان درگیرسیل شده اند. خرم آباد مرکز این استان نیز شاهد طغیان خرم رود و جاری شدن سیلاب در سطح شهر شده است.

راه امدادی زمینی در پل دختر باز شد/۳۹ نفر از پشت بام‌ها به مناطق امن منتقل شده اند/فروکش کردن سیلاب در لرستان/نگران خوزستان هستیم/وضعیت امداد رسانی در لرستان خوزستان و ایلام

 

۹۰ درصد سد کارون پر شد
۱۳۹۸/۰۱/۱۳ - ۱۲:۰۷

محمد حاج رسولی‌ها در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصاد اظهار کرد: سیلاب اخیر موجب شد میزان ورودی به برخی از سد‌ها افزایش پیدا کند به طوری که در حال حاضر سد بوکان حدود ۱۶۰ میلیون مترمکعب، زاینده‌رود ۱۱۵ میلیون مترمکعب، دوستی ۵۱ میلیون مترمکعب ورودی داشته است.

وی افزود: سد‌های استان هرمزگان ۲۵ میلیون مترمکعب ورودی داشته‌است.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران در خصوص ورودی سد کوثر گفت: این سد یکی از سد‌های مهم در کشور است و وظیفه تأمین آب پنج استان را به عهده دارد و ذخیره آب آن در سیلاب اخیر به۹۰ میلیون مترمکعب رسیده است.

حاج رسولی‌ها با اشاره به حجم بالای بارندگی‌ها در کل کشور بیان کرد: بارندگی‌های شدید در برخی استان‌های کشور به ویژه استان‌هایی که در آن‌ها سد‌های مخزنی بزرگ وجود نداشت باعث ایجاد خسارات سنگین شده است.

این مقام مسئول در خصوص آخرین وضعیت سد‌های خوزستان اظهار کرد: در حال حاضر سد‌های استان خوزستان تقریبا پر شده به گونه‌ای که سد کارون ۹۰ درصد و سد گتوند ۸۸ درصد پر شده است.

وی افزود: در سد کرخه تقریبا حجم نرمال دریافت آب به پایان رسیده و در حال حاضر ذخیره‌سازی آب انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: با توجه به اینکه بارندگی‌ها تا یکی دو روز آینده در کشور افراد از رفتن به کنار رودخانه‌ها خودداری کنند.

حاج رسولی‌ها خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۶۰ درصد پوشش برفی در کشور رشد داشته و این مساله می‌تواند خطراتی به همراه داشته باشد.

تمامی نهاد‌ها برای مدیریت بحران، کاهش خسارات و کمک‌های فوری به مردم پای کار بیایند
۱۳۹۸/۰۱/۱۳ - ۱۲:۰۴

به گزارش گروه سیاسی ، رئیس مجلس شورای اسلامی امروز (دوشنبه ۱۲ فروردین ماه) در تماسی با بهرام سرمست استاندار قم، موسی خادمی استاندار لرستان و سید علی آقازاده استاندار مرکزی آخرین وضعیت این سه استان را با توجه به بارش‌های اخیر پیگیری کرد.

وی در گفتگو با استاندار لرستان از آخرین وضعیت جاری شدن سیل و آبگرفتگی معابر و اماکن در این استان اطلاع حاصل کرد و توصیه‌های لازم را برای کاهش خسارت ارائه کرد.

رییس نهاد قانونگذاری کشورمان در گفتگو با این سه استاندار ضمن دریافت گزارش از آخرین وضعیت جوی و بارش‌ها در این استان‌ها توصیه‌های لازم را مطرح و تاکید کرد که همه مسئولان، دستگاه‎ها و مردم باید در کنار هم پای کار باشند و تمامی امکانات باید برای مدیریت بحران در جهت کاهش خسارات و نیز کمک‌های فوری به مردم و خسارت دیدگان بسیج شود.

لزوم آماده باش کامل همه دستگاه‌های خدمات رسان/هیچ نوع قصور در انجام تکالیف قانونی به ویژه در شرایط بحران پذیرفته نیست
۱۳۹۸/۰۱/۱۳ - ۱۲:۰۳

محمدحسین صادقی دادستان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار گروه حقوقی و قضایی ، ضمن اشاره به سیل اخیر گفت: باتوجه به احتمال جاری شدن سیلاب در بخش‌هایی از استان، عملکرد واحد‌های اجرایی در خدمت رسانی به مردم به دقت توسط دستگاه‌های نظارتی رصد خواهد شد.

وی با اشاره به شروع بارندگی‌های شدید در کرمانشاه و احتمال وقوع سیل در بخش‌هایی از سطح استان، اظهار داشت: با توجه به پیش بینی‌ها و هشدار‌های داده شده، همه دستگاه‌ها باید با حفظ آمادگی کامل نسبت به اجرای مصوبات شورای هماهنگی مدیریت بحران استان اقدام کنند.

دادستان کرمانشاه افزود: مردم شریف استان اخبار صحیح را از مبادی رسمی خصوصا رسانه ملی و مدیریت بحران استان دریافت کنند و به خبر‌های بی اساس که عموما در فضای مجازی دست به دست می‌شود ضمن اجتناب از باز نشر آن توجه نکنند.

صادقی ضمن هشدار به افرادی که امنیت روانی جامعه را برهم می‌زنند و اخبار بی اساس مربوط به کمبود نان و مایحتاج عمومی منتشر می‌کنند، تاکید کرد: این افراد توسط پلیس‌های تخصصی شناسایی و تحت پیگرد قضایی قرار خواهند گرفت.

۹۸ درصد ظرفیت سد‌های لرستان تکمیل شد
۱۳۹۸/۰۱/۱۳ - ۱۲:۰۲

رضا میرزایی در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصاد اظهار کرد: بارندگی‌ها در بیشتر شهر‌های لرستان قطع شده و شرایط جوی مساعد شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان با بیان اینکه دبی رودخانه‌های سیلابی کاهش یافته است، افزود: دبی سیلابی رودخانه کشکان که شهر پلدختر، معمولان و روستا‌های مسیر را در نوردید از حدود ۴۶۰۰ مترمعب در ثانیه به ۲۰۰۰ مترمکعب کاهش یافته است.

وی ادامه داد: دبی خرم رود که سیلاب خرم آباد را به وجود آورد از ۷۰۰ مترمکعب بر ثانیه به ۱۸۰ مترمکعب بر ثانیه فروکش کرده است همچنین دبی رودخانه تیره درود در حال حاضر ۵۵۰ مترمکعب بر ثانیه است و مقدار کمی کاهش یافته است.

میرزایی تصریح کرد: پلدختر، معمولان و روستای پرجمعیت مسیر رودخانه کشکان آب، برق و گاز آن‌ها قطع است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان درباره سد‌های استان لرستان نیز گفت: ۶ سد کزنان، خان آباد، هاله، ایوشان، مروک، و حوزیان در استان آبگیری کردند که از این تعداد ۵ سد سرریز کرده و فقط سد حوزیان ۲ میلیون مترمکعب ظرفیت خالی دارد.

وی با بیان اینکه بیش از ۹۸ درصد ظرفیت سد‌های استان پر شده است تصریح کرد: سد‌های استان هیچگونه مشکلی نداشتند و عملکرد مناسبی داشتند و در حال حاضر دریچه‌های تحتانی آن‌ها باز شده است.

میرزایی خاطرنشان کرد: سیلابی که در رودخانه کشکان رخ داد و به شهر‌های پلدختر ومعمولان خسارت وارد کرد دارای دوره بازگشت ۲۰۰ ساله است.

تمامی روستا‌های چهارمحال و بختیاری برق دارد
۱۳۹۸/۰۱/۱۳ - ۱۲:۰۰

مدیرعامل توزیع نیروی برق چهارمحال و بختیاری گفت: تمامی روستا‌های استان از جمله شهرستان کوهرنگ برق دار بوده و هیچ گونه قطعی برق در این استان نداریم.

به گزارش گروه اقتصاد ، مجید فرهزاد در تشریح آخرین وضعیت شبکه‌های برق رسانی سطح استان گفت: با تلاش شبانه روزی نیرو‌های عملیاتی این شرکت همه روستا‌های شهرستان کوهرنگ برق دار شده و هیچ گونه خاموشی در سطح استان نداریم.

وی افزود: ۸۴ اکیپ عملیاتی این شرکت به همراه بخش پیمانکاران فرا خوانده شده و در آماده باش کامل برای مدیریت بحران است.

فرهزاد با اشاره به پایداری همه شبکه‌های برق رسانی در سطح استان از مردم خواست تا اتفاقات و حوادث برق را از طریق تلفن پاسخگوی ۱۲۱ بصورت شبانه‌روزی اعلام نمایند تا پیگری‌های لازم جهت رفع عیب و خدمت رسانی مطلوب صورت پذیرد.

راه های زمین و هوایی به لرستان باز شد/ تا دو تا سه ساعت دیگر تمام افراد گرفتار را نجات خواهیم داد
۱۳۹۸/۰۱/۱۳ - ۱۱:۵۳

به گزارش گروه جامعه ، احمد مراد پور در گفتگویی تلوزیونی گفت: دیروز غروب راه امدادی باز و متاسفانه دوباره بسته شد.

وی در ادامه بیان کرد: مسیر امداد رسانی امروز باز شده پرواز‌ها در حال انجام است و امداد رسانی وسیع انجام می‌شود.

وی در ادامه بیان کرد: تا دو تا سه ساعت دیگر تمام افراد گرفتار را نجات خواهیم داد.

وی درباره امداد رسانی به روستا‌ها گفت: به روستا‌ها هم در حال امداد رسانی هستیم و شرایط اسکان برای تمام افراد فراهم شده است.

راه امدادی زمینی در پل دختر باز شد/۳۹ نفر از پشت بام‌ها به مناطق امن منتقل شده اند/فروکش کردن سیلاب در لرستان/نگران خوزستان هستیم/وضعیت امداد رسانی در لرستان خوزستان و ایلام

پرواز ۶ فروند بالگرد هلال احمر برای نجات سیل‌زدگان پلدختر
۱۳۹۸/۰۱/۱۳ - ۱۱:۲۲

به گزارش گروه جامعه ، کاپیتان بیرانوند رئیس مرکز امداد هوایی شرکت نوید در جمعیت هلال احمر گفت: تعداد ۵ فروند بالگرد از استان‌های گیلان، کرمانشاه، مرکزی، تهران و یک فروند بالگرد استان لرستان از طلوع صبح ۱۳ فروردین به شهرستان پلدختر به قصد نجات جان مردم محصور در سیل به پرواز در آمد.

نیرو‌های امدادی از ۳ بامداد وارد پل دختر شدند/ نگران خوزستان هستیم
۱۳۹۸/۰۱/۱۳ - ۱۱:۱۳

اسماعیل نجار در گفت و گو با خبرنگار گروه جامعه درباره آخرین وضعت امداد رسانی به استان‌های گرفتار در سیلاب کشور گفت: استان لرستان روز گذشته وضعیت خیلی بدی داشت ارتباط قطع بود، ولی امروز ارتباط برقرار شده و نیرو‌های امدادی از ۳ بامداد وارد پل دختر شدند.

نجار افزود: روز گذشته ۲۰ فروند بالگرد آمادده پرواز بودند، ولی به دلیل شرایط جوی امکان امداد رسانی فراهم نشد. به محض بازگشایی راه‌های و بهبود شرایط جوی امداد رسانی آغاز شد و با سرعت در حال انجام است.

وی در ادامه افزود: تمام امکانات به منطقه گسیل شده است. از استان اصفهان و مرکزی امکانات و تجهیزات وارد استان شده است. وزیر کشور از همه استان‌ها نیز درخواست کمک برای لرستان و خوزستان کرده است.

وی افزود: در کلیه کشور بالاخص کرمانشاه، ایلام، لرستان، چهار محال و بختیاری، گهکیلویه و بویر احمد و خوزستان دچار مشکل هستیم.

وی در ادامه تاکید کرد: برای امداد رسانی در استان خوزستان اماده هستیم و استان بعدی که نگران وضعیت ن. هستیم خوزستان است به این دلیل که ورودی آب سد کرخه بسیار زیاد شده است؛ و الان نگرانی ما خوزستان است. با توجه به اطلاعاتی که داریم روستا‌های هویزه، سونکرد و بستان احتمال آب گرفتگی دارند و از مردم می‌خواهیم با ما همکاری کنند. تمام تلاس و همت مسئولین و دستگاه‌ها بر این است که جان باخته نداشته باشیم.

وی درباره پل دختر گفت: امداد رسانی در پل دختر سرعت گرفته و نیرو‌های امدادی وارد پل دختر شده اند. افراد گرفتار در سیل نجات پیدا کرده اند.

آخرین وضعیت امداد رسانی در لرستان خوزستان و ایلام/پرواز ۶ بالگرد در پل دختر/دره شهر و ماژین در محاصره آب
۱۳۹۸/۰۱/۱۳ - ۱۰:۵۸

علی اصغر پیوندی در گفت و گو با خبرنگار گروه جامعه درباره آخرین وضعیت امداد رسانی به سه استان لرستان ایلام و خوزستان که گرفتار در سیل هستند گفت: روز گذشته امداد رسانی به پل دختر با توجه به بارش شدید باران و وقوع سیلاب و طغیان رودخانه‌ها وجود نداشت.

دره شهر و ماژین در محاصره آب

پیوندی افزود: متاسفانه سیل در سه استان ایلام، لرستان و خوزستان خسارت زیادی زد. در استان ایلام شهر‌های دره شهر و ماژین در محاصره آب هستند.

رئیس جمعیت هلال احمر اظهار کرد: در اولین ساعات امروز صبح با بهبود وضعیت جوی ۳ فروند هلیکوپتر به محل برای نجات مردم گرفتار به محل اعزام شده اند.

راه امدادی زمینی در پل دختر باز شد

وی در ادامه تاکید کرد: پل دختر در محاصره آب قرار گرفته، ولی با تلاش نیرو‌های امدادی راه امدادی زمینی در پل دختر باز شد. ۱۰ شهر در لرستان دچار مشکل شدند که پل دختر دچار وضعیت بحرانی است.

وی در ادامه بیان کرد: ۶ فروند هلیکوپتر با بهبود وضعیت جوی به منطقه اعزام شدند. با اقدامات نیرو‌های امدادی در پل دختر تلفات نداشته، ولی حجم خسارات گسترده است.

وی درباره وضعیت امداد رسانی به ایلام گفت: در ایلام ۱۶۸ تیم عملیاتی مستقر شده اند.

پیوندی درباره وضعیت امداد رسانی به خوزستان گفت: در خوزستان وضعیت هنوز خوب نیست. آب از لرستان و ایلام به شهر‌های خوزستان سرریز می‌شود و روستا‌های زیادی زیر آب خواهند رفت. برای استان خوزستان شرایط اسکان ۱۰۰ هزار نفر پیش بینی شده است. تمرکز هلال احمر برای امداد رسانی روی استان لرستان و پل دختر است تا مردم در محاصره آب نجات پیدا کنند.

راه امدادی زمینی در پل‌دختر باز شد/فروکش کردن سیلاب در لرستان/نگران خوزستان هستیم/وضعیت امداد رسانی در لرستان خوزستان و ایلام

انتقل ۳۹ نفر از پل دختر به مناطق امن/ تمام افراد گرفتار در بلندی‌ها و پشت بام‌ها تا ظهر امروز به مناطق امن منتقل خواهند شد
۱۳۹۸/۰۱/۱۳ - ۱۰:۴۵

پیر حسین کولیوند در گفت و گو با خبرنگار گروه جامعه درباره آخرین وضعیت امداد رسانی در پل دختر گفت: در جریان امداد سای در پل دختر تعدادی از مردم گرفتار در پشت بام‌ها به مناطق امن منتقل شدند. تیم ویژه ساعت ۴ صبح به پلدختر رسیدند.

کولیوند گفت: از اول صبح امروز اورژانس هوایی ۳۹ نفر را به مناطق امن منتقل کردند و انتقال افراد همچنان ادامه دارد. مردم در بلندی‌ها و پشت بام‌ها در حال انتقال به مناطق امن هستند.

رئیس سازمان اورژانس کشور در ادامه بیان کرد: علاوه بر جابه جایی افراد به مناطق امن در حال ارسال دارو و تجهیزات و تیم‌های پزشکی و بهداشت محیط به مناطق هستیم تا خدمات ارائه دهند.

وی در ادامه تاکید کرد: تا ظهر تمام کسانی که به کمک نیازمند هستند منتقل خواهیم کرد.

وی افزود: افراد منتقل شده مشکل خاصی نداشتند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *