رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

گشت و گذار نوروزی در ماسوله جنوب شرق ایران

15:23 - 11 فروردين 1398
کد خبر: ۵۰۶۲۹۴
روستای «قلعه نو» در منطقه سیستان به سبب نوع معماری و استفاده از مصالح سنتی به عنوان ماسوله جنوب شرق کشور منطقه‌ای زیبا و کهن خاطره مسرت بخشی را برای گردشگران نوروزی رقم می‌زند.

به گزارش گروه فضای مجازی ، استان سیستان و بلوچستان دارای آثار و جذابیت‌های زیاد باستانی، تاریخی، طبیعی، فرهنگ و تمدن غنی، مردمانی خونگرم و مهمان نواز همه ساله پذیرای خیل عظیمی از مسافران و گردشگران نوروزی است.

 

روستای قلعه نو شهرستان زهک یکی از این روستا‌های بکر و دیدنی در حوزه سیستان است که به سبب نوع معماری، ساخت پلکانی خانه‌ها و استفاده از مصالح سنتی و بومی به ماسوله جنوب شرق کشور مشهور است، روستایی دیدنی با مردمانی مهمان نواز که تعطیلات نوروز فرصت مناسبی برای گشت و گذار در این روستاست.

قلعه نو

 

قلعه نو تنها روستایی در سیستان و بلوچستان است که ۱۰۰ درصد معماری منازل آن قدیمی و از خشت و گل است.

 

معماری سنتی این روستا برگرفته از شرایط اقلیمی خاص منطقه است و قدمتی حدود ۱۲۰۰ ساله دارد.

 

بیشتر منازل این روستا از مصالح سنتی، چون گل و خشت ساخته شده و با توجه به اینکه خشت و گل سرما و گرما را در خود حفظ می‌کند استفاده از این نوع مصالح و سبک معماری مانع از خروج هوای سرد خانه در فصل گرما و هوای گرم در فصل سرما می‌شود.

 

آب و هوای گرم و خشک کویری سبب شده تا مردم این روستا با ابداع روش‌های خاص در سیستم سرمایش و گرمایش منازل خود به صورت کاملا سنتی از استراحت در آن‌ها لذت ببرند، دریچه‌هایی به نام «کولک» یا «بادگیر» در سقف این منازل و دریچه‌هایی نیز به نام «سورک» در دیوار‌های اتاق‌ها تعبیه شده تا هوا در آن‌ها کوران کند بطوریکه هوای سرد و باد از سقف وارد و از «سورک» خارج می‌شود و هوای مطبوع و دلنشینی را برای اهل خانه به همراه دارد.

 

قلعه نو از توابع بخش جزینک شهرستان زهک روستای نمونه هدف گردشگری این شهرستان در فهرست آثار ملی کشور نیز به ثبت رسیده است.

 

«ارگ محمدحسین خان نارویی نژاد» با قدمت ۱۶۰ ساله و زیربنای بیش از هزار و ۵۰۰ متر مربع در دو طبقه از بنا‌های تاریخی و مهم این روستا محسوب می‌شود.

 

این بنا زیرزمین بزرگی به گستره هزار و ۵۰۰ مترمربع داشته که در گذشته انبار غلات و محل آرد کردن گندم بوده است.

 

نمای این ارگ از آجر ساخته شده و قریب به ‎ ۱۰۰ پنجره دارد که نوع معماری و کاشی کاری آن به اواخر دوره قاجار بر می‌گردد.

 

«گورستان قلعه نو» این گورستان در نوع خود بی نظیر است، وجود قبر‌ها به صورت پلکانی و مقبره خوانین و حکما در داخل اتاقک‌هایی خاص به نام «معجره» از جمله ویژگی‌های جذاب این گورستان است.

 

علاوه بر آن مقبره دختری در این گورستان کشف شده که معماری صورت گرفته بر آن نشان دهنده قدمت آن از دوران صفوی است، مقبره‌ای که هر چند هویت فرد دفن شده آن مشخص نیست.

 

«دهانه غلامان» اثر تاریخی مهم دیگر که مربوط به دوران هخامنشی است در مجاورت این روستا قرار دارد.

 

آسمان پر ستاره و بکر روستای قلعه نو از دیگر جذابیت‌های این روستاست که توجه هر مهمان و رهگذری را به خود جلب می‌کند.

 

آسمان پاک و بی غبار این روستا سبب شده تا اجرام آسمانی با وضوح بالا و به زیبایی بر فراز این روستا بدرخشند.

 

زیبایی این روستا به همین جا ختم نمی‌شود چراکه مناظر طبیعی و سرسبز روستا از جمله نکات جذاب و بی نظیر دیگریست که تلفیق آن با هوای پاک و آسمان زیبا و سکونت در منازل خشت و گلی خاطره وصف نشدنی را برای مهمانان به وجود می‌آورد.

 

امروزه گردشگری روستایی با هدف آشنایی با فرهنگ، آداب و رسوم هر منطقه یکی از ظرفیت‌های مهم در توسعه گردشگری کشور است.

 

ساخت اقامتگاه‌های بوم گردی در بافت روستا‌ها از جمله نیاز‌های گردشگران است.

 

سیستان و بلوچستان با وجود اقلیم متفاوت روستایی، آداب و رسوم، منازل خشتی و گلی و کپر‌های زیبا با محیط طبیعی بکر و دیدنی، صنایع دستی، آداب و رسوم خاص فرهنگی، آثار باستانی و تاریخی، غذا و طبیعت متفاوت با سایر نقاط کشور در کنار مهمان نوازی و خونگرمی مردم این استان سبب شده که همه ساله تعداد زیادی مسافر و گردشگر داخلی و خارجی با سفر به این منطقه علاقه‌مند به شناخت فرهنگ این مردمان و دیدن مناظر این استان باشند.

 

فرش‌های دستباف، جاجیم، گلیم، سوزن دوزی، سکه دوزی، آیینه کاری، حصیر بافی، پرده بافی با استفاده از نی، کوزه و سفال از جمله صنایع دستی بی نظیر روستاییان سیستان و بلوچستان و مواد غذایی ارزشمند و ارگانیک، چون شیر دام بویژه شتر، روغن حیوانی، مَسکه (کره محلی)، کشک زرد، قُروت، تنورچه، قورمه، آبگوشت و چامپ و انواع شیرینی‌های مقوی مانند کلوچه، تجگی (سمنو)، خرما لندو و چنگالی از جمله جذابیت‌های این استان است.

 

شهر سوخته، دهانه غلامان، کوه خواجه، آتشکده کرکویه، قلعه رستم، زاهدان کهنه، آس باد‌های کهن و ده‌ها اثر باستانی و تاریخی به یکجا در شمال سیستان و بلوچستان و بسیار آثار تاریخی و جذاب دیگر در جنوب استان همواره آماده پذیرایی از مسافران و گردشگران داخلی و خارجی است.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

 

: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *