بفرمایید خون

13:10 - 11 فروردين 1398
کد خبر: ۵۰۶۲۵۲
مراکز انتقال برگزیده در سر تا سر کشور در روز‌های تعطیل عید نوروز در شیفت‌های دوازده ساعتی کار می‌کنند

خون

به گزارش گروه فضای مجازی ، مراکز انتقال برگزیده در سر تا سر کشور در روز‌های تعطیل عید نوروز در شیفت‌های دوازده ساعتی کار می‌کنند. پرستار یکی از این مراکز، در مورد کار در روز اول سال نو در مرکز انتقال خون می‌گوید: «هر سال روز اول سال، از خلوتترینهاست، به خصوص اگر سال تحویل دیر وقت باشد مردم معمولاً روز اول سال برای اهدای خون نمی‌آیند. در مجموع در طول تعطیلات نوروزی به نسبت روز‌های عادی سال، سرمان خلوتتر است.»

 

آقایی که در روز اول سال برای اهدای خون مراجعه کرده و در نوبت اهداست می‌گوید: «نیت کردم امسال قبل از هر کاری خون بدهم. اولین بار است که برای اهدای خون مراجعه می‌کنم، ولی این طور که می‌گویند خیلی طول نمی‌کشد و بعدش هم آن قدر‌ها اذیت کننده نیست، گفتم تا خلوت است و خودم هم کاری ندارم بیایم این کار را انجام دهم»

 

زنان به نسبت مردان کمتر خون اهدا می‌کنند. سازمان انتقال خون اعلام کرده است که در سال گذشته کم‌تر از پنج درصد کل اهدا کننده‌های خون، زنان بوده اند. با این حال، یکی از پزشکان مرکز انتقال خون تهران، در گفتگو با ایسنا می‌گوید: «زنان به نسبت تعداد مراجعه، اهدا کننده‌های قابل قبول تری هستند، چون معمولاً رفتار‌های پر خطر کم‌تری دارند، میزان مصرف تنباکو در میان آن‌ها کم‌تر است و به همین دلیل کم‌تر دچار غلظت خون می‌شوند و خونشان برای اهدا مناسب است»

 

مراکز اهدای خون این روز‌ها حال و هوای نوروزی دارند. ویژه نامه‌های نوروزی روزنامه‌ها روی میز پزشکان و پرستاران است و سفره‌های هفت سین چیده شده، اگر وزنتان بیشتر از ۵۵ کیلوگرم است، در ماه‌های گذشته عمل جراحی نداشته اید، رابطه جنسی بدون پوشش نداشته اید، در ماه‌های گذشته حجامت انجام نداده اید، در یک سال گذشته روی بدنتان خالکوبی انجام نشده، سابقه بیماری خاص، آلرژی، یا تزریق خون نداشته اید و به مناطق درگیر مالاریا سفر نکردید، سابقه تب بونجه، یرقان، و اعتیاد تزریقی ندارید و به بیماری‌های قلبی، کلیوی و کبدی مبتلا نیستید می‌توانید برای اهدای خون مراجعه کنید منتها به یاد داشته باشید که:

 

- مراکز اهدای خون، برای انجام عمل فست خون نیستند، برای فست خون به بیمارستان مراجعه کنید.

- می‌توانید به جای خون، پلاسما اهدا کنید که برای طیف وسیعی از بیماران کاربرد دارد، اما قبل از مراجعه برای اهدای پلاسما مطمئن شوید مرکزی که به آن مراجعه می‌کنید امکان دریافت پلاسما را دارد.

- آقایان هر سه ماه یک بار و خانم‌ها هر چهار ماه یک بار می‌توانند برای اهدای خون اقدام کنند. توصیه نمی‌شود که در یک سال بیش از چهار بار خون اهدا کنید.

- قبل و بعد از اهدای خون، آب کافی بنوشید تا از سرگیجه و افت فشار پیش گیری کنید.

- می‌توانید از قبل برای اهدای خون ثبت نام کنید، از سایت سازمان انتقال خون شماره رهگیری و نوبت اهدا بگیرید تا در وقت صرفه جویی بیشتری بکنید.

  • اگر اهدا کننده مستمر خون هستید، می‌توانید برای دریافت کارت اهدای خون، در سایت سازمان انتقال خون ثبت نام کنید. در اختیار داشتن این کارت کمک می‌کند برنامه منظم اهدای خون را فراموش نکنید و همین طور مراحل اهدای خون را در هر نوبت با سرعت بیشتری انجام دهید.

 

اما اگر بار اول است که می‌خواهید برای اهدای خون اقدام کنید و نمی‌دانید در مراکز انتقال خون چه اتفاقی می‌افتد، مراحل انتقال خون این طور است:

 

- برای اهدای خون، کارت شناسایی عکس دار لازم است. بعد از ثبت مشخصات که به صورت محرمانه فقط در اختیار سازمان انتقال خون قرار خواهد داشت، باید تست هموگلوبین بدهید که می‌تواند با دستگاه به صورت دیجیتال انجام شود و یا با ایجاد یک بریدگی کوچک روی انگشت دست و دریافت یک قطره خون. اگر مقدار هموگلوبین خون شما برای اهدای خون مناسب باشد، برای معاینه بالینی توسط پزشک به اتاق معاینه راهنمایی می‌شوید. در اتاق معاینه توسط پزشک، نبض، فشار خون و وزن شما اندازه گیری می‌شود. نتیجه آزمایش هموگلوبین بررسی و در مورد سابقه بیماری‌ها، دارو‌ها و رفتار‌های شخصی سوالاتی پرسیده می‌شود. فرم‌های رضایت نامه در اختیار شما قرار می‌گیرد تا آن‌ها را امضا کنید، حتی بعد از این مرحله هم اگر تصمیم بگیرید خون شما اهدا نشود، می‌توانید با جدا کردن برچسب، فرم خودحذفی محرمانه را انتخاب کنید که خون شما به بیمار دیگری اهدا نشود.

بعد از اهدای خون، باید یکی، دو ساعتی از کار سنگین با دستی که خونگیری از رگ آن انجام شده خودداری کنید. از شما با آب میوه و شیرینی پذیرایی می‌شود تا از افت فشار در نتیجه اهدای خون جلوگیری شود. تمام فرآیند اهدای خون، حدود ۳۰ دقیقه زمان خواهد گرفت.

در روز‌های تعطیل قبل از مراجعه برای اهدای خون، برنامه مراکز اهدای خون نزدیک به خودتان را بررسی کنید تا بتوانید مراکز فعال را پیدا کنید.

 

 

منبع: ایسنا

 

: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *