جزئیات ارائه خدمات امدادی در سیل اخیر کشور تشریح شد

13:16 - 10 فروردين 1398
کد خبر: ۵۰۶۰۸۷
دبیرکل جمعیت هلال احمر جزئیات خدمات امدادی هلال احمر در جریان سیل و آب گرفتگی در کشور به خصوص در استان گلستان را تشریح کرد.

به گزارش گروه جامعه ، محمودرضا پیوندی ضمن توضیح اقدامات قبل از وقوع سیلاب در کشور، گفت: اعلام هشدار و آماده باش از سوی سازمان امداد و نجات بر اساس اخطاریه شماره ۲ سازمان هواشناسی کشور به استان ها، آماده سازی طرح‌های عملیاتی به تفکیک شعب، تقویت و شارژ انبار‌های امدادی استان‌ها از تجهیزات و اقلام اسکان و تغذیه اضطراری، استقرار بالگرد‌های امدادی در نقاط حادثه خیز جهت امدادرسانی و آماده باش به بیش از ۱۴۰۰ پایگاه و پست موقت و سیار امداد و نجات در سطح کشور از اقدامات مهم هلال احمر قبل از وقوع سیلاب بوده است.

وی با اشاره به اینکه ۵۸۶ شهر، روستا و محور‌های کوهستانی در ۳۱ استان کشور از ۲۵ اسفند ۹۷ تا ۸ فروردین ۹۸ متاثر از سیل و آب‌گرفتگی و برف و کولاک بوده است، افزود: بر این اساس امدادگران هلال احمر شبانه روزی خدمات لازم را به بیش از ۱۵۶ هزار نفر از هموطنان ارائه کرده و حدود ۵۰ هزار و ۷۳۲ تن را اسکان اضطراری داده و ۲۳۳ تن نیز با تلاش نیرو‌های امدادی و بالگرد به مناطق امن انتقال یافتند. به علاوه در این روز‌ها ۲ هزار و ۲۵۰ دستگاه خودرو از برف رهاسازی و ۲ هزار و ۸۶۰ باب منزل مسکونی از سیلاب تخلیه شد و بیش از ۹ هزار نیروی عملیاتی در قالب ۲۳۹۳ تیم امدادی همچنان در حال فعالیت هستند.

دبیرکل جمعیت هلال احمر با اظهار تاسف از فوت ۴۵ تن از هموطنان در حوادث جوی اقلیمی اظهار کرد: جمعیت هلال احمر به منظور ارائه خدمات مناسب به متاثران حوادث جوی در کل کشور در مجموع ۵ هزار و ۲۶۶ دستگاه چادر، ۴۱ هزار و ۹۳ تخته پتو، ۱۷ هزار و ۸۵۷ تخته موکت، ۲۳ هزار و ۷۵۴ کیلوگرم نایلون برای پوشش چادرها، یک هزار و ۳۴۱ شعله والور و فانوس، ۱۰۵ هزار و ۶۸۰ قوطی کنسرو، ۱۴۱ هزار و ۴۵ قرص نان، ۴۱ هزار و ۹۹۲ کیلوگرم برنج، ۶۶۱ کیلوگرم خرما، ۸ هزار و ۸۴۵ کیلوگرم روغن، ۳ هزار و ۴۶۷ بسته بیسکویت، ۴ هزار و ۹۵۴ کیلوگرم حبوبات، ۷۳۳ ست بهداشتی، ۴۸۱ ست ظروف و ۱۶۲ هزار و ۸۵۸ بطری آب معدنی میان هم وطنان سیل زده توزیع کرده است.

امدادرسانی به بیش از ۵۷ هزار سیل زده گلستانی

دبیرکل جمعیت هلال احمر درباره ارائه خدمات به سیل زدگان استان گلستان از ۲۵ اسفند ۹۷ تا ۶ فروردین توضیح داد: در ۹۰ شهر، روستا و محور‌های کوهستانی ۱۰ شهرستان استان گلستان به بیش از ۵۷ هزار نفر امدادرسانی شده و قریب به ۱۳ هزار نفر اسکان اضطراری یافتند و بیش از ۴۵ هزار بسته غذایی بین آسیب دیگان توزیع شده است. باتوجه به محاصره برخی از روستا‌ها توسط آب و تخریب راه‌های ارتباطی، یکی از نکات برجسته عملیات استفاده از ۶ فروند بالگرد امدادی جهت ایجاد راه دسترسی هوایی برای انتقال بیش از ۱۸۶ هزار کیلوگرم اقلام غذایی و زیستی طی ۱۶۱ ساعت پرواز بالگرد‌ها بود.

پیوندی همچنین با اشاره به ایجاد اردوگاه‌هایی در مناطق مختلف شهرستان آق قلا و گرگان و اسکان اضطرای بخش عمده‌ای از آسیب دیدگان گفت: در این زمینه نیز به منظور تامین تغذیه سیل زدگان نیز با هماهنگی خیرین غذای گرم تهیه و توزیع می‌شود و همچنین تاکنون ۲ هزار و ۹۳۹ دستگاه چادر،۱۹ هزار و ۸۷۲ تخته پتو، ۶ هزار و ۴۳۰ تخته موکت، ۳۰ هزار و ۷۱۱ قوطی کنسرو، ۷۴ هزار و ۹۳۸ قرص نان، ۹۸ هزار و ۲۶۴ بطری آب معدنی، ۶ هزار و ۶۰۴ کیلوگرم برنج، یک هزار و ۶۲۰ بسته بیسکویت، ۴۵ هزار و ۶۰۶ بسته غذایی، ۶ هزار و ۳۷۴ کیلوگرم نایلون، ۷۱۱شعله والور، ۵۵۰ کیلوگرم روغن، ۷۳۳ ست بهداشتی و ۱۰۰ ست ظروف اقلام زیستی و غذایی در میان سیل زدگان گلستان توزیع شد.

فعالیت روزانه ۲۴۰ امدادگر و نجاتگر در سیل گلستان

وی با اشاره به سفر خود و معاون عملیات سازمان امداد و نجات در روز دوم فروردین با افزایش دامنه آبگرفتگی در استان گلستان، اظهار کرد: در این حادثه روزانه بیش از ۲۴۰ امدادگر و نجاتگر در قالب ۵۰ تیم عملیاتی در حال فعالیت و امدادرسانی بوده و تعداد ۶۰ دستگاه خودروی امدادی و آمبولانس و با همکاری سازمان‌های دیگر و مردم محلی روزانه ۳۳ فروند قایق در حال توزیع اقلام غذایی و امدادی بین آسیب دیدگان بوده و هستند.

به گفته دبیرکل جمعیت هلال احمر ۶۲هزار و۳۵۹ تن درسیل گلستان حادثه دیدند که از میان به ۵۷ هزار و۲۸ تن امداد رسانی و ۱۳ هزار و ۱۷۱ تن اسکان داده شدند و ۲۹ مصدوم که ۹ نفر آن‌ها با بالگرد بودهُ به مراکز درمانی منتقل شدند و در این میان سیلاب از ۱۰ هزار و ۲۴۵ واحد مسکونی تخلیه و ۲۸۹ دستگاه خودرو نیز رهاسازی شده است. به علاوه امداد هوایی هلال احمر نیز در سیل گلستان ۳۴۵ سورتی شامل ۱۸۱ ساعت پرواز داشته که یک هزار و ۳۶۵ نیروی امدادی، ۲۱۸ هزار کیلوگرم بار و ۹ مصدوم را جا به جا کرده است.

وی با اعلام به کارگیری ۳ هزار و ۶۹ نفر-روز نیروی عملیاتی در سیل گلستان، اظهار کرد:‌ناوگان ترابری و تجهیزات به کارگیری شده در این زمینه نیز شامل ۶ فروند بالگرد، ۶۲ دستگاه / روز آمبولانس، ۱۲ دستگاه / روز خودرو نجات، ۳۳۹ دستگاه/ روز خودرو کمک‌دار، ۳۶ دستگاه / روز خودروی سنگین، ۲۲ دستگاه قایق نجات و ۲۰۶ دستگاه / روز موتور پمپ لجن کش بوده است.

توزیع اقلام به ارزش بیش از ۱۸۱ میلیارد ریال در سیل گلستان

پیوندی گفت: در مجموع اقلام توزیعی در سیل گلستان شامل ۱۲۱ هزار و ۹۱۶ بطری آب معدنی، ۳۱ هزار و ۴۴۶ قوطی کنسرو، ۵۱ هزار و ۶۵۳ بسته غذایی، ۳ هزار و ۸۳ دستگاه چادر، ۱۹ هزار و ۸۷۲ تخته پتو، ۷ هزار و ۸۵ تخته موکت، ۲ هزار و ۳۷۶ قوطی روغن، ۱۰ هزار و ۵۳۴ کیلو برنج، ۷۴ هزار و ۹۳۸ قرص نان، ۸۹۳ ست بهداشتی، ۷۱۲ شعله والور و ۷ هزار و ۹۹ کیلوگرم نایلون بوده و در این زمینه ۸۱۳۸۹ پرس غذای گرم در گنبدکاووس-گرگان-آق قلا- بندرترکمن-گمیشان توزیع شده است.

وی درباره جزئیات فهرست محموله کمک‌های ارسالی به استان گلستان از مرکز و استان‌های معین و ارزش ریالی آن‌ها گفت: در مجموع ۹۵ هزار و ۶۱۹ عدد انواع محموله و اقلام امدادی (چادر، پتو و سایر اقلام ۱۶ گانه) در سیل استان گلستان به ارزش ۱۸۱ میلیارد و ۴۴۰ میلیون و ۸۰۰ هزار ریال توزیع شده است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *