رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

استاندارد دوگانه غرب؛ تروریسم بد و تروریسم خوب

5:00 - 14 فروردين 1398
کد خبر: ۵۰۳۵۰۵
نشریه گاردین استاندارد دوگانه غرب در قبال تروریسم در غرب و سایر کشور‌ها را دستمایه گزارشی قرار داده که براساس حمله اخیر به ۲ مسجد در نیوزیلند پررنگ‌تر شده است.
به گزارش گروه بین الملل ، نشریه گاردین در یادداشتی با اشاره به حمله تروریستی اخیر نیوزیلند به واکاوی استاندارد دوگانه غرب در موضوع تروریسم و در واکنش به حمله تروریستی علیه مسلمانان پرداخته است.

گاردین  می‎نویسد: اگرچه غرب در پی وقوع حملات تروریستی مختلف به قساوت عادت کرده، اما با این وجود تراژدی قتل عام ۴۹ زن، مرد و کودک انزجار جهانی را در پی داشت. عمق این فاجعه زمانی آشکارتر می‌شود که بدانیم قربانیان افرادی بودند که به عبادت مشغول بودند.
 
استاندارد دوگانه غرب؛ تروریسم بد و تروریسم خوب

عوامل مهمی در ورای این خشم جمعی وجود دارند که عبارتند از: به رسمیت شناختن فراگیری، قدرت و خشونت در جهان راست افراطی. شواهد حاکی از آن هستند که این جهان از اسلام هراسی تغذیه می‌کند که ریشه در اعماق فرهنگ سیاسی غرب دارد.
 
 
ضمن این که از فناوری به مراتب مدرن تری استفاده می‌کند مانند کاری که مهاجم نیوزیلندی در هنگام ارتکاب جنایت انجام داد و اقدام خود را به صورت زنده از طریق فیسبوک پخش کرد.
 
 
استاندارد دوگانه غرب؛ تروریسم بد و تروریسم خوب

یادداشت در ادامه با اشاره به بیانیه‌های متعددی که از سراسر جهان برای ابراز همدردی با مسلمانان صادر شد تا آنان که پس از حملات نیوزیلند دچار احساس عدم امنیت شده بودند مجددا آرامش یابند، تاکید می‌کند که صرف این آرزو‌ها و همدردی‌ها کافی نیست. با پایان یافتن سوگواری‌ها پلیس وظیفه دارد تا با تمام قوا از بروز مجدد چنین حادثه‌ای جلوگیری کند. اما حقیقت تلخ این است که ابراز همدردی عمیق برای سیاستمداران غربی بسیار ساده‌تر از اصلاح سیاست‎ها، رسانه‌ها و سنت‌هایی است که فضای رشد تروریسم را فراهم می‌کنند.
 
 
استاندارد دوگانه غرب؛ تروریسم بد و تروریسم خوب

تهدید راست گرایی افراطی در انگلیس، آمریکا و سایر کشور‌ها در حالی جدی‌تر شده است که غرب آن را نادیده گرفته و اساسا بودجه خاصی برای مبارزه با آن اختصاص نمی‌دهد. غرب در مقابله با معضل تروریسم استاندارد دوگانه‌ای را به کار می‌گیرد؛ راست گرا‌های افراطی افرادی منزوی هستند، اما افرادی که با سوءاستفاده از نام اسلام اقدام به آدمکشی می‌کنند، تروریست‌هایی خطرناک هستند.
 
 
یکی از دلایل این استاندارد دوگانه قطعا این است که نسبت دادن تروریسم سازمان یافته به بنیادگرایانی که دور از جوامع غربی زندگی می کنند، بسیار ساده‌تر از پذیرفتن این واقعیت است که تروریست‌ها می‌توانند در غرب و در کنار آن‌ها زندگی کنند.
 
 
استاندارد دوگانه غرب؛ تروریسم بد و تروریسم خوب

یادداشت در پایان می نویسد: گسترش افراط گرایی در پهنه اروپا با روی کار آمدن پوپولیست‌ها در این قاره سرعت بیشتری یافته است. اما ساده انگارانه است که مشکل را تنها در خیزش راست گرایی افراطی بدانیم.
 
در اروپا و به ویژه انگلیس احزاب اصلی نیز تا حد زیادی به نژادپرستی آلوده شده‎اند. گسترش اسلام هراسی در اظهارات سیاستمداران انگلیسی کاملا آشکار است. رسانه‌های اجتماعی و سایت‌های خبری نیز به این گرایش‎ها دامن می‌زنند. ساعت‌ها پس از پایان حمله به دو مسجد در نیوزیلند ویدئو این جنایت همچنان در فضای مجازی وجود داشت.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *