تقاضا برای خرید آجیل به یک پنجم کاهش یافت/ تولید داخل کفاف بازار شب عید را می‌دهد

11:40 - 13 اسفند 1397
کد خبر: ۴۹۹۵۲۵
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار با بیان اینکه تولید داخل کفاف بازار شب عید را می‌دهد و کمبودی نداریم، گفت: تقاضا خرید آجیل به یک پنجم کاهش یافت.

تقاضا برای خرید آجیل به یک پنجم کاهش یافت/ تولید داخل کفاف بازار شب عید را می‌دهدمصطفی احمدی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصاد ، درباره قیمت آجیل در بازار اظهار کرد: امسال حدود ۸۰ درصد افت تولید خشکبار داشتیم به همین دلیل به طور میانگین شاهد افزایش ۸۰ درصدی  قیمت ها بودیم.

وی با بیان اینکه تغییرات قیمت به چند عامل وابسته است، گفت: سرمازدگی و افت تولید ۶۰ درصد در افزایش قیمت قیمت آجیل و خشکبار تاثیر گذار بود و سایر موارد از جمله نرخ ارز و صادرات دیگر مولفه‌های افزایش قیمت بودند.

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار افزود: پیش بینی می‌کردیم به دلیل افت تولید در پایان سال با کمبود در بازار مواجه شویم، اما با توجه به افزایش قیمت تقاضا کاهش یافت و خرید‌ها به یک پنجم کاهش یافته است به همین دلیل با کمبود در بازار مواجه نیستیم.

وی با بیان اینکه، تخم کدوی گوشتی، بادام زمینی، تخم آفتابگردان و بادام هندی از جمله اقلام وارداتی هستند، گفت: از میان اقلام ذکر شده بادام هندی قانونی واردات نمی‌شود و به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود.

احمدی درباره میزان سودی که واحد‌های صنفی مجاز هستند دریافت کنند، خاطرنشان کرد: سود خرده فروشان ۱۰ درصد و سود عمده فروشان نیز ۳ درصد است اما، با توجه به وضعیت بازار، واحد‌های صنفی با سود‌های کمتری اجناس خود را به فروش می‌رسانند.

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبارتصریح کرد: آجیل و خشکبار نرخ مصوب ندارد و عرضه و تقاضا، مقدار جنس، مقدار تولید در قیمت گذاری تاثیر گذار هستند.

وی گفت: طی چند روز اخیر استقبال خریداران بیشتر شده و امیدواریم شرایط فروش طی روز‌های آینده بهتر شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *