رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

پنیر پوستی گران قیمت نوش جان کرده‌اید؟

10:09 - 26 بهمن 1397
کد خبر: ۴۹۳۶۳۶
پنیر پوستی یکی از محصولاتی است که توسط عشایر خراسان‌شمالی تولید می‌شود و آن‌قدر خوشمزه و خوش طعم است که مشتریانش حاضرند برای هر کیلوگرم آن در بازار ۷۰ تا ۸۰ هزار تومان پول بدهند.

پنیربه گزارش گروه فضای مجازی ، پنیر پوستی یکی از محصولاتی است که توسط عشایر خراسان‌شمالی تولید می‌شود و آن‌قدر خوشمزه و خوش طعم است که مشتریانش حاضرند برای هر کیلوگرم آن در بازار ۷۰ تا ۸۰ هزار تومان پول بدهند.

عشایر خراسان شمالی دارای ۷۰۰ هزار رأس دام سبک هستند که نقش به سزایی در تولید محصولاتی همچون گوشت و پشم دارند و پنیر پوستی یکی از محصولاتی است که توسط این قشر از جامعه تولید می‌شود و میزان تولید آن به بیش از ۱۰۰ تن در سال می‌رسد.

یکی از زنان عشایری خراسان شمالی درباره شیوه تولید این پنیر  می‌گوید: در گذشته پنیر یکی از مواد خوراکی اصلی مردم عشایر این استان بوده است؛ بنابراین برای اینکه بتوانند پنیر خود را برای مدت یک سال نگه دارند آن را در پوست گوسفند قرار می‌دادند.

او افزود: عشایر برای اینکه بتوانند پوست پنیر خود را تهیه کنند به هنگام کشتار دام، دام را با ظرافت خاصی ذبح می‌کردند که آن پوست پاره نشود و بعد از جدا کردن لاشه دام از پوست، آن را به خوبی می‌شستند و سپس به مدت یکسال به آن مهلت می‌دادند تا کاملا خشک و آماده جانمایی برای قرار دادن پنیر شود.

او ادامه داد: زنان عشایری برای این‌که بتوانند پنیر را تهیه کنند، در یک ظرف کوچک مقداری آب را جوشانده و سپس در داخل آن موادی همچون "شیلاف" گوسفند و دو تا سه عدد لیموترش خشک می‌اندازند.

این بانوی عشایری اظهار کرد: بعد از این‌که یک دیگ بزرگ ۴۰ تا ۵۰ کیلویی شیر به جوش می‌آید، یک تا دو کاسه ماست خوری از محلول مذکور را داخل دیگ می‌ریزند تا شیر و آن محلول، خود را بگیرد و سپس در داخل آن مقداری نمک می‌ریزند.

او توضیح داد: بعد از این‌که پنیر خود را می‌گرفت در داخل یک کیسه پارچه‌ای قرار داده می‌شود تا آب آن گرفته شود سپس در زیر تشتی قرار می‌دهند تا خشک شود. بعد از این‌که پنیر خشک شد آن را به مدت ۴۰ تا ۵۰ روز در داخل آب نمک قرار می‌دهند و بعد از آن با ماست چکیده مخلوط کرده و در داخل پوستی که از قبل آماده شده قرار می‌دهند.

همچنین قلی پور، مدیر کل امور عشایر خراسان شمالی گفت: عشایر این استان سالانه بیش از ۱۰۰ تن پنیر پوستی تولید می‌کنند.

او با اشاره به این‌که پنیر پوستی یکی از محصولات خاص عشایر این استان است، افزود: این نوع از پنیر از کیفیت خیلی بالایی برخوردار است، اما تبلیغ زیادی بر روی آن انجام نشده است. این پنیر با شیر گوسفند تولید می‌شود و در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم از این پنیر ۷۰ تا ۸۰ هزار تومان است.

قلی‌پور اظهار کرد: راه‌اندازی واحد‌های کوچکی همچون بسته بندی و برند سازی از الزامات ضروری این محصول با کیفیت است.

او با اشاره به این‌که بسته بندی و برند سازی این محصول نیازمند سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است، بیان کرد: در حال حاضر ۱۷ صندوق خرد زنان عشایری وجود دارد که می‌توان از این طریق ورود پیدا کرد، پنیر‌ها را جمع‌آوری و در قالب کارگاه‌های بسته بندی کوچک این محصول را به تمامی افراد عرضه کرد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *