تدوین سناریوهای عملیاتی و اجرای هدفمند برنامههای بهینهسازی مصرف گاز
به گزارش شانا، سعید توکلی در شانزدهمین نشست مدیریت بهینه مصرف با تأکید بر اینکه مدیریت مصرف باید به بخشی از فرایندهای اجرایی در همه بخشهای صنعت گاز تبدیل شود، گفت: آمادگی کامل استانها برای زمستان پیشرو، تدوین سناریوهای عملیاتی و اجرای هدفمند برنامههای بهینهسازی مصرف گاز باید مورد توجه قرار گیرد. پیگیری مستمر، اجرای دقیق برنامههای مدیریت مصرف و آمادگی کامل استانها، نقش تعیینکنندهای در عبور موفق از فصل سرد سال خواهد داشت.
وی یادآور شد: تحقق اهداف این حوزه زمانی ممکن است که برنامههای مدیریت مصرف از درون فرایندهای اجرایی شکل گیرد و به بخشی از فعالیتهای روزمره واحدهای عملیاتی تبدیل شود.
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با قدردانی از روند برگزاری نشستهای مدیریت مصرف بهینه، بر ضرورت پایش مستمر برنامهها و ارائه گزارشهای کمی و مبتنی بر میزان انحراف تأکید کرد و افزود: تمامی اقدامها باید بهصورت مستمر ارزیابی شوند تا مقدار اثربخشی آنها قابل سنجش باشد.
توکلی در ادامه مدیریت دانش و انتقال تجربه میان شرکتهای گاز استانی را از الزامهای موفقیت در مدیریت مصرف دانست و تصریح کرد: تجربههای موفق استانها باید شناسایی، مستندسازی و از طریق کارگروههای تخصصی به سایر استانها منتقل شود تا ظرفیتهای ایجادشده در سراسر کشور قابل تعمیم باشد.
وی با اشاره به اقدامهای فرهنگی و ابزارهای تازه اطلاعرسانی در حوزه مدیریت مصرف، بر ضرورت تبیین شرایط تولید و تأمین گاز کشور برای افکار عمومی تأکید کرد و گفت: کاهش ۲۳۰ میلیون مترمکعبی ظرفیت تولید گاز کشور در جنگ تحمیلی سوم در برخی پالایشگاهها فقط یک عدد نیست، بلکه آثار آن بهصورت تصاعدی بر پایداری شبکه گازرسانی نمایان میشود و لازم است این موضوع با بیان آمارهای مقایسهای برای مردم تشریح شود.
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه بررسیها نشان میدهد میزان مصرف گاز فقط تابع دهکهای درآمدی نیست، افزود: در برخی موارد، سرانه مصرف دهکهای دوم تا ششم حتی از دهکهای بالاتر نیز بیشتر است؛ ازاینرو توسعه استفاده از تجهیزات پربازده، رعایت الزامهای مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان و ارتقای عایقبندی ساختمانها باید با جدیت دنبال شود.
توکلی همچنین با تأکید بر استفاده از ظرفیت شرکتهای کارور برای بهینهسازی مصرف انرژی در ساختمانهای پنج دهک نخست مصرف تصریح کرد: اصلاح زیرساختهای مصرف، بهینهسازی تجهیزات و اجرای الزامهای فنی میتواند نقش مؤثری در کاهش مصرف گاز و کنترل هزینههای مشترکان ایفا کند.
وی اجرای مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان را نیز ضروری دانست و خواستار بهرهگیری از تجربه استانهای پیشرو، تدوین چکلیستهای نگهداشت و تسریع در اجرای این برنامه شد.
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با اشاره به ضرورت نظارت مستمر بر عملکرد استانها، خواستار ارائه گزارشهای مرتبط با مقابله با سرقت گاز، نتایج بازدیدهای میدانی و راستیآزمایی اقدامهای انجامشده شد و افزود: مدیران عامل شرکتهای گاز استانی باید بازدید از ایستگاههای CGS، موتورخانهها و سایر تأسیسات را به رویهای دائمی تبدیل کنند.
توکلی همچنین بر بررسی سناریوهای عملیاتی یازده استان تحتتأثیر تأکید کرد و گفت: لازم است این استانها برنامههای خود را در نشستهای تخصصی ویدئوکنفرانسی ارائه کنند و سپس با انجام بازدیدهای میدانی، روندها، سناریوها، آزمونها و مانورهای پیشبینیشده ارزیابی شود.
وی با تأکید بر اینکه گزارشهای حوزه مدیریت کربن و انرژی باید بهصورت یکپارچه ارائه شود، از مدیران خواست با پیگیری مستمر وضعیت اجرای طرحهای کارور، از همه ظرفیتهای پیشبینیشده در قانون برنامه هفتم و مصوبات هیئت وزیران برای توسعه پروژههای بهینهسازی استفاده کنند.
انتهای پیام/

