شکایت ۳ قاضی دیوان کیفری بینالمللی علیه ترامپ
۳ قاضی دیوان کیفری بینالمللی از دونالد ترامپ، رئیسجمهور آمریکا و دولت او به دلیل تحریمهای اعمال شده علیه آنها در سال گذشته شکایت کردند.
این ۳ قاضی استدلال کردند که این اقدامات غیرقانونی بودهاند.
طی دادخواستی که در دادگاه فدرال منهتن ثبت شده است، قضات کیمبرلی پروست از کانادا، سولومی بالونگی بوسا از اوگاندا و رین آدلاید سوفی آلاپینی-گانسو از بنین گفتند که این تحریمها برای اعمال فشار فراقضایی با هدف مجازات و مجبور کردن قضات طراحی شدهاند.
وزارتهای خارجه و خزانهداری و کاخ سفید به درخواستها برای اظهار نظر پاسخ ندادند.
دولت ترامپ در اقدامی تلافیجویانه و بیسابقه به دلیل صدور حکم بازداشت بنیامین نتانیاهو، نخستوزیر رژیم صهیونیستی توسط دیوان بینالمللی کیفری و تصمیم قبلی برای گشودن پروندهای در مورد جنایات جنگی نیروهای آمریکایی در افغانستان، تحریمهایی را علیه چندین قاضی دیوان بینالمللی کیفری اعمال کرد.
این امر در فوریه ۲۰۲۵ با تحریم کریم خان، دادستان دیوان کیفری بینالمللی، آغاز شد و سپس به سایر دادستانها، قضات، فرانچسکا آلبانیز، کارشناس سازمان ملل و گروههای جامعه مدنی فلسطین گسترش یافت.
- بیشتر بخوانید:
- بحران کارآمدی حقوق بینالملل؛ ضرورت پیوند زدن احکام حقوقی با اهداف اجرایی
- تحریم برای عدالت؛ چگونه تحریمهای واشنگتن فراتر از دیوان کیفری بینالمللی رفت؟
انتهای پیام/

