رئیس کل محاکم تهران: کاهش اطاله دادرسی بهعنوان یکی از اولویتهای اصلی مدیریتی مورد توجه قرار گیرد
نشست هماندیشی و تخصصی ربیع اله قربانی، رئیس کل دادگاههای عمومی و انقلاب تهران با سرپرستان ۳۸ مجتمع قضایی تهران بزرگ در دومین روز از هفته قوه قضاییه برگزار شد.
در این جلسه که با هدف تبیین راهبردهای کلان و عملیاتی دستگاه قضا در پایتخت تشکیل شد، ضمن بررسی گزارش عملکرد کمی و کیفی سال ۱۴۰۴، برنامههای پیشرو برای سال ۱۴۰۵، تمهیدات لازم برای استقبال از هیئت عالی بازرسی دیوان عالی کشور و ویژهبرنامههای هفته قوه قضاییه تشریح شد.
در ابتدای این نشست، رئیس کل محاکم تهران با تسلیت ایام دهه محرم و سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و یاران باوفایش، گرامیداشت یاد و نام شهدای گرانقدر بهویژه شهدای دستگاه قضایی و تبریک فرا رسیدن هفته قوه قضاییه، با اشاره به جایگاه حساس محاکم پایتخت بهعنوان الگوی قضایی کشور، اظهار داشت که اجرای کامل سند تحول و تعالی قوه قضاییه، اولویت اصلی در تمامی مجتمعهای قضایی است و هیچ مدیری در محاکم نباید از این نقشه راه فاصله بگیرد.
رئیس کل دادگاههای عمومی و انقلاب تهران با اشاره به اینکه این نشست با رویکرد آمادگی همهجانبه برای استقبال از هیئت عالی بازرسی دیوان عالی کشور که قرار است در ماههای آینده در مجتمعهای قضایی مستقر شوند برگزار شده است، اظهار داشت: این نظارت فرصتی برای اصلاح و ارتقای عملکرد مجموعه محاکم است و مدیران مجتمعها باید با نگاه نظارت پذیری از این فرصت برای شناسایی نقاط قوت و ضعف و رفع اشکالات فرآیندی استفاده کنند تا مردم آثار این تحولات را در سرعت و کیفیت رسیدگیها بهطور ملموس مشاهده کنند.
رئیس کل محاکم با اشاره به گلایههای مردمی نسبت به طولانی شدن فرآیند رسیدگیها، خطاب به سرپرستان مجتمعهای قضایی تأکید کرد: کاهش اطاله دادرسی باید بهعنوان یکی از اولویتهای اصلی مدیریتی مورد توجه قرار گیرد و ساماندهی پروندههای معوق با نظارت مستمر بر شعب، مدیریت صحیح جریان پروندهها و پرهیز از صدور قرارهای شکلی غیرضروری با جدیت دنبال شود.
قربانی در بخش دیگری از سخنان خود، اتقان آرا را از مهمترین الزامات دادرسی عادلانه برشمرد و از سرپرستان مجتمعهای قضایی خواست با نهادینهسازی نشستهای علمی و انتقال تجربیات میان قضات، زمینه ارتقای کیفیت استدلالهای حقوقی در آراء را فراهم کنند تا با تقویت مبانی استدلالی و استنادات قانونی، ضمن کاهش نقض آراء در مراحل بالاتر، دقت و استحکام تصمیمات قضایی بیش از پیش ارتقا یابد.

رئیس کل دادگاههای عمومی و انقلاب تهران با اشاره به اهمیت هوشمندسازی در فرآیندهای قضایی، استفاده از سامانههای نوین از جمله ستاد و سهام را گامی مؤثر در تسهیل امور دانست و خاطرنشان کرد: بهرهگیری هدفمند از این سامانهها و همچنین تعیین دادورز متناظر برای شعب حقوقی میتواند ضمن کاهش مراجعات حضوری، به ارتقای نظم اداری و افزایش مسئولیتپذیری واحدهای اجرای احکام کمک کند.
وی در خصوص نقش عوامل اداری، تصریح کرد که مدیران دفاتر کل ظرفیت بسیار مهمی هستند. از این مدیران انتظار میرود با بازدیدهای مستقیم و غیرمستقیم از شعب، نظارت بر عملکرد کارکنان و شناسایی استعدادهای اداری، نقش فعالی در مدیریت مجتمعهای قضایی ایفا کنند.
رئیس کل محاکم تهران در ادامه با تأکید بر رویکرد علممحوری در دستگاه قضایی، اظهار داشت: شناسایی نیازهای آموزشی همکاران باید در بطن شعب و در فرآیند رسیدگیها مورد توجه قرار گیرد و این نیازمندیها با همکاری سرپرستان مجتمعهای قضایی و آموزش ستاد محاکم جمعبندی و منعکس شود تا زمینه برگزاری نشستهای علمی و دورههای آموزشی هدفمند و کاربردی برای ارتقای دانش و بنیه علمی قضات و کارکنان توسط اداره آموزش دادگستری استان فراهم شود.
در ادامه، برنامههای هفته قوه قضاییه با تأکید بر تقویت ارتباط دستگاه قضایی با مردم بررسی شد. رئیس کل محاکم از سرپرستان خواست با برنامهریزی منسجم، این هفته را به فرصتی برای تقویت اعتماد عمومی تبدیل کنند.
قربانی برگزاری ملاقاتهای مردمی را یکی از محورهای مهم برنامههای هفته قوه قضاییه برشمرد و تأکید کرد: در این ایام باید زمینه برگزاری ملاقاتهای بیواسطه با شهروندان فراهم شود تا مردم بتوانند مسائل و مشکلات خود را بهصورت مستقیم با سرپرستان مجتمعهای قضایی در میان بگذارند و پیگیری لازم در خصوص مطالبات آنان انجام گیرد.
وی بازدید از زندانها را یکی دیگر از برنامههای پیشبینیشده دانست و تصریح کرد: در این بازدیدها لازم است با گفتوگوی مستقیم با زندانیان، مسائل و مشکلات آنان مورد بررسی قرار گیرد و در چارچوب قوانین و مقررات، با بهرهگیری از نهادهای ارفاقی و ظرفیتهای قانونی، زمینههای لازم برای پیگیری و رفع مشکلات موجود فراهم شود.
موضوع تجلیل از خانوادههای معظم شهدا، ایثارگران و جانبازان بهعنوان یکی از برنامههای مهم دادگستری استان در هفته قوه قضاییه و نقشآفرینی محاکم تهران در اجرای شایسته این برنامهها مورد تأکید قرار گرفت. همچنین بر ضرورت تقدیر از قضات و کارکنان متعهد و پرتلاش بهمنظور تقویت انگیزه خدمت و پاسداشت تلاشهای صادقانه آنان تأکید ویژه شد.
رئیس کل دادگاههای عمومی و انقلاب تهران بر فضاسازی مناسب مجتمعهای قضایی نیز تأکید کرد و گفت: نصب بنرها، تبلیغات محیطی و آذینبندی فضاهای اداری میتواند در معرفی این مناسبت و ایجاد فضای مناسب برای بزرگداشت هفته قوه قضاییه مؤثر باشد.
در پایان این نشست، رئیس کل محاکم تهران با قدردانی از تلاشها و خدمات قضات و کارکنان مجموعه محاکم، تأکید کرد: استمرار برگزاری چنین نشستهای تخصصی و هماندیشیهای مدیریتی میتواند نقش مؤثری در ارتقای انضباط قضایی، هماهنگی بیشتر در اجرای سیاستهای تحولی و تقویت اعتماد عمومی به دستگاه عدالت ایفا کند.
وی در انتها ابراز امیدواری کرد که با همکاری و همافزایی همه واحدهای قضایی، برنامههای هفته قوه قضاییه و اهداف تعیینشده برای سال ۱۴۰۵ به شکلی شایسته، اثرگذار و در راستای سند تحول و تعالی قوه قضاییه برگزار شود.
در بخش گزارشهای عملکرد، ابوالقاسم بازیار، معاون قضایی و اجرایی رئیس کل دادگاههای عمومی و انقلاب تهران، به ارائه گزارشی جامع و مقایسهای از عملکرد کمی و کیفی دادگاههای عمومی و انقلاب تهران در سال ۱۴۰۴ پرداخت و چارچوبهای برنامه عملیاتی دادگستری استان برای سال ۱۴۰۵ را تشریح کرد.
در بخشی از جلسه، معاونان و مدیران ستادی و سرپرستان مجتمعهای قضایی تهران، دیدگاهها، انتقادات و پیشنهادات خود را در راستای پیشبرد سیاستها و برنامههای تحولی محاکم مطرح کردند تا با همافزایی، مسیر خدمترسانی هموارتر شود.
انتهای پیام/


