بقایی: مذاکرات فنی در سوئیس با هدایت غریبآبادی ادامه خواهد یافت
اسماعیل بقایی، سخنگوی هیئت مذاکرهکننده ایران درباره ادامه روند مذاکرات برای اجرای مفاد یادداشت تفاهم خاتمه جنگ اخیر، تصریح کرد: مذاکرات در سطح کارشناسی برای پیگیری اجرای مفاد یادداشت تفاهم، بر مبنای بند ۱۲ سند، با مدیریت کاظم غریبآبادی، معاون حقوقی و بینالمللی وزارت امور خارجه ادامه خواهد یافت.
وی همچنین با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: هیئت نمایندگی جمهوری اسلامی ایران بعد از انجام گفتوگوهای فشرده درباره اجرای مفاد یادداشت تفاهم خاتمه جنگ مورخ ۲۸ خرداد ۱۴۰۵، عازم میهن است.
بقایی با اشاره به اینکه این گفتوگوها با تمرکز بر بندهای ۱، ۵، ۱۰ و ۱۱ متن یادداشت تفاهم، از صبح یکشنبه ۳۱ خرداد در سوئیس (Lake Luzern) شروع شد و تا ساعات اولیه بامداد دوشنبه ۱ تیر ادامه یافت، تصریح کرد: براساس بیانیه مشترک کشورهای میانجی (قطر و پاکستان) که با مشورت ایران و آمریکا تنظیم شد، ساز و کارهای اجرایی برای نظارت بر اجرای مفاد یادداشت تفاهم پیشبینی شد و مقرر شد گفتوگوها در سطوح کارشناسی و فنی برای پیشبرد اجرای موثر تفاهم خاتمه جنگ تحمیلی ادامه یابد.
بقایی در ادامه نوشت: با توجه به اینکه طبق بند ۱۳ یادداشت تفاهم، آغاز مذاکرات برای توافق نهایی، منوط به شروع و تداوم اجرای بندهای ۱، ۴، ۵، ۱۰ و ۱۱ است، توافقهای صورت گرفته در این نشست (بهویژه بند ۱ در رابطه با خاتمه جنگ و عملیات نظامی رژیم صهیونیستی در لبنان از طریق ایجاد یک سازوکار کنترل منازعه با مشارکت طرفین و جمهوری لبنان، و نیز بندهای ۱۰ در رابطه با صادرات نفت و محصولات پتروشیمی ایران و ۱۱ موضوع آزادسازی دارائیهای مسدودشده ایران) تسهیلکننده روند اجرای تعهدات متقابل خواهد بود.
سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: مبنای کار، «تعهد در مقابل تعهد» است و جمهوری اسلامی ایران ضمن رصد اجرای تعهدات طرف مقابل، از همه اهرمهای خود برای اطمینان از اجرای آن تعهدات بهره خواهد گرفت.
- بیشتر بخوانید:
- گفتوگوهای ایران و آمریکا در ایستگاه بورگن اشتوک؛ در مذاکرات سوئیس چه گذشت؟
- عراقچی: از زمین فوتبال تا میز مذاکره هدف دفاع از عزت و افتخار مردمان عزیزمان است
انتهای پیام/



