مذاکرات ایران و آمریکا/هیئت مذاکرهکننده ایرانی در اعتراض به تهدیدات ترامپ محل مذاکره را ترک کرد
هیئتهای مذاکره کننده ایران و آمریکا از روز یکشنبه، ۳۱ خرداد مذاکرات را در سوئیس آغاز خواهند کرد.
در آستانه آغاز این مذاکرات، نخستوزیر و وزیر جنگ رژیم صهیونیستی نیز مدعی صدور دستور آتشبس در لبنان شدهاند.
- بیشتر بخوانید:
- سوئیس: ما به تسهیل مذاکرات ایران و آمریکا درباره یادداشت تفاهم ادامه میدهیم
- بقایی: سفر سوئیس در جهت پیگیری اجرای تعهدات طرف مقابل انجام میشود
خبرنگار صداوسیما: هنوز نمیتوان گفت که مذاکرات به پایان رسیده است یا خیر اما از شواهد به نظر میرسد هیئت ایرانی در آستانه بازگشت به کشور است. تلویزیون رژیم صهیونیستی مدعی شد: ارتش پس از تکمیل اکثر مأموریتهای تهاجمی خود، در روزهای آینده کاهش نیروهای خود در جنوب لبنان را آغاز خواهد کرد. ارتش مناطقی را که حزبالله از آنها عقبنشینی کرده و به ارتش لبنان منتقل خواهد شد، تعیین خواهد کرد. خبرنگار صدا و سیما: تفاوت این دور از گفتوگو با دورهای قبلی این است که این بار هدف از حضور، گفتوگو درباره سازوکار اجرا است. گفتوگو درباره سازوکار و نحوه اجرا ادامه دارد. یکی از اعضای هیئت مذاکره کننده گفت هنوز کاملاً مشخص نیست به نظر میرسد پاسخ آقای قالیباف سمت و سوی گفتوگوها را تغییر دهد؛ اظهار نظر مهمی بود. هنوز منتظر دریافت خبرهای بیشتر هستیم. رویترز به نقل از منابع: مذاکرات بین ایران و آمریکا «متوقف» شده اما «پایان نیافته است». رئیس دفتر المیادین در ژنو: پاسخ ایران واضح بود؛ آنها مذاکرات را به حالت تعلیق درآوردند و از شرکت در جلسه مذاکره خودداری کردند. هیئت ایرانی تا زمانی که ترامپ عذرخواهی نکند و اسرائیل از جنوب لبنان عقب نشینی نکند، به مذاکرات باز نخواهد گشت. ایرانیها اکنون نه تنها خواستار توقف خصومتها، بلکه خواستار عقبنشینی از جنوب لبنان نیز هستند. مقامات صهیونیست به کانال ۱۲ عبری: هیچ درخواستی از سوی آمریکا برای خروج از لبنان به اسرائیل ارائه نشده است. مدیر عامل شرکت ملی نفت:از دوشنبه هفته گذشته، کشتی هایمان از خط فرضی محاصره، با ۲۵ میلیون بشکه نفت عبور کردهاند. تسنی اعلام کرد: هیئت مذاکرهکننده ایرانی در اعتراض به تهدیدات ترامپ محل مذاکره را ترک کرد. پرس تیوی: هیئت ایرانی اعتراض خود را به طرف آمریکایی اعلام کرده و اکنون در حال بررسی گزینههایی برای پاسخ مناسب به تهدیدات لفظی اخیر دونالد ترامپ است. رئیس مجلس در واکنش به لفاظی رییسجمهور آمریکا در حساب کاربری خود در شبکهٔ ایکس نوشت: با خودشان فکر نمیکنند که اگر تهدیدهایشان نتیجهای داشت، به استیصال امروز نمیرسیدند؟ ما تهدیدهای آمریکاییها را به جایی حساب نمیکنیم. بهتر است مراقب اظهارنظرهای خود باشند، نیروهای مسلح ما آمادهاند تا به نحوی دیگر پاسخشان را بدهند. هر چه حرف بزنند، این ماییم که عمل میکنیم. خبرنگار صداوسیما: نه قاطعانه میشود گفت مذاکرات تمام شده و نه قاطعانه میتوان گفت که هیئت ایرانی برای دور دوم مذاکرات برمیگردد؛ مشورتها نتیجه را مشخص خواهد کرد. خبرنگار صداوسیما در محل مذاکرات: گفتگوی دوجانبه هیئت های ایران و قطر، بعد از مذاکرات چهارجانبه آغاز شد. نشانسینه رئیس هیئت مذاکرهکننده «میناب ۱۶۸» در گفتوگوهای امروز پس از ۸۰ دقیقه مذاکره، نشست چهار جانبه ایران و امریکا با حضور میانجیگران پاکستانی و قطری جهت تنفس و مشورتهای داخلی متوقف شد. خبرنگار خبرگزاری صداوسیما اعلام کرد: برخلاف اخبار برخی رسانه های خارجی هیچ مذاکره ای درباره برنامه هسته ای ایران در ۸۰ دقیقه دور اول گفتگوها، انجام نشده است. مذاکرات متمرکز بر تحقق ماده ۱۳ تفاهم اسلام آباد، با اولویت موضوع لبنان بوده است. هیئت پاکستانی متشکل از شهباز شریف نخستوزیر، عاصم منیر فرمانده کل ارتش و محسن نقوی وزیر کشور پاکستان امروز یکشنبه ۳۱خرداد ۱۴۰۵ با محمدباقر قالیباف رئیس هیئت ایرانی میناب ۱۶۸ در زوریخ سوئیس دیدار و گفتوگو کردند. روابط رسانهای حزبالله اعلام کرد: از مذاکرات مستقیم بین مقامات لبنان و واشنگتن نمیتوان انتظار خوبی داشت زیرا فرضیه آنها ناقص است. ما بار دیگر رویکرد مذاکرات مستقیم با دشمن صهیونیستی، مراحل آن و پیامدهای آن را محکوم میکنیم. خبرنگار صداوسیما: متحد شما اسرائیل چیزی شبیه نسلکشی در لبنان انجام داده؛ مسئله اصلی متوقف کردن این است. معاون رئیسجمهور آمریکا: خانم، من فکر میکنم ترامپ و آمریکا بیشتر از هر دولت دیگری در جهان برای متوقف کردن درگیری در لبنان تلاش کردهاند. صلح هرگز آسان نیست. صلح همیشه نیازمند کمی تلاش است. همیشه نیازمند کمی دادن و گرفتن است. اما ترامپ متعهد است که نه تنها به صلح بین آمریکا و ایران بلکه به صلح منطقهای متعهد است. هیئتهای مذاکره کننده پیش از آغاز نشست چهارجانبه وارد محل برگزاری نشست شدند. نشست چهارجانبه ایران، آمریکا، پاکستان و قطر تا دقایقی دیگر آغاز می شود. مذاکرات ایران و آمریکا با حضور میانجیها در هتل بورگناشتوک سوئیس در حال برگزاری است. وزارت خارجه قطر: اجلاس دریاچه لوسرن و اولین جلسه کمیته عالی بین واشنگتن و تهران، با میانجیگری قطر و پاکستان، آغاز شده است. امیدواریم این جلسات به توافقی جامع و پایدار منجر شود که تمام جنبههای تحت پوشش یادداشت تفاهم را در بر بگیرد. محمد اسحاقدار، وزیر خارجه پاکستان در گفتوگو با شبکه الحدث: ما موفق شدیم آمریکا و ایران را به گفتوگو متقاعد کنیم و به توافق آتشبس رسیدیم. ما با شرکا و متحدان خود برای تضمین موفقیت میانجیگری همکاری کردیم. جنگ بین آمریکا و ایران ویرانگر بود و پیامدهای اقتصادی منفی داشت. سه تیم فنی در مذاکرات بین آمریکا و ایران شرکت میکنند. کمیتههای فنی در حال بحث در مورد پرونده هستهای و داراییهای مسدود شده هستند. شهباز شریف، نخستوزیر و عاصم منیر، فرمانده ارتش پاکستان با محمدباقر قالیباف، رئیس هیئت ایرانی در زوریخ سوئیس دیدار کردند. نشست سهجانبه ایران، آمریکا و قطر با موضوع آتشبس فراگیر در لبنان و اموال بلوکه شده ایران هماکنون در محل مذاکرات در حال برگزاری است. طبق بند یک تفاهمنامه، پایان جنگ در تمامی جبهه ها از جمله لبنان از شروط تفاهمنامه است که تاکنون نقض شده و از شب گذشته همزمان با عزیمت هیئت مذاکره کننده ایرانی به سوییس به اجرا در آمد. اموال بلوکه شده نیز بند ۱۱ تفاهمنامه است و هیئت ایرانی هدف خود از حضور در مذاکرات سوئیس را پیگیری ۵ بند از جمله دو موضوع ذکر شده دانسته است. سخنگوی هیئت مذاکره کننده: نشست امروز برای پیگیری اجرای مفاد یادداشت تفاهم خاتمهٔ جنگ است. طبق بند ۱۳ یادداشت تفاهم، آغاز مذاکرات توافق نهایی منوط به اجرای بندهای ۱، ۴، ۵، ۱۰ و ۱۱ است. بدون اجرای این مفاد بهویژه بند ۱ (خاتمهٔ جنگ در همه جبههها شامل لبنان) ورود به مرحلهٔ مذاکره برای توافق نهایی ممکن نیست. گفتوگوهای امروز، متمرکز بر اجرای بندهای مزبور، بهویژه بند ۱ و نیز مرور تدابیری است که برای اجرای بندهای ۱۰ (موضوع صادرات نفت ایران) و ۱۱ (آزادسازی داراییهای مسدودشده ایران) پیشبینی شده است. ایگنازیو کاسیس، وزیر خارجه سوئیس: ما در حال ارائه چارچوبی برای بحث و گفتگو در اجلاس هستیم. رابطه مبتنی بر اعتماد بین سوئیس و ایران همچنان در خدمت دیپلماسی و دستیابی به صلح در خاورمیانه است. خبرنگار المیادین در ژنو: هیئت ایرانی در حال حاضر در حال مذاکره در مورد آتشبس در لبنان با هیئت قطری است. قرار است مذاکرات امروز طبق دستور کار به پایان برسد. رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بینالمللی انرژی اتمی: من با وزیر امور خارجه سوئیس دیدار کردم تا در مورد آخرین تحولات مربوط به ایران، مسیر آینده و نقش محوری آژانس گفتوگو کنم. در بورگنستوک با ایگنازیو کاسیس ملاقات کردم تا تحولات اخیر در مورد ایران، مسیر پیش رو و نقش مهم آژانس بینالمللی انرژی اتمی را بررسی کنیم. در این برهه حساس، مهم است که به دیپلماسی هر فرصتی برای موفقیت داده شود. از سوئیس به خاطر حمایت دیرینهاش از آژانس و تعهدش به دیپلماسی چندجانبه تشکر میکنم. هیئت مذاکره کننده ایرانی که شب گذشته به زوریخ سوئیس سفر کرده است صبح امروز در جلسه کاری داخلی به بررسی آخرین وضعیت مذاکرات پرداخت. در این نشست نود دقیقه ای آخرین تحولات ناظر به مذاکرات مرور شد. اعضای هیئت کشورمان با مرور تعهدات آمریکا در تفاهم اسلام آباد، آخرین وضعیت اجرای تعهدات این کشور را مورد بررسی قرار داده و هماهنگیهای لازم درخصوص پیگیری عدم اجرای برخی تعهدات آمریکا در نشست های جداگانه امروز با میانجیگران، صورت گرفت. دیدار وزیر خارجه کشورمان با همتای سوئیسی، دیدار رئیس و اعضای هیئت مذاکره کننده کشورمان با هیئت قطری، دیدار دوجانبه با هیئت پاکستانی و نشست چهارجانبه با هیئتهای آمریکایی، قطری و پاکستانی از دیگر برنامه های این دوره از مذاکرات است. بقایی، سخنگوی وزارت امور خارجه در بورکناشتوک سوئیس: امروز اقای عراقچی دیداری با وزیر خارجه سوئیس داشتند. همین الان جلسهای بین هیات ایران با میانجی گری قطری در حال برگزار است و بعد از ان نشستی با پاکستان خواهیم داشت. بعدازظهر هم نشستی چهارجانبه خواهیم داشت. اسماعیل بقایی، سخنگوی وزارت امور خارجه امروز ما همانطور که اطلاع دارید قرار است یک جلسه یک روزه داشته باشیم. برنامه ریزی به این شکل است که صبح دیدارهای دوجانبه با هیاتهای پاکستانی و قطری به عنوان میانجی خواهیم داشت و بعداظهر نشست چهارجانبه میان هیات ایران، آمریکا، قطر و پاکستان برگزار خواهد شد. ما ۲۸ خرداد ماه این سند را امضا کردیم و از همان اولین لحظات پیگیری اجرا را در دستورکار داشتیم. اجرای هر سندی مهمتر از امضا هست. یعنی روند دیپلماتیک برای رسیدن به نتیجه یک بحث است و بحث فوقالعاده مهمتر پیگیری اجراست. این نشست نشانگر جدیت ایران برای مطالبه و پیگیری تعهدات طرف مقابل است. ما به هیچ عنوان بنا نداشتیم که سندی را امضا کنیم و انتظار داشته باشیم که این سند خود به خود توسط طرف مقابل اجرا خواهد شد. تجارب قبلی را به هیچ عنوان از ذهن خود دور نداریم. با این ذهنیت، این نشست متمرکز بر پیگیری اجرای توافق است. بند ۱۳ یادداشت تفاهم خیلی صریح است؛ به این معنا که شروع مذاکرات برای توافق نهایی مشروط است به پنج بند مشخص از جمله بند یک یادداشت تفاهم که ناظر بر توقف جنگ در همه جبههها از جمله لبنان است. ما میدانیم این بند اجرا نشده و آمریکا نتوانسته یا نخواسته است. رژیم صهیونیستی همچنان به نقض تعهد ادامه میدهد. این موضوع، موضوع اصلی بحث در گفتوگوهای امروز است. خبرنگار اعزامی صداوسیما: برنامهریزی فعلی پس از دیدار امروز، شامل نشست هیئت ایرانی با میانجیهای قطری و پاکستانی است. این دو دیدار، تعیینکننده نحوه برگزاری دیدار اصلی با هیئت آمریکایی خواهند بود. در نشست با میانجیها، بر بند اول و کلیدی مورد تأکید ایران یعنی «خاتمه جنگ در همه جبههها» تأکید و درباره عدم تحقق آن در ساعات گذشته (از جمله در لبنان) گفتگو میشود. سخنگوی وزارت خارجه: اصل «تعهد در برابر تعهد» ضامن ادامه این تفاهم است. وزارت خارجه سوئیس: هیئتهایی از ایران، آمریکا و میانجیگران همگی برای آمادهسازی بهمنظور شروع مذاکرات در بورگناستوک رسیدهاند. فایننشال تایمز، به نقل از یک دیپلمات: میانجیگران در بورگنشتوک مکانیسمی را برای نظارت بر تخلفات و حفظ صلح در لبنان مورد بحث قرار خواهند داد. میانجیگران پس از لبنان، در مورد وضعیت تنگه هرمز و موضوع هستهای ایران بحث خواهند کرد. وزارت خارجه پاکستان: هیئت پاکستانی در سوئیس برای شرکت در مذاکرات اجرای تفاهمنامه اسلامآباد حضور خواهد داشت. هیئت ما جلسات دوجانبهای برگزار خواهد کرد تا تعهد خود را به گفتوگو و رویکردی متعادل که منجر به امضای تفاهمنامه شود، مجددا تأیید کند. مذاکرات سوئیس اولین تعامل و ارتباط رسمی از زمان امضای تفاهمنامه است. رئیس دفتر شبکه المیادین در ژنو: جلسات مختلف دو جانبه و سه جانبه در تفرجگاه بورگنستوگ برای آمادهسازی اولین جلسه رسمی آغاز شده است. اولین مورد در دستور کار پس از جلسه افتتاحیه، اجرای بند اول مربوط به توقف خصومتها، به ویژه در لبنان است. وزارت خارجه سوئیس: ما از ورود هیئت ایرانی به سوئیس استقبال میکنیم. هیئت ایرانی در راستای اجرای تفاهمنامه امضا شده بین آمریکا و ایران، در حال عزیمت به بورگناستوک است. سیبیاس نیوز، به نقل از یک منبع دیپلماتیک: یک جلسه اضطراری در مورد اسرائیل و حزبالله به دستور کار مذاکرات واشنگتن-تهران در سوئیس اضافه شده است. جیدی ونس، معاون رئیسجمهور آمریکا برای آغاز مذاکرات با ایران وارد سوئیس شد. سیانان به نقل از یک منبع دیپلماتیک: پرونده لبنان اولین موضوع در جلسه اضطراری اضافه شده به مذاکرات سوئیس خواهد بود. وزارت خارجه پاکستان: نخستوزیر شهباز شریف و فیلد مارشال عاصم منیر برای شرکت در مذاکرات ایران و آمریکا به سوئیس رفتهاند. پاکستان به حمایت خود از اجرای تفاهمات بین ایران و آمریکا ادامه خواهد داد. انتظار میرود نخستوزیر شهباز شریف در حاشیه مذاکرات، جلسات دوجانبهای با هیئتهای شرکتکننده برگزار کند.



سندی که یکبار امضا شده قرار نیست دوباره امضا شود و سند در ۲۸ خرداد امضا شده است.
این اولین نشست بعد از امضای تفاهم است و هدف هم پیگیری اجرای یادداشت تفاهم است و اغاز مذاکرات نهایی منوط به اجرای پنج بند یادداشت تفاهم است.
بند یک در سطر اول است که جنگ در همه جبههها به شمول لبنان برای ما اهمیت اساسی دارد.
مذاکرات برای اجرای بندها خصوصا در دسترس گرفتن دارایی های مسدود شده ایران، بحث مربوط به فروش مشتقات نفتی و پتروشیمی باید نسبت به اجرا شدن آنان مطمئن شویم.
این جلسه گفتگو برای اطمینان از اجرای تعهدات طرف مقابل است. خصوصا توقف جنگ در همه جبههها به شمول لبنان.
توقف جنگ در لبنان بسیار مهم است. از دیروز توقف شکنندهای ایجاد شده که محصول دیپلماسی و میدان بوده است. چقدر این هماهنگی مهم و اثربخش بوده نسبت به اجرای تعهدات طرف مقابل.
ما سندی را امضا نمیکنیم که اجرای آن را رها کنیم. برای اجرا باید به صورت مستمر تحرکات طرف مقابل را رصد کنیم تا از اجرا طفره نرود. تعهد در برابر تعهد. این اصل اساسی است تا شاهد تجارب گذشته نباشیم.
برنامه ریزیها برای گفتگو تا عصر هست. در نشست چهارجانبه همه موارد مدنظر ما قرار است به صورت صریح بیان شود. این نشست نشستی برای مطالبه گری و بیان موارد نقض است تا راه حل پیدا کنیم.
بیشتر از امروز این گفتگوها را نداریم و برنامه ریزی این است که گفتگوها یک روزه باشد.
هیچ مماشات و مسامحهای در پیگیری منافع ایران از طرف هیات ایران نخواهید دید. با هماهنگی کامل بین دستگاه دیپلماسی و سایر ارکان برای اطمینان از ایفای تعهدات طرف مقابل گام برمیداریم.
یادداشت تفاهم صراحت دارد. طبق بند یک علاوه بر توقف جنگ ماظر بر احترام به تمامیت سرزمینی لبنان است و نباید خاک لبنان در اشغال هیچ طرفی باقی بماند.
انتهای پیام/





