رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

مخزن سد‌ها توان تسکین سیلاب‌های احتمالی را دارند/مهار سیلاب‌های بزرگ خوزستان در سد‌های دز و کرخه

13:57 - 09 بهمن 1397
کد خبر: ۴۸۹۶۳۴
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
مدیر دفتر برنامه‌ریزی منابع آب‌و‌برق‌خوزستان گفت: با تمهیدات انجام شده و عملکرد مناسب سد‌های دز و کرخه در استان طی دو ماه گذشته سیلاب‌هایی با پیک ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ متر مکعب بر ثانیه تعدیل شده و با مدیریت و برنامه‌ریزی در سد‌ها میزان این سیل‌ها تا یک‌سوم کاهش یافت.

به‌گزارش گروه اقتصاد ، داریوش بهارلویی گفت: چنانچه تمهیدات برای کاهش میزان و تعدیل سیل از طریق تنظیم خروجی سد‌ها انجام نمی‌شد، مناطق پایین‌دست سد‌های دز و کرخه را آب فرا می‌گرفت.

وی ادامه داد: بر اساس آمار موجود، بارش یک سال استان خوزستان طی چهار ماه اول سال آبی ۹۷ به‌وقوع پیوسته و تاکنون نسبت به مقادیر نرمال ۱۷۷ درصد افزایش بارندگی مشاهده می‌شود.

بهارلویی با بیان اینکه در همین مدت، میزان آورد به کل حوضه‌های آبریز خوزستان ۱۱ میلیارد و ۲۵۷ میلیون متر مکعب بوده است، اظهار کرد: میزان آورد‌ها نسبت به بلندمدت، ۵۰ درصد و نسبت به سال گذشته ۳۷۰ درصد افزایش داشته است.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی منابع آب‌و‌برق‌خوزستان ادامه داد: از مجموع آورد ابتدای مهرماه تاکنون ۵۰ درصد فقط متعلق به دو حوضه کرخه و دز بوده است که موجب شده تراز سد‌های مذکور در این وقت سال متناسب با معیار‌های فنی نبوده و نیاز به تعدیل و کاهش تراز حجم مخزن آن‌ها ضروری باشد. این شرایط از اواسط آذرماه پیش‌بینی می‌شد و به همین علت خروجی از سد‌های مذکور به‌صورت پلکانی روند افزایشی یافت.

وی اظهار کرد: از ابتدای سال آبی، خروجی از سد‌های خوزستان حدود ۵ میلیارد مترمکعب بوده که بخشی از خروجی مذکور صرفا جهت تعدیل حجم سد‌ها و جلوگیری از سیلاب‌های مخرب در پایین‌دست بوده است.

بهارلویی خاطرنشان کرد: با تمهیدات اندیشیده شده، حجم مخازن سد‌های خوزستان در حال حاضر به‌گونه‌ای است که توان تعدیل و تسکین سیلاب‌های احتمالی را دارند.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی منابع آب‌و‌برق‌خوزستان با اشاره به اینکه ۵۰ درصد ورودی یک سال آبی در ماه‌های اسفند تا اردیبهشت به‌وقوع می‌پیوندد، گفت: می‌بایست از هم‌اکنون شرایط را برای مهار سیلاب‌های بهاره مهیا کرد.


برچسب ها: سد کرخه دز

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *