ادامه آشفتگی در بازار گوشت/ گوشت‌های تنظیم بازاری نصیب چه کسانی می‌شود؟

11:08 - 09 بهمن 1397
کد خبر: ۴۸۹۴۶۷
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
با وجود افزایش حجم واردات گوشت قرمز به کشور در روز‌های اخیر بازار گوشت با مشکلاتی روبرو شده که فعالان این حوزه نقش قاچاق دام و حضور دلالان در بازار را موثر می‌دانند.

ادامه آشفتگی در بازار گوشت/ گوشت‌های تنظیم بازاری نصیب چه کسانی می‌شود؟به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، طی ماه‌های اخیر قیمت انواع گوشت در بازار به دلایل مختلف با افزایش چشمگیری روبرو بود به طوریکه عده بسیاری را در تامین نیاز خود با مشکل روبرو کرده است.

این روند صعودی در حالی ادامه پیدا کرد که مسئولان عمده دلیل افزایش قیمت را قاچاق دام از کشور عنوان کردند و در کنار آن نوسانات نرخ ارز را عامل دیگر افزایش قیمت انواع گوشت می‌دانند.

براساس اعلام وزارت جهاد کشاورزی در ۱۰ ماهه سال جاری حدود ۱۲۶ هزار تن گوشت قرمز وارد کشور شده است که حجم واردات در این مدت بیشتر از حجم واردات در سال گذشته است.

با این وجود نقش قاچاق دام در بحث گرانی پررنگ‌تر می‌شود، اما بحثی که مطرح می‌شود و آماری در خصوص آن اعلام نشده میزان قاچاق دام به کشور‌های دیگر است و باید در حجم بالایی باشد که بازار گوشت را آشفته کرده است.

چندی پیش نیز علی اصغر ملکی رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی در گفت‌وگو با درخصوص دلایل گرانی گوشت قرمز در بازار گفته بود: کمبود دام در میادین به واسطه قاچاق موجب شده تا دام برای کشتار کم شود و به واسطه این موضوع قیمت‌ها افزایش یابد.

از طرفی معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی در خصوص امکان کنترل میزان قاچاق دام زنده در کشور می‌گوید در کشوری مانند ایران که مرز‌های گسترده‌ای دارد می‌توان با قاچاق دام زنده و گوشت مبارزه کرد، اما نمی‌توان آن را به صفر برساند.

حال این موضوع مطرح می‌شود که اگر امکان کنترل قاچاق دام تا حد زیادی وجود دارد پس نباید درصد بالایی از گرانی گوشت را به گردن قاچاق دام انداخت و باید از خلاء مدیریت در تنظیم بازار نیز صحبت کرد.

گزارش‌های میدانی میزان از بازار گوشت تنظیم بازاری نشان می‌دهد که اقشار مختلف جامعه برای خرید گوشت با قیمت پایین‌تر از بازار باید ساعت‌ها در صف‌های طولانی منتظر بمانند و در خیلی از موارد ممکن است با وجود انتظار طولانی دست خالی به منزل بازگردنند.

البته با وجود قیمت‌های بالای ۱۰۰ هزار تومان برای هر کیلو گوشت گوسفندی و قیمت‌های بیش از ۸۰ هزار تومان برای هر کیلو گوشت گوساله در بازار افراد در صف‌های طولانی منتظر می مانند، اما به دلیل عرضه کم و تقاضای بالای گوشت تنظیم بازار فقط سهم عده کمی از مردم می‌شود.

این نکته حائز اهمیت است که به دلیل توزیع نامناسب گوشت تنظیم بازاری در میادین و فروشگاه‌های زنجیره‌ای راه برای دلالان هموار شده و با وجود کم بودن عرضه همان سهم اندک نیز سهم اکثر دلالان می‌شود.

از طرفی موضوع گرانی تنها به گوشت قرمز ختم نمی‌شود و افراد که تا ماه گذشته هر کیلو مرغ را زیر ۱۰ هزار تومان می‌خریدند در روز‌های اخیر برای خرید آن باید در بازار تا کیلویی ۱۵ هزار تومان هزینه کنند.

البته در این زمینه نیز تمهیداتی اندیشیده شده و گوشت مرغ تنظیم بازاری نیز با قیمتی پایین‌تر به دست مصرف کننده می‌رسد که در این مورد نیز صف‌های طولانی برای افراد مشکلاتی را ایجاد می‌کند.

حال توزیع نامناسب گوشت تنظیم بازاری نیز خود به معضلی تبدیل شده و مسئولان در کنار صحبت از قاچاق دام و نوسانات نرخ ارز باید ضعف در مدیریت بازار و توزیع ناعادلانه را نیز قبول کرده و فکری به حال آن کنند.

از طرفی با نزدیک شدن به روز‌های پایانی سال و افزایش تقاضا در بازار گوشت مسئولان باید بیش از پیش به فکر تنظیم بازار گوشت و توزیع مناسب آن در بین اقشار مختلف جامعه باشند و این سوال مطرح است که  با اقدامات صورت گرفته چه زمانی روند صعودی قیمت گوشت کنترل می‌شود.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *