ترخیص خودرو‌های وارداتی پس از مشخص شدن سازوکار اجرایی مصوبه دولت

15:42 - 06 بهمن 1397
کد خبر: ۴۸۸۶۷۸
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
رئیس گمرک جمهوری اسلامی ایران گفت: ترخیص خودرو‌های وارداتی پس از مشخص شدن سازوکار اجرایی مصوبه دولت و همچنین اعلام زمان مورد توافق ثبت سفارش این خودرو‌ها توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت اجرایی خواهد شد.

به گزارش گروه اقتصاد به نقل از روابط عمومی گمرک ایران؛ مهدی میراشرفی گفت: در جهت شعار سال ۲۰۱۹ با عنوان "مرز‌های هوشمند برای تجارت، سفر و حمل‌ونقل بدون وقفه" اقداماتی را باید درباره هوشمندسازی تجارت انجام دهیم که بهره‌گیری از ابزار‌های کنترلی غیرمزاحم و غیرفیزیکی بهترین توصیه جهت عملیاتی کردن شعار سازمان جهانی گمرک است. در کنار مکاهماسیون رویه‌ها و بکارگیری سامانه‌های الکترونیکی؛ نصب تراشه‌های RFID بر روی کانتینرها، توسعه تجهیزات GPS، اسکنرها، دستگاه‌های ایکس‌ری، دوربین‌های OCR و کراس چک کردن اطلاعات می‌توانند در هوشمندسازی تجارت با استفاده از ابزار‌های غیرمزاحم کمک کنند.
 
رئیس کل گمرک ایران گفت: زمینه نصب تراشه‌های هوشمند رهگیری موسوم به آر اف آی دی (RF ID) بر کانتینر‌های کالا فراهم شده و تا پایان امسال اجرایی می‌شود. این تراشه با رویکرد هوشمندسازی و کنترل غیرمزاحم اجرایی می‌شود. وی ادامه داد: این تراشه اطلاعاتی مانند مانیفست، قبض انبار و پروانه گمرکی را ثبت می‌کند که این داده‌ها برای نیروی انتظامی هم در دسترس خواهد بود که ضمن کاهش ترافیک در گلوگاه‌ها، سلامت فرآیند را هم افزایش می‌دهد.

میراشرفی اضافه کرد: همزمان استفاده از دستگاه‌های ایکس‌ری موبایلی هم با مشارکت بخش خصوصی در دستور کار قرار گرفته که تا ۲ ماه آینده محقق خواهد شد.

وی بیان کرد: درباره ایکس‌ری هم نظر گمرک این است با توجه به اعتبارات مورد نیاز برای تجهیز گمرکات، قانون برنامه ششم اجازه داده تا از توان بخش خصوصی استفاده کنیم که مقرر شده با مشارکت بخش خصوصی، ایکس ری موبایلی را بر در اکثر گمرکاتی که کالا‌های کانتینری وجود دارد نصب کنیم و به‌طور عملی قسمتی از این کنترل‌ها انجام دهیم.

میراشرفی گفت: امید است بتوانیم اطلاعات اسکن شده را به سایر سازمان‌های کنترل‌کننده ارسال کنیم این امر نقش بسزایی در کاهش ترافیک در گلوگاه‌ها دارد و همچنین هزینه کنترل و زمان لازم را به شدت کاهش می‌دهد.

رئیس گمرک ایران و معاون وزیر اقتصاد و دارایی اظهار امیدواری کرد با این اقدام، گام مؤثری در کاهش قاچاق کالا و مبارزه و پیشگیری از قاچاق برداریم.

رئیس کل گمرک ایران در پاسخ به پرسشی درباره مشکل انباشت کالا در گمرکات کشور اظهار کرد: بخشی از این مشکل مربوط به محدودیت فرصت ثبت سفارش بود که از هفته آینده این فرصت از سه ماه به ۶ ماه افزایش خواهد یافت.

به گفته میراشرفی، ترخیص خودرو‌های وارداتی هم پس از مشخص شدن سازوکار اجرایی مصوبه دولت و همچنین اعلام زمان مورد توافق ثبت سفارش این خودرو‌ها توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت اجرایی خواهد شد.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *