رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

«اشکان و اشکانه» سبک زندگی اسلامی را بر اساس دستورات قرآنی به کودکان آموزش می‌دهد/خلف وعده تصویرگر علت تاخیر در چاپ بود.

21:00 - 04 بهمن 1397
کد خبر: ۴۸۸۲۳۶
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
نویسنده کتاب «اشکان و اشکانه» گفت: در این کتاب کودکان با آموزش ده باید و نباید با سبک زندگی اسلامی که در قرآن به آنها اشاره شده، آشنا می‌شوند.

«اشکان و اشکانه» سبک زندگی اسلامی را بر اساس دستورات قرآنی به کودکان آموزش می‌دهد/خلف وعده تصویرگر علت تاخیر در چاپ بود// جمعههههابراهیم حسن بیگی نامی آشنا در عرصه ادبیات است که تاکنون آثار متنوعی از نقد ادبی تا رمان و داستان کوتاه به قلم او منتشرشده است. وی در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگی درباره «اشکان و اشکانه» به عنوان
جدیدترین اثری که از وی چاپ شده توضیحاتی ارائه کرده است.

چطور شد این کتاب را نوشتید؟

ادبیات داستانی کودک بیشتر بر مبنای سبک زندگی، تربیت و آموزش و پرورش نوشته می‌شود.

زمانی که می‌خواستم این مجموعه ده جلدی را بنویسم در نظر داشتم که بچه‌ها را با برخی بکن، نکن‌ها، انجام بده، انجام نده‌ها در قالب و چارچوب داستان آشنا کنم. بر همین اساس بنا را بر آیاتی قرار دادم که خداوند در آن به بنده‌هایش برخی نکات را تذکر می‌دهد و به عبارتی به اینکه چرا به آنچه می‌گوییم عمل نمی‌کنید اشاره کرده‌ام و نکاتی، چون به والدینتان احترام بگذارید، را در قالب داستان به کودکان انتقال دادم.

۱۰ مورد از این نکات را مبنای کار قرار دادم و داستان اشکان و اشکانه به این شکل کامل شد.

«اشکان و اشکانه» چطور نوشته شد؟

وقتی قرار است داستان کودک بنویسم مبنا را بر مواردی قرار می‌دهم که نکات آموزشی برای قشر کودک داشته باشد. بحث سبک زندگی که پیش آمد سعی کردم موارد مختلف را از زاویه‌ای که کمتر گفته شده، بیان کنم. من معتقد هستم که قرآن مملو از بیان شیوه‌های درست زندگی برای بچه‌ها و بزرگتر‌ها است بنابراین می‌توان از آن‌ها در آموزش نیز بهره گرفت.

نگارش چقدر طول کشید؟

طی دو ماه نگارش به پایان رسید.

این مجموعه شامل چه داستان‌هایی می‌شود؟

۱۰ جلد با عنوان‌های «اسمش غیبت است»، «مسخره‌ام نکن»، «از حرف تا عمل»، «یک عادت زشت»، «وقتی اشکان خودخواه می‌شود»، «پنهان و آشکار»، «دروغ، راست، کدامیک»، «پدر، مادر، دوستتان دارم»، «دعایی برای مادر بزرگ» و «به یاد من نماز بخوان» از سوی انتشارات به نشر برای کودکان و نوجوانان منتشر شده است.

در این مجموعه به مذمت رفتارهایی، چون عیب‌جویی از دیگران، غیبت، منت گذاشتن و تکبر و خودخواهی پرداخته‌ام.

روند چاپ کتاب چگونه سپری شد؟

شاید بیش از ۴ سال کتاب در به نشر بود تا چاپ شود. تغییرات تصویرگر باعث تاخیر در چاپ کتاب شد. خلف وعده‌هایی که تصویرگر برای به نشر ایجاد کرد علت اصلی دیر چاپ شدن کتاب شد.

از چه تکنیکی در آموزش سبک زندگی به کودکان استفاده کردید؟ اشکان و اشکانه چه کسانی هستند؟

بن مایه طنز در داستان وجود دارد، ولی دو شخصیت خواهر برادر را از این نظر انتخاب کردم که بخشی از تضاد‌هایی که در داستان وجود دارد و در روند داستان بوجود می‌آید را با استفاده از محیط خانواده مرتفع کرده‌ام چراکه در چنین شرایطی بچه‌ها همذات‌پنداری می‌کنند و از آنجا که می‌داند ممکن است همین موضوع برای وی در خانواده‌اش نیز رخ دهد، سعی می‌کند مسائل را بهتر بفهمد. بر همین اساس جنبه‌های داستان کار خوب بوده است.

این کتاب در آموزش سبک زندگی چقدر موثر بوده است؟

شیوه بیان نکته مهمی در کتاب‌های کودک به شمار می‌رود. وقتی نویسنده داستان را برای کودکان در نظر می‌گیرد یا ایده‌هایی که می‌خواهد برای این قشر مطرح کند را می‌پروراند، باید چارچوب و ساختار داستانی مناسب این گروه سنی باشد و من هم سعی کردم همین امر را در ذهن داشته باشم.

آیا بازخوردی هم از سوی مخاطب داشتید؟

نه تاکنون با بازخورد خاصی روبه‌رو نشده‌ام. البته ممکن است برخی از واکنش مخاطبان به انتشارات منتقل شده باشد.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *