رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

«خلوت مدیر» نشانگر جامعه‌ای است که فساد باعث نابودی‌اش می‌شود/با بازخورد‌های خوبی روبه‌رو شدم

21:00 - 05 بهمن 1397
کد خبر: ۴۸۸۱۷۶
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
نویسنده «خلوت مدیر» گفت: این رمان به مخاطب نشان می‌دهد که هر جامعه‌ای که راه فساد را در پیش گیرد در نهایت راه زوال را در پیش خواهد گرفت.

علی‌اکبر والایی از نویسندگان جوان و خوش نامی است که امسال جدیدترین رمانی با عنوان «خلوت مدیر» به بازار آمد. وی در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگی به اهدافی که در پی نگارش این اثر داشته اشاره کرده است.

میزان_ایده نگارش کتاب چطور شکل گرفت؟

در سال‌های قبل از انقلاب اسلامی، دانش آموز بودم بنابراین ماجرا‌هایی که می‌توانست در آن فضا اتفاق بیفتد، را می‌دانستم. این ایده سال‌های زیادی در ذهنم بود و شاید یک دهه به آن فکر کردم تا اینکه توانستم این کتاب را بنویسم.

میزان_نگارش کتاب چقدر طول کشید؟

نوشتن کتاب یکسال و نیم تا دو سال طول کشید.

«خلوت مدیر» نشانگر جامعه‌ای است که فساد باعث نابودی‌اش می‌شود/با بازخورد‌های خوبی روبه‌رو شدم

میزان_چرا این کتاب را نوشتید؟

نویسنده باید سوژه و ایده‌هایش را روی کاغذ بیاورد و این به انتخاب و گزینش‌های نویسنده بر می‌گردد. اینکه بتواند از تمام تجربه‌ها ایده‌ها، طرح‌ها و سوژه‌ها به نحو احسن برای نگارش رمان استفاده کند. این اتفاق برای من هم افتاد و ذهن مشغولی سال‌هایم را با نگارش کتاب به سرانجام رساندم.

میزان_این کتاب چگونه اثری است؟ آیا بازخوردی هم از سوی مخاطب داشته است؟

این کتاب کتابی درخور توجهی است و با بازخورد‌های خوبی هم از سوی مخاطبان و کتابخوانان حرفه‌ا یو چه دوستان نویسنده و منتقد.

تعداد زیادی از جوانانی که از طریق ایمیل و تلگرام با من ارتباط برقرار کردند و مکاتبه کردند گفتند با خواندن این کتاب به مطالعه رمان علاقه پیدا کرده‌اند و این بازخورد بسیار خوبی برایم بود.

حتی برخی از افراد هم در پیام‌هایشان به این نکته اشاره کرده‌اند که احساسمان نسبت به خیلی از موضوعات تغییر کرده است. بخشی از بازخورد‌ها دور از انتظار بود و حتی در برخی موارد خواندن کتاب، احساسات افراد را تحت تاثیر قرار داده بود به طوریکه حتی یکی از جوانان فیلم‌ساز نیز اظهار علاقه کرد که این اثر را تبدیل به فیلم خواهد کرد. شاید این مکاتبات را در یک نشریه یا ویژه‌نامه‌ای منتشر کنم.

میزان_این کتاب یکسری از فضا‌های مسموم در دوره قلب از انقلاب را نشان می‌دهد. پرداختن به فضای فسادآلود نشانگر چه چیز بود؟

برای اشاره مستقیم، فساد آن برهه از تاریخ را به موضوع کلی فساد تعمیم دادم که جامعه‌ای که دامن‌گیر فساد شود دچار التهاب می‌شود و در نهایت جامعه آن را پس می‌زند.

اگر فساد این قدر گسترده نبود منجر به وقوع انقلاب نمی‌شد و این واقعیتی است که در طول تاریخ تجربه شده است. این رمان به مخاطب نشان می‌دهدد که هرجا فساد دامن‌گیر جامعه شده، آن جامعه رو به نابودی رفته و راه زوال را طی کرده است.

میزان_پرداختن به این فساد چه ضرورتی داشت؟

اشاره به فساد آن برهه از تاریخ زنگ خطر و زنگ هشداری برای ماست تا کسانی که مسئول و متولی بخش‌هایی، چون فرهنگ کشور هستند، هشدار باشند. تاریخ به هر حال تکرار می‌شود و نویسنده هم برای خلق اثر ادبی از تاریخ و تجربیاتش در دوره‌های گذشته الهام می‌گیرد و این‌ها واقعیت‌هایی هستند که باید به آن‌ها توجه شود. هر جامعه‌ای که راه فساد را در پیش گیرد در نهایت راه زوال را در پیش خواهد گرفت و رو به انحطاط خواهد رفت.

این رمان اثری ویژه بزرگسال است که سال ۱۳۸۹ از سوی انتشارات نیستان و  امسال توسط انتشارات به نشر به چاپ رسید.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *