رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

وزارت نیرو موظف است حقابه تالاب‌ها را به محیط زیست پرداخت کند

11:25 - 02 بهمن 1397
کد خبر: ۴۸۷۵۲۳
رئیس سازمان محیط زیست گفت: وزارت نیرو موظف است حقابه تالاب‌ها را به محیط زیست پرداخت کند حق‌آبه زیست‌محیطی تا به حال جز حقابه‌های تشخیصی وزارت نیرو نبوده است الان حقابه زمانی به تالاب‌ها می‌رسد که تماس تعویض می‌شوند و وزارت نیرو منت تخصیص حق برابر سرما نیز میگذارد.

به گزارش خبرنگار گروه جامعه ، عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در بیستمین همایش ملی صنعت و خدمات سبز بیان کرد: کشور در بخش‌های فراوانی توسعه پیدا کرده است تقریباً در همه بخش‌ها توسعه مناسبی نسبت به عمر انقلاب داشتیم.

وی در ادامه گفت: تنها بخشی که وضعیت آن بهبود پیدا نکرده بلکه بحرانی هم شده محیط زیست است عمر متوسط ایرانیان حدود ۲۰ سال اضافه شده است چیزی حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر به جمعیت دانشجویان اضافه شده ۹۰ درصد پخش مردم در کشور از گاز و آب آشامیدنی بهره‌مند هستند و این اقدامات خوبی است که در طی ۴۰ سال در کشور اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: به عنوان رئیس سازمان محیط زیست نمی‌توانم بگویم دستاورد ۴۰ سال کشور چه بوده است.

آلودگی هوای کلانشهر‌ها وضعیت جنگل‌ها بهره وری انرژی از جمله مشکلاتی است که در کشور در حوزه محیط زیست وجود دارد متاسفانه ما بعد از کشور روسیه هدف دهنده‌ترین کشور جهان در حوزه انرژی هستیم و شدت ضریب انرژی که به هدر می‌دهیم ۲۳ صدم درصد بوده است و بعد از روسیه که سی و دو صدم درصد است قرارداریم ما حتی از عربستان نیز کم بهره ور‌تر در حوزه انرژی هستیم.

کلانتری اضافه کرد: همه وزرای دولت می‌توانند از دستاورد‌های انقلاب در طول چهل سال بگویند علما ما نمی‌توانیم درباره وضعیت محیط زیست به مردم دروغ بگوییم چه قبل و چه بعد از انقلاب در توسعه اصول اولیه محیط زیست را حفظ نکردیم.

رئیس سازمان محیط زیست با بیان اینکه افرادی که در حوزه محیط زیست فعالیت داشتند کوتاهی کردند گفت: جنگل‌های ۶ الی ۷ میلیون هکتاری هیرکانی به یک و نیم میلیون میلیون هکتار تبدیل شده است با فرسایش خاک آلودگی هوای کلانشهر‌ها و بسیاری از معضلات زیست محیطی روبرو هستیم ما می‌توانیم از مدیریت خود در دوره اکنون دفاع کنیم، اما من معتقدم عملکرد محیط زیست پس از انقلاب خوب نبوده است و توسعه کشور در طول ۴۰ سال یک قربانی داشته است که آن هم محیط زیست بوده است تالاب‌ها را خشکانده ایم ۱۴ الی ۱۵ درصد بارش کم شده است، اما چون در راستای توسعه پایدار عمل نکردیم از شاخص‌های زیست‌محیطی اهمیتی نداشتند محیط زیست کشور قربانی شده است.

وی ادامه داد: برخی افتخار می‌کنند که صنعت فولاد توسعه پیدا کرده است، اما به چه بهایی. شاخص‌های زیست‌محیطی در صنایع را رعایت نشدند و نسل آینده قربانی زیادی با زیاده‌خواهی ما شده است به خاطر یه صرفه‌جویی جزئی خسارت کلی به محیط زیست وارد شده است بخشی از محیط زیست به دلیل افزایش جمعیت قربانی شده است خدا وکیلی آیا جامعه ما حفظ محیط زیست را قبول دارد آیا سیاستمداران تصمیم‌گیران تصمیم‌سازان قانونگذاران حفظ محیط زیست را قبول دارند اگر به کارخانه‌ای تذکر دهیم می‌گویند شما مخالف توسعه هستید. فقط ۵۰ سال باران اسیدی در منطقه بارید حال اگر بخواهیم به آن ایراد بگیریم می‌گویند ده‌ها هزار نفر در آنها فعالیت می‌کنند شما حساب کنید چقدر هزینه ناکارآمدی در بخش کم بهره وری انرژی را کشور می‌پردازد شاید به اندازه تولیدات صنعتی، انرژی هدر می‌دهیم.

کلانتری با اشاره به توافقنامه پاریس گفت: بر اساس توافقنامه پاریس در شرایطی که در تحریم نباشیم باید تا سال ۲۰۳۰، ۴۰ درصد از گاز‌های گلخانه‌ای را کم کنیم اگر تحریم برداشته شود این میزان باید به ۱۲ درصد نسبت به سال ۲۰۱۵ برسد صراحتا می‌گویم برنامه ششم اگر به خوبی عمل شود کاهش تولید کربن در پایان برنامه ششم یعنی تا سال ۱۴۰۰ حدود ۲۰ درصد خواهد بود همچنین اگر به دستورات مقام معظم رهبری در خصوص محیط زیست عمل کنیم در سال ۱۴۰۹ یعنی سال ۲۰۳۰، ۷۳۲ میلیون تن تولید گاز‌های گلخانه‌ای و کربن را کاهش می‌دهیم در حالی که تعهد ما ۷۲ میلیون است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: رئیس جمهور ۴ دستور فوق العاده را علاوه بر وظایف سازمان محیط زیست به ما اعلام کرده است یکی از آن‌ها بهبود وضعیت جوی هوای کلانشهر‌ها دوم مسئله مقابله با ریزگرد‌ها و سوم حقابه تالاب‌ها و چهارم مدیریت پسماند‌ها است که در این خصوص جان نثاران باید با ما همکاری لازم را داشته باشند. وزارت نیرو موظف است حقابه تالاب‌ها را به محیط زیست پرداخت کند حق‌آبه زیست‌محیطی تا به حال جز حقابه‌های تشخیصی وزارت نیرو نبوده است الان حقابه زمانی به تالاب‌ها می‌رسد که تماس تعویض می‌شوند و وزارت نیرو منت تخصیص حق برابر سرما نیز میگذارد. در حوزه دریاچه ارومیه ما از اتمام ۴۰۰ نیمه‌تمام جلوگیری کردیم سد‌هایی که اگر سال پیش یک میلیون مترمکعب آب در آن‌ها ذخیره می‌شد دولت تلاش دارد در حوزه محیط زیست اقدامات مناسبی را انجام دهد، اما دستاورد دولت در حوزه محیط زیست چهل سال گذشته منفی بوده است.

معاون رئیس جمهور در سازمان محیط زیست خاطرنشان کرد: طی این ۴۰ سال چه کسی خسارت دیده به غیر از این مردم که با گرد و خاک مواجه هستند چه کسی استفاده می‌کند هیچ کس حتی آن کسی که سرمایه گذاری کرده برای توسعه خودش را قربانی این نابودی محیط زیست شده است حفظ محیط زیست وظیفه عموم جامعه است و ما به عنوان پاسدار محیط زیست هستیم. سواحل ما نیز قربانی توسعه شده اند چه در جنوب و چه در شمال ما شاهد نابودی سواحل بوده این همه رودخانه‌هایی که در شمال کشور به دریا وارد می‌شوند رودخانه مرده هستند.

کلانتری با بیان اینکه باور کنیم محیط زیست جزئی از زندگی ماست و باید آن را حفظ کنیم گفت: محیط زیست امانتی است که در دست ماست حفظ مسئله آب حفظ موجودات ژنتیکی همه این‌ها از امانت‌هایی هستند که در دست ما هستند و بنابراین ما باید در توسعه محیط زیست را در نظر بگیریم. باید بدانیم که حفظ محیط زیست مسئله شخصی مسئله این دولت دولت می‌گیرد و همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند: محیط زیست کارنامه یک جامعه است کارنامه این دولت و آن دولت نیز محیط زیست کارنامه یک ملت است که وی ادامه داد این کشور هفت هزار سال تاریخ دارد، اما هیچ نسلی به اندازه نسل امروز محیط زیست ایران را تخریب نکرده است.

وی با اشاره به واحد‌های تولیدی و صنعتی که در این همایش حضور دارند گفت: آن‌هایی که در این همایش حضور دارند به وظیفه خودشان عمل کردند، چون ما تخریب‌های فراوانی در عرصه محیط زیست می‌بینیم مجبوریم از شما تشکر کنیم. وقتی جامعه قبول ندارد باید محیط زیست را حفظ کند یک سازمان چه می‌خواهد انجام دهد به ازای هر ۱۰ هزار نفر ایرانی کمتر از یک نفر در سازمان محیط زیست فعالیت می‌کند بنابراین وظیفه ما سنگین است و با عده بسیار باید راهنما شویم برای ۸۰ میلیون نفر که خودشان محیط زیست را حفظ کنند.

وی ادامه داد: در همین سازمان محیط زیست اگر زباله‌ای بر زمین بیافتد کسی آن را بر نمی‌دارد و تا مدیر پشتیبانی نگوید هیچ اتفاقی نمی‌افتد خودمان اول نیازمند آموزش هستیم در شرایط تحریم کار زیربنایی نمی‌توانیم انجام دهیم، اما می‌توانیم به پاکیزگی استان‌ها برسیم و زباله‌ها را از کنار جاده‌ها جمع کنیم. هزینه زیادی ندارد و فقط نیازمند آموزش است، اما ما صحبت زیاد می‌کنیم مقاله زیاد می‌نویسیم، اما در عمل هیچ هستیم.

رئیس سازمان محیط زیست با بیان اینکه مشکل اصلی امروزه کره زمین استفاده بیش از حد انرژی از سوخت خودرو تولید می‌کنند هر چقدر می‌خواهد این خودرو انرژی مصرف میکند پالایشگاه دارند بیش از حد تولید انرژی مصرف میکند من به مدیران دستور داده‌ام نسبت به مسائل بی تفاوت نباشند باید جنگل‌ها را حفظ کنیم و با تخطی و خلافکار برخورد کنیم، اما هر جا می‌خواهیم با کارخانه یا صنعتی برخورد کنیم می‌گویند، چون ۵۰۰ نفر در آنجا کار میکنند و حقوق می‌گیرند در حالی که نمی‌دانند اگر قرار باشد محیط زیست از بین برود آن ۵۰۰ نفر هم بیکار خواهد شد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: اگر تمام بیانات رهبری را در خصوص محیط زیست اجرا کنیم یکی از پاک‌ترین کشور‌های جهان خواهیم شد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *