ازسرگیری پروازهای استانبول از هفته آینده
به گزارش وزارت راه و شهرسازی، طاهر عبدالحی مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران "هما" در نشست خبری امروز دوشنبه ۲۴ آذرماه در نهمین نمایشگاه حمل و نقل و لجستیک و صنایع وابسته برگزار شد، به تشریح وضعیت ایرلاین ملی پرداخت و ضمن تشکر از بانیان برگزاری نمایشگاه گفت: امیدوارم این نمایشگاه جلوهای از اراده ملی در همکاری دولت، بخش خصوصی و نخبگان صنعت حملونقل باشد.
وی افزود: حملونقل ستون فقرات و پایه اقتصاد هر کشور است و در صورتی که این صنعت بهدرستی متبلور شود، میتواند ارتباطی مؤثر میان بخشهای هوایی، دریایی، زمینی و ریلی برقرار کند.
عبدالحی بیان کرد: این نمایشگاه فرصتی ارزشمند برای بهرهگیری از دیدگاههای نخبگان، استفاده از توانمندیها و ظرفیتهای داخلی و همچنین توسعه تعاملات بینالمللی در جهت افزایش سرمایهگذاری در صنعت هوانوردی خواهد بود.
مدیرعامل هما با اشاره به رویکرد وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: دستگاههای اجرایی و دولتی باید نقش تسهیلگر و هماهنگکننده داشته باشند تا بخش خصوصی بتواند بهعنوان شریک توسعه در عرصه حملونقل ایفای نقش کند.
وی با اشاره به عملیات حج سال گذشته گفت: سال قبل ظرفیت پذیرش زائر حدود ۸۸ هزار نفر بود که به دلیل مشکلات پروازهای برگشت در جنگ ۱۲ روزه ابتدا ۶ هزار نفر منتقل شدند و سپس با هماهنگیهای انجامشده و بسیج همه ارکان شرکت، توانستیم ۱۲ هزار نفر دیگر، بهویژه بیماران را به مشهد انتقال دهیم. البته در مجموع نزدیک به ۱۸ تا ۱۹ هزار نفر در پروازهای برگشت حج جابهجا شدند و باقی زائران نیز با همکاری سازمان حج از طریق پروازهای جایگزین منتقل شدند.
وی افزود: برای حج امسال نیز ظرفیت اولیه ۴۰ هزار نفر تعریف شده است که با توجه به توان ناوگان و شرایط موجود، در حال برنامهریزی هستیم.
مدیرعامل هما با اشاره به تاثیر تحریمها و مشکلات اقتصادی ناوگان ایرانایر در مواجه شدن با محدودیتها گفت: در حال حاضر از ۱۳ فروند هواپیما تنها بخشی فعال است؛ از جمله ۳ فروند ایرباس ۳۱۹، ۴ فروند ایرباس ۳۲۱ (که برخی زمینگیر هستند)، هواپیمای ۷۴۷ باری و چند فروند ایرباس ۳۱۰ بهطور متوسط روزانه ۸ تا ۹ فروند هواپیما عملیاتی میشوند.
عبدالحی با بیان اینکه برنامه اصلی ما بازگرداندن هواپیماهای زمینگیر به چرخه پرواز بهویژه هواپیماهایی است که صرفه اقتصادی بیشتری دارند (مانند ایرباس ۳۱۰ و ۳۲۱)، یادآور شد: با وجود تورم شدید و هزینههای سنگین، ایرانایر با ۹ هزار نیروی انسانی همچنان در صف خدمت به مردم قرار دارد، هرچند فشارهای مالی روزبهروز شرایط را دشوارتر کرده است.
مدیرعامل هما درباره پروازهای بینالمللی نیز گفت: به دلیل تحریمها بیش از دو سال است که پروازهای اروپایی متوقف شده و مسیرهای جایگزین استانبول و دبی برقرار شدهاند، اما مذاکرات حقوقی و دیپلماتیک برای رفع این موانع ادامه دارد.
وی افزود: همچنین برنامهریزی برای راهاندازی مجدد پروازهای شرق آسیا و خاور دور از جمله کوالالامپور، پکن و توکیو در دستور کار است.
مدیرعامل هما خاطرنشان کرد: هواپیماهای ایرباس ۳۳۰ که برای مسیرهای طولانی سودآوری بیشتری دارند، در این پروازها به کار گرفته خواهند شد. در کوتاهمدت نیز پروازهای شمال آفریقا مدنظر است، هرچند تحقق آن نیازمند هماهنگیهای دیپلماتیک خواهد بود.
عبدالحی در ادامه بیان کرد: علاوه بر این، با توجه به آغاز فصل حج تمتع و عمره، بخشی از ظرفیت ناوگان به این پروازها اختصاص خواهد یافت که ممکن است برخی مسیرهای دیگر را محدود کند.
وی اظهار کرو: بهطور کلی، هدف ما افزایش ظرفیت ناوگان و بازگرداندن هواپیماهای زمینگیر به چرخه عملیاتی است که این امر با تأمین قطعات، تعمیرات تخصصی و همکاری مجموعه مدیران و مهندسان شرکت دنبال میشود تا ایرانایر بتواند همچنان نقش محوری خود را در صنعت هوانوردی کشور ایفا کند.
مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی از انجام پیگیریهای لازم برای برقراری پروازهای استانبول از هفته آینده خبر داد و گفت: طی این مدت یک مدل مالی برای پرداخت بدهیهای ایرلاین ملی تعریف کردهایم تا به تدریج بدهیهای شرکت پرداخت شود.
انتهای پیام/

