اقدامات قوه قضاییه برای جلوگیری از کلاهبرداری/ از کارتهای ضدکپی تا رمزهای یکبارمصرف
کلاهبرداری از کارتهای بانکی و سوءاستفاده در خریدهای اینترنتی یکی از دغدغههای اصلی مردم و بانکها است. قوه قضاییه با همکاری بانک مرکزی و بانکها در حال تدوین و پیادهسازی راهکارهای پیشگیرانه و فناورانه است تا امکان سوءاستفاده از کارتها به حداقل برسد. این اقدامات شامل آگاهسازی مردم، بهروزرسانی زیرساختها، ساماندهی دستگاههای کارتخوان سیار و اجرای کمپینهای آموزشی میشود.
نقش قوه قضاییه و بانکها در پیشگیری
اصغر جهانگیر سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری سهشنبه (۱۱ آذر ماه ۱۴۰۴) تأکید کرد که مسئولیت اصلی امنیت کارتها بر عهده بانکها و بانک مرکزی است، اما قوه قضاییه نیز در قالب وظایف قانونی خود، اقدامات نظارتی و حمایتی انجام میدهد. قانون عملیات بانکی بدون ربا، قانون جرایم رایانهای و قانون مبارزه با پولشویی، ضرورت ارتقای سیستمهای امنیتی بانکی را تصریح میکنند.
کارتهای ضدکپی و محدودیتهای پیشرفته
سخنگوی دستگاه قضا گفت: «استفاده از کارتهای ضدکپی و پیشبینی گزینههایی برای اعمال محدودیتهای زمانی و مکانی، باعث میشود افراد بتوانند کارت خود را فقط در زمان و مکان مشخص استفاده کنند.» این فناوری در بسیاری از کشورها اجرا شده و هدف آن جلوگیری از برداشت غیرمجاز و کلاهبرداریهای کارت بانکی است.
بهروزرسانی زیرساختها و رمزهای یکبارمصرف
جهانگیر افزود: بانکها در حال بهروزرسانی زیرساختهای بانکی و سیستمهای کارت هستند تا امنیت تراکنشها افزایش یابد. اجرای رمزهای یکبارمصرف نیازمند تغییرات گسترده نرمافزاری و هزینههای قابل توجه است، اما قوه قضاییه پیگیری جدی این موضوع را انجام میدهد.
آگاهسازی و کمپینهای پیشگیرانه
برای ارتقای سطح آگاهی مردم، اقدامات زیر انجام شده است:
- ارسال پیامکهای هشداردهنده درباره شگردهای کلاهبرداران
- برگزاری کمپینهای میدانی آموزشی
- تولید برنامههای رسانهای با همکاری صداوسیما و کارشناسان قضایی
- نمایشگاه آموزشی با حضور بانک مرکزی، پلیس فتا و شرکتهای دانشبنیان برای معرفی روشهای پیشگیری و مقابله
- ساماندهی دستگاههای کارتخوان سیار
جهانگیر گفت که نظارت دقیق بر توزیع و فعالیت دستگاههای کارتخوان فروشگاهی سیار در دستور کار است و ساماندهی این دستگاهها با هدف کاهش سوءاستفادهها انجام میشود.
انتهای پیام/

