۶۱ درصد از آلایندگی مربوط به وزارت صمت و نیرو است
مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران، در گفتوگو با میزان گفت: نقش کلان برخی وزارتخانهها در کاهش آلودگی هوای کلانشهرها، با تکیه بر عنصر تصمیم و جسارت در سطح دولت امری ضروری و کارگشا است.
وی با اشاره به سهم انتشار آلایندگی سال ۱۳۹۶ که همچنان مبنای کار دستگاهها است، اعلام کرد: نیروگاهها، پالایشگاهها و صنایع در حدود ۳۵ درصد از میزان آلایندگی را به خود اختصاص میدهند. بدین ترتیب نباید سهم منابع ثابت را در آلودگی هوا فراموش کرد، وزارت صمت و وزارت نیرو مسئول حدود ۳۰ درصد از این آلایندگی هستند.
پیرهادی تاکید کرد: اگر ما منابع متحرک تولید آلاینده را به منابع ثابت اضافه کنیم، در حدود ۶۱ درصد از کل آلایندگی مربوط به وزارت صمت و سپس وزارت نیرو است. این اعلام موضع، به وضوح نشان میدهد که حل بحران آلودگی هوا مستلزم اقدام مستقیم و ریشهای این دو وزارتخانه کلیدی دولتی است.
رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران با اشاره به یکی از بزرگترین معضلات آلودگی هوای پایتخت، موتورسیکلتها هستند بیان کرد: ما در حدود ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار موتورسیکلت شمارهگذاریشده در تهران داریم که بیش از ۷۰ درصد آنها فرسوده هستند. بعضی از این موتورسیکلتها حداقل ۴ برابر یک خودرو آلایندگی ایجاد میکنند.
رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران، راه برونرفت از بحران آلودگی هوا را مورد بررسی قرار داد و بیان کرد: نیازمند یک تصمیمگیری در سطح عالی هستیم. چنانچه حمایت رئیسجمهور باشد قسمتهایی از این موضوعات میتواند مرتفع شود. برای نوسازی ناوگان فرسوده، هم بودجه نیاز است و تصمیمات در سطح کلان لازمه و زیر بنای آن محسوب میشود.
پیرهادی تاکید کرد: خروج از حالت تصمیم به اجرا راه برون رفت از چالشی به نام آلودگی هوا خواهد بود. باقی ماندن مصوبات در حد حرف، اجازه خروج از این بن بست را ارائه نمیکند. اگر موضوعات در حد تصمیم باقی بماند، در کشور اتفاقی نمیافتد. اجرایی شدن مصوبه خروج موتورسیکلتهای فرسوده نکتهای مهم است.
وی تصریح کرد: تأکیدات ریاست قوه قضاییه، مبنی بر برخورد با متخلفان موضوع قانون هوای پاک امری مهم و تاثیر گذار است که باید با جدیت دنبال شود. تا یک تصمیمگیری قاطع توسط مسئولان ارشد کشور در این خصوص گرفته نشود، موضوع آلودگی هوا به همین راحتی حل نمیشود.
انتهای پیام/

