آنچه در جلسه امروز شورای اسلامی شهر تهران گذشت
سیصد و هفتاد و پنجمین جلسه رسمی ششمین دوره شورای اسلامی شهر تهران صبح امروز یکشنبه نهم آذر در تالار شورا برگزار شد.
در این جلسه رئیس شورای شهر گفت: یکی از شرکتهای اتوبوس سازی وعده داده سالانه ۳۵۰۰ دستگاه تحویل دهد و شرکت دیگری مدعی است میتواند روزی یک دستگاه بسازد. با کنار هم قرار گرفتن این ظرفیتها و با توجه به اینکه حدود ۷۰ درصد تولید یکی از شرکتها داخلی است، مشکل تأمین اتوبوس میتواند بدون دغدغه ارزی حل شود و این موضوع به نفع اقتصاد کشور است. شهرداری وظیفهای برای خرید تاکسی و موتورسیکلت ندارد، اما برای تسهیل حملونقل وارد این حوزه شده است. قرارداد ۶ هزار دستگاه تاکسی منعقد شده، اما تنها ۱۶۰۰ دستگاه به تحویل رسیده و خریداران به دلیل قیمت بالا قادر به تکمیل خرید نیستند؛ حتی با وجود وام بدون بهره یکمیلیارد و ۲۰۰ میلیونی این مهم شدنی نیست.
هشدار درباره دورزدن معاینهفنی
وی با انتقاد از روند فعلی صدور معاینهفنی اعلام کرد: برخی ایستگاهها یا گاراژها خودروها را بدون بررسی دقیق تأیید میکنند و این روند، سرمایهگذاریهای شهرداری در حوزه کنترل آلودگی را بیاثر کرده است. سامانه جامع معاینهفنی ایجاد میشود، اما تا زمانی که نظارت جدی برقرار نشود، خودرو بدون کنترل برمیگردد و فایدهای ندارد. پیشتر راهنمایی و رانندگی نیز با خودروهای فاقد معاینهفنی برخورد نمیکرد، اما اکنون اعلام شده است که این خودروها حتی توقیف خواهند شد. نیاز است تا کمیسیون حملونقل شورا از فرصت ایجادشده در روزهای آلوده استفاده کند و دوباره به وزیر کشور تذکر دهد. باید فقط معاینهفنی صادرشده در تهران معتبر شناخته شود و شورا نیز آمادگی تصویب این موضوع را دارد.
سهم ۲۲ درصدی موتورسیکلتها در آلودگی هوا
چمران با بیان اینکه موتورسیکلتها ۲۰ تا ۲۲ درصد در آلودگی هوای تهران نقش دارند، اظهار کرد: این وسیله نقلیه بدون کنترل رها شده و هر جا بخواهند تردد میکنند. این در حالی است که بخش بزرگی از تلفات رانندگی نیز مربوط به موتورسواران است و هیچ نظارتی بر رفتار آنها وجود ندارد. تهیه گزارشی برای ارسال به وزیر کشور تا با اقدامات بازدارنده از گسترش این معضل جلوگیری شود ضروری است.
در ادامه مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران گفت: معتقدم در نامگذاریهای آینده، توجه به ایستگاههایی با عناوین حضرت فاطمه (س)، حضرت خدیجه (س)، حضرت آسیه (س)، حضرت موسی کلیم الله (ع) و حضرت ابراهیم خلیل الله (ع) میتواند مسیر فرهنگی و هویتی شبکه مترو را تکمیل کند.
سپس حبیب کاشانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه در این جلسه بیان کرد: در تماس با استاندار مشخص شده ۲۳ نهاد مرتبط اعلام کردهاند وظایف خود را درباره کیفیت هوا انجام دادهاند، اما نتیجه موجود نشان میدهد مشکل جدی در پاسخگویی و اجرای تعهدات وجود دارد. چالش استعفا برای مدیرانی که از انجام وظایفشان ناتوان بودهاند مطرح شود.
لزوم تولید گسترده خودروهای برقی
در ادامه حجتالاسلام سید محمد آقامیری، رئیس کمیته عمران و زیرساخت شورا با اشاره به وضعیت ترافیک تهران گفت: ظرفیت معابر پایتخت حداکثر ۷۵۰ هزار خودرو است، در حالی که اکنون بیش از سهونیم میلیون خودرو در شهر تردد میکنند؛ آماری که موتورسیکلتها را شامل نمیشود. بدون حرکت جدی در سیاستهای ملی برای تولید گسترده خودروهای برقی، آلودگی هوا حل نخواهد شد.
وی با بیان اینکه برخی کشورها که زمانی آلودهترین پایتختهای جهان را داشتند امروز با برقی شدن بیش از ۹۰ درصد خودروها جزو پاکترین شهرها هستند، افزود: شهرداری تولیدکننده خودرو نیست و سهم اتوبوسها در آلودگی تنها حدود دو درصد است.
سید جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در سیصد و هفتاد و پنجمین جلسه شورای شهر تهران و با اشاره به حسابرسی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اظهار کرد: مردم در روزهای آلوده به سایت کنترل کیفیت هوا مراجعه میکنند نه روزهای عادی که ظاهرانتواتسته پاسخگو مراجعه کنندگان باشد پس دامنه سایت باید گسترش یابد. باتوجه به شرایط موجود و آلایندگی هوا استفاده از خودروهای گاز سوز مناسب بوده و هر خودروی گازسوز دارای مخزن با عمر مفید مشخص است و اگر این مخزن مورد بازرسی قرار نگیرد، میتواند برای شهروندان خطرناک باشد. با توجه به تعیین نرخ سوم بنزین و سیاستهای تشویقی برای گازسوز شدن، ضروری است خودروهای گازسوز مورد معاینه فنی قرار گیرند تا مشکلی ایجاد نشود.
انتهای پیام/

