رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

نجات یک تپه باستانی در همدان از نابودی

17:00 - 30 دی 1397
کد خبر: ۴۸۶۹۲۵
پروژه تعیین عرصه و حریم تپه باستانی نگارخاتون فامنین همدان به منظور توقف ساخت و ساز‌های غیر قانونی در حریم و روی این تپه و جلوگیری از تبدیل آن به زمین کشاورزی انجام شد.

به گزارش گروه جامعه ، ایمان روناسی سرپرست هیأت باستان شناسی با اعلام این مطلب گفت: تپه باستانی نگارخاتون یا کند تپه سی در روستای نگارخاتون در فاصله ۵ کیلومتری فامنین همدان قرار گرفته است.

وی افزود: روستای نگارخاتون با ۶۰۰ خانوار، یکی از روستا‌های پر جمعیت شهر فامنین، حدود ۷۰ کارگاه صنعتی دارد که همین امر این روستا را صنعتی‌ترین روستای استان همدان کرده است.

به گفته این باستان شناس، ۸۰% زمین‌های کشاورزی این روستا مجهز به سیستم آبیاری بارانی است و تپه باستانی نگارخاتون در غرب و جنوب غرب روستا، در میان زمین‌های کشاورزی قرار گرفته است.

وی وسعت این تپه باستانی را ۵۵× ۶۰ متر اعلام کرد که پس از تعیین حریم مشخص شد کشیدگی تپه بیشتر در ضلع جنوبی دیده می‌شود، به طوری که در راستای شمالی - جنوبی تا ۱۱۰ متر طول دارد.

سرپرست هیأت باستان شناسی با بیان اینکه کشاورزان بومی در سال‌های گذشته با تسطیح تپه و اضافه کردن به زمین‌های خود، آسیب‌های جدی و غیر قابل بازگشتی به این تپه وارد کرده اند تصریح کرد: از دیگر موارد آسیب رسان به این تپه، ساخت و ساز‌های غیر قانونی در حریم تپه و حتی بر روی عرصه تپه است.

وی گفت: در پروژه تعیین عرصه و حریم نگارخاتون با ایجاد ۱۳ گمانه ۱۰۰ ×۱۵۰ سانتیمتری در اطراف محوطه، عرصه حقیقی آن مشخص شد.

وی با بیان اینکه این پروژه با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری انجام گرفت افزود: با انجام ظوابط و مقررات حفاظتی در خصوص این محوطه به منظور جلوگیری از تخریب و نابودی بیشتر آن، برنامه ریزی دقیق و بهتری برای انجام فعالیت‌های آینده باستان شناسی لازم است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *