«قطعکن خراب است»؛ جملهای که اخیرا در جایگاههای سوخت خیلی به چشم میخورد
عملکرد نادرست و از مدار خارجشدن نازلهای سوخت روند افزایشی پیدا کرده و افراد را در زمان سوختگیری خودرو با مشکلاتی روبهرو کرده است.
مشاهدات میدانی از تعدادی جایگاه عرضه سوخت در شهرهای مختلف نشان میدهد در برخی جایگاهها چند نازل بهطور همزمان غیرفعال بوده و این موضوع موجب کندی روند خدمترسانی شده است.
مراجعان این جایگاهها میگویند مشاهده برچسب «قطعکن ندارد» بر روی نازلها به امری تکراری تبدیل شده و در ساعات پرتردد، موجب شکلگیری صفهای طولانیتر از حد معمول میشود.
در بعضی از جایگاهها مشاهده میشود مشتریان با وجود سالمبودن نازل سوخت هنگام استفاده با احتیاط بیشتری کار میکنند؛ زیرا تجربه خرابی ناگهانی یا قطعووصلی مداوم را داشتهاند.
در چنین شرایطی پرسش اصلی مردم این است که چرا این خرابیها افزایش یافته و چه زمانی قرار است روند نوسازی تجهیزات جدیتر دنبال شود.
نوسازی در جایگاههای سوخت ارتباط مستقیم با واقعیسازی حقالعمل جایگاهها دارد
در همین رابطه رضا نواز، سخنگوی صنف جایگاههای سوخت کشور در گفتوگو با میزان، اظهار کرد: علیرغم اینکه طی دهههای گذشته دولتها بهصورت انقباضی با حقالعمل جایگاهها برخورد کردهاند ولی اولویت این مراکز، بهروزرسانی و در مداربودن تجهیزات و تاسیسات بوده است.
وی ادامه داد: این اقدامات در اکثر مواقع هزینههای بالا برای مالکان جایگاهها دارد و موجب ضرر آنها میشود.
به گفته سخنگوی صنف جایگاههای سوخت کشور اگر ایراد فنی جدی یا خطرآفرین در تجهیرات رخ دهد، بلافاصله استفاده از آن متوقف و در برخی موارد پلمب میشود.
وی با بیان اینکه استاندارد ویژه جایگاههای عرضه سوخت تدوین و تصویب شده است، گفت: بازرسیها برای جایگاههایی که جدیدا احداث شده سختگیرانه است بهطوریکه طی حداقل ۳ سال گذشته جایگاهها با آخرین استانداردهای بینالمللی احداث و افتتاح میشود.
نواز با اشاره به اینکه برای جایگاههای فعال نیز تدابیری اندیشیده شده و هماکنون نظارتهای لازم وجود دارد، عنوان کرد: اولین ناظر قطعا مالک جایگاه است، چون در مسائل فنی بسیار حساسیت وجود دارد.
سخنگوی صنف جایگاههای سوخت کشور تاکید کرد: در آینده نظارتها دقیقتر خواهد بود چراکه با واقعیسازی حقالعمل جایگاهها توقع برای رعایت صددرصدی استانداردها جهت رشد کیفیت خدمات بهوجود خواهد آمد.
نواز با تاکید بر کیفیت خدمات در جایگاههای سوخت عنوان کرد: هر جایگاهداری حتی بدون نظارت باید در جهت ایمنی و سالمبودن تجهیزات جایگاه تلاش کند، اما اینکه این نظارت چطور بهصورت صددرصدی انجام شود، بستگی به درآمد جایگاه و تورم موجود دارد.
وی در توضیح دلیل قطعی برخی از قطعکنهای نازل سوخت در جایگاهها گفت: بهدلیل گرانی و وارداتیبودن این قطعات و بعضا استفاده نادرست مشتری از نازل، هزینههای جایگاه را بالاتر میبرد و ممکن است تعداد دفعات تعمیر آن کاهش یابد.
نواز درباره هدررفت قابلتوجه سوخت در نتیجه ایراد نازلها، عنوان کرد: این مسئله قطعا مورد قبول نیست و تلاش ما رفع همه ایرادات فنی کوچک و بزرگ، کم اهمیت یا بااهمیت در جایگاهها است.
سخنگوی صنف جایگاههای سوخت کشور تاکید کرد: برای استفاده بیشتر از تکنولوژی در پمپبنزینها تمهیداتی اندیشیده شده ولی برای عملیاتیکردن ایدهها هنوز زود است، چون ساختار توزیع فعلا امکان رقابت و سرمایه گذاری ندارد.
انتهای پیام/

