عکاس مستند باید به واقعیت وفادار باشد
مجید حجتی عکاس مستند، در خصوص انتخاب کادر عکاسی برای طرح واقعیتها و در گفت و گو با میزان اظهار کرد: لازم است عکاس آنچه میبیند مستند کند نه اینکه آنچه در تخیلش است را به عکس اضافه کند و آن را از حالت طبیعی و سندگونه خود خارج کند.
وی ادامه داد: در سالهای اخیر با تنوع جشنوارهها و موضوعاتی که جشنوارهها مطرح میکنند و میپسندند، معضلی شکل گرفته و آن این است که این جشنوارهها هستند که به عکاسان میگویند چه سوژهای را عکاسی کنند و دیگر آن عکاسی مستند صرف کمرنگ شده است. چون استیج به عکس اضافه میشود و عکس را از حالت اصلی خود خارج میکند.
حجتی (با عنوان هنری ماهو) با تاکید به اینکه اگر عکاس واقعیت را به مخاطب نشان دهد به واسطه کادر انتخابی خود در واقع کار درست را انجام داده است، گفت: هر چیزی و هر رویدادی که در واقعیت زندگی ما تجربه میشود میتوانیم در قالبهای مستند ارائه کنیم و این به نگاه مستندنگار بستگی دارد.
این هنرمند در مورد آثار خود اظهار کرد: به شخصه همواره دغدغه مسائل پیرامون خود را داشتم از مسائل اجتماعی و سیاسی تا محیط زیستی. تلاش کردم همیشه واقعیت را به مخاطبم عرضه کنم.
وی در خصوص تربیت مستندنگاران از سوی مدیران فرهنگی نیز تاکید کرد: این مهم به بازار عرضه و تقاضا برمیگردد و اینکه چقدر متقاضی عکاسی مستند به معنای واقعی کلمه داریم. عکاسی مستند در جامعه ما معنای واقعی خود را از دست داده است و خیلی جاها دچار تحریف میشود و این موضوع برمیگردد به اینکه عکاس به مستندسازی صرف و واقعی علاقه دارد یا نه. خیلی خوب است که مدیران فرهنگی به این بخش هم بپردازند که عکاس وفادار به واقعیت تربیت کنند.
این عکاس در خصوص افزودن بخش عکس در جشنواره «سینما حقیقت» ادامه داد: مجموعه عکسها را میتوان به شکل فیلم کوتاه دید و یا بر مبنای آن فیلم کوتاه ساخت. کارگردانان اگر از مجموعه عکسها فیلم بسازند حرکت ماندگاری است و شاید بتواند از این مسیر، آن دغدغه خیلی بهتر از مجموعه عکس دیده شود و پیام خود را به مخاطب انتخاب کند.
به اعتقاد حجتی عکاس مستند میتواند با انتخاب کادر و نور خوب و زاویه قرار گیری در برابر سوژه به بهترین شکل عکس خود را ثبت کند و حرف خود را به مخاطب بزند. و میتواند به سینماگران و مستندسازان در جهت بهتر دیدن و بهتر لمس کردن واقعیت کمک کند.
وی ادامه داد: انتظار میرود داوران نظر شخصی را روی عکسها اعمال نکنند و به موضوعاتی که در فراخوان ذکر شده پایبند باشند. فراخوان برای یک عکاس حکم سند را دارد و به نوعی مشخص میکند که جشنواره چه انتظاری از عکاس دارد.
این عکاس متذکر شد: خیلی وقتها مشکلی که در جشنوارهها داریم و بعدها نتیجه را میبینیم این است که عکسهایی که جایزه گرفته ارتباطی با فراخوان ندارد و با تک عکس یا مجموعه عکس منتخبی مواجه هستیم که علاقهمندی شخصی داور را در بر دارد. عکاس به جشنواره احترام میگذارد و بر مبنای فراخوان عکس میفرست اما برخی جاها عکسهای خوش رنگ و لعاب و بیربط به موضوع انتخاب میشود.
بخش عکس نوزهمین جشنواره بینالمللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» با عنوان «از قاب تا روایت» به دبیری مهدی سروری برگزار میشود.
انتهای پیام/

