آغاز تحصیل از سن پایین به سود دانشآموزان است یا به ضررشان؟
طرحی در رابطه با کاهش سن ورود به مدرسه در کمیسون آموزش مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است که مخالفان و موافقان خود را دارد و هنوز به تصویب نرسیده است.
سن ورود به مدرسه در کشورهای پیشرفته با توجه به نظام آموزشی هر کشور متفاوت است، اما عموماً آغاز تحصیل و آموزش بین ۵ تا ۷ سالگی قرار دارد. دلایل انتخاب سن شروع تحصیل اجباری در کشورهای پیشرفته، بر پایه مطالعات علمی، روانشناسی رشد کودک، و نیازهای اجتماعی-اقتصادی استوار است.
کاهش سن ورود به مدرسه مزایا و معایت خود را دارد. برای مثال از جمله مزایای این اقدام این است دانشآموزن یکسال جلو میافتند و از جمله معایبش نیز ممکن است دشواری فهم مطالب درسی و کاهش تاب آوری دانشآموزان برای حضکر در کلاس درس باشد که لازم است این مزایا و معایت به صورت دقیقتر توسط متخصصان این حوزه بررسی شود.
معلوم نیست طرح کاهش سن ورود به مدرسه به قانون تبدیل شود یا نه
محمدرضا احمدی سنگر، دبیر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با میزان در رابطه با طرح کاهش سن ورود به مدرسه بیان کرد: کاهش سن ورود به مدرسه هنوز در حد یک طرح است و مصوب نشده است که دانشآموزان در ۶ سالگی به مدرسه بروند یا در ۵ سالگی. مرکز پژوهشها، کارشناسان وزارت آموزش و پرورش، کارشناسان مجلس و دستگاههای مختلف در این رابطه به پژوهش و گفتوگو پرداختند و این طرح موافقان و مخالفانی دارد.
وی ضمن اشاره به اینکه این طرح در کمیسون آموزش مجلس در جریان رسیدگی قرار دارد و پس از آنجا در صحن مجلس مورد بررسی قرار میگیرد و چنانچه در مجلس و شورای نگهبان تایید شود تبدیل به قانون میشود، گفت: کاهش سن ورود به مدرسه در حال حاضر به عنوان یک طرح در حال بررسی است و معلوم نیست که به قانون تبدیل شود یا نه، بیشتر اعضای کمیسون آموزش مجلس بر این باروند که اگر این طرح تصویب شود و پیش دبستانی اجباری و دوره ابتدایی ۵ ساله شود تعدادی از افراد که امکان تحصیل در دوره پیش دبستانی را ندارند، میتوانند در مدارس دولتی در این مقطع تحصیل کنند و دیگر نیاز نیست که دوره پیش دبستانی را در مراکز خصوصی بگذارنند.
دبیر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم اعمال شرایطی از جمله میز و نیمکت مناسب و فضای فیزکی کلاس که باید برای دانشآموزان پیش دبستانی لازم است، ادامه داد: در این طرح دوره تحصیل در مدارس یک، ۵، ۳، ۳ میشود. افراد نخبه بسیاری هستند که در ۵ سالگی توانایی تحصیل دارند، اما این طرح نیاز به بررسی بیشتری دارد و در حال حاضر در حال بررسی است.
کودکی از سن پایین تحصیل در مدرسه را آغاز کند ممکن است از درس و مدرسه زده شود
فروغ تیموریان، کارشناس مسائل آموزشی نیز در گفتوگو با میزان در این رابطه با بیان اینکه این طرح باید از زوایای مختلف بررسی شود، توضیح داد: هر طرحی در آموزش و پرورش قابلیت اجرا ندارد و اگر قرار باشد چنین طرحی تصویب شود بهتر است قبل از مصوب شدنش یک گروه روانشناسی از جمله روانشناسان بالینی و به ویژه روانشناسان کودک، یک گروه جامعه شناسی و همچنین گروهی از افراد فعال در حوزه علوم تربیتی بررسیهای لازم را در رابطه با این طرح را انجام دهند.
وی افزود: کودکی که قرار است در سن ۵ سالگی به مدرسه برود به درک، فهم و توانایی فکری، روانی، عاطفی و حتی جسمی نرسیده است. در کلاس اول حتی بین دانشآموزانی که نیمه اول سال متولد شدند با دانشآموزانی که نیمه دوم سال متولد شدند و یک سال دیرتر به مدرسه رفتند هم از نظر تاب آوری در کلاس درس، گوش دادن به درس و یادگیری تفاوتهایی وجود دارد.
این کارشناس مسائل آموزشی گفت: ممکن است به سبب اینکه کودکی از سن پایین تحصیل در مدرسه را آغاز کند و در آن زمان تاب آوری کمتری داشته باشد از درس و مدرسه زده شود و این درحالیست که در مواردی مطالب کتب درسی مطابق سن دانشآموزان نیست و ممکن است برایشان دشوار باشد در حالی که باید در این سن بیشتر به یادگیری مهارتهای حسی، حرکتی، شناختی و بازی توجه شود و این مسئله موجب میشود تا دانشآموزان در این سن از یادگیری این مهارتها محروم و از درس و مدرسه زده شوند.
تیموریان بیان کرد: ممکن است تعدادی از دانشآموزان توانایی و تاب آوری بیشتری داشته باشند و در ۵ سالگی به مدرسه بروند و موفق شوند، اما همه دانش آموزان دارای تواناییهای یکسان نیستند و لازم است توانایی بیشتر دانشآموزان مد نظر قرار گیرد.
انتهای پیام/

