استفاده ۱۸۵ هزار دانشآموز از خدمات توانبخشی، مستمری بگیری، پرستاری
آیین بازگشایی مدارس استثنایی سراسر کشور صبح امروز سهشنبه یکم مهر ماه ۱۴۰۴ با حضور رئیس سازمان بهزیستی کشور، رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور و جمعی از مسئولان ملی و استانی برگزار شد.
سالار قاسمی، رئیس آموزش و پرورش استثنایی کشور در این مراسم ضمن گرامیداشت یاد و نام شهدای تعلیم و تربیت، شهدای دفاع مقدس و شهدای مقاومت بر جایگاه ویژه دانشآموزان استثنایی در نظام تعلیم و تربیت کشور تاکید کرد و گفت: آغاز سال تحصیلی جدید برای دانشآموزان با نیازهای ویژه فرصتی برای دیدهشدن توانمندیهایشان است که ظرفیتهای بلند و تواناییهای قابل تحسینی دارند.
وی با شاره به شعار سال تحصیلی جدید تحت عنوان «هر تفاوت یک فرصت» ادامه داد: تفاوتها را نه چالش، بلکه فرصتی برای توانبخشی و توانافزایی میدانیم و امسال آموزش و توانمندسازی ۸۲ هزار دانشآموز با نیازهای ویژه در هزار و ۸۰۰ واحد آموزشی و ۸۰۰ مرکز جامع، با همکاری مربیان، مدیران و خیرین آغاز شده است.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با بیان اینکه دانشآموزان با ورود به این مدارس شور و نشاطی ویژهای تجربه میکنند، افزود: توانایی این دانشآموزان در عرصههای ورزشی، هنری و مهارتهای حرفهای درخشش قابل توجهی داشته و مصداقی از فرمایش رهبر انقلاب است که مسئولان باید توجه به دانشآموزان با نیازهای ویژه را جدی بگیرند.
قاسمی ضمن اشاره به اینکه اگر هر دستگاه ماموریت خود را درست انجام دهد، دانشآموزان استثنایی در بسیاری عرصهها از سایر دانشآموزان پیشی خواهند گرفت، بیان کرد: امیدواریم با حمایت همهجانبه مسئولان مرزهای ناتوانی از میان برداشته شود و توانمندیهای این دانشآموزان بیش از پیش دیده و شکوفا شود.
سیدجواد حسینی، رئیس سازمان بهزیستی کشور نیز در این مراسم گفت: پژوهشهای دنیا نشان میدهد که نهال اصلی تحول در جامعه آموزش و پرورش، سازمان اصلی تحول در جامعه، مدرسه و بنیانگذار فکور و عامل تحول در جامعه، معلمان هستند.
وی ضمن اشاره به اینکه اگر زنگ مدرسه در جامعه طنین افکن نشود، جامعه زنگ زده میشود و جامعه زنگ زده روی حرکت و توسعه و سعادت را نخواهید دید، ادامه داد: دیوار هیچ جامعهای از دیوار و قد و توسعه مدارس و معلمان فراتر نخواهد رفت و مدارس جعبه سیاه جامعه هستند و امروز به همان نگاه که باید زنگ مدرسه در جامعه به صدا دراید، در سازمان بهزیستی طرح سلام را کلید زده و راه اندازی کردیم تا مدرسه در محله و محله در مدرسه براساس جوهره سند تحول بنیادین تجلی یابد.
رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه در مدرسه توانمندی مبتنی بر محله، تعاونی محلهیار، طرح غربالگری و استعدادیابیِ نوجوانان و طرح پاتوق سالمندان را کلید زدهایم، توضیح داد: قصد داریم مانند ۲۸ کشور دنیا که مدرسه کانون اصلی خدمات دولت است، مدرسه را به جامعه و جامعه را به مدرسه پیوند بزنیم.
حسینی با اشاره به اینکه ۱۸۵ هزار دانش آموز جامعه ایران از خدمات توانبخشی، مستمری بگیری، پرستاری بهرهمند میشوند، بیان کرد: از این تعداد ۸۵ هزار نفر از آنها دانش آموزانی هستند که نوعی از معلولیت دارند.
وی به طرحهای غربالگری شنوایی و بینایی سازمان بهزیستی اشاره کرد و افزود: شیوع تنبلی چشم در دنیا ۴ درصد است و این رقم در ایران به یکی و نیم درصد کاهش یافته است و در حوزه غربالگری شنوایی که یکی از اختلالات شایع دوران کودکی است نیز غربالگری ۱۸ میلیون کودک صورت گرفته و نتیجه آن این است که سن تشخیص و مداخله از ۴ سال به یک و نیم سال کاهش یافته است.
رئیس سازمان بهزیستی کشور از آغاز طرح مرکز مدرسه،مرکز، منزل خبر داد و گفت: این طرح یک مثلث از مرکز توانبخشی، منزل و مدرسه است که به وسیله آن در ساعات خارج از مدرسه، دانشآموزان استثنایی از خدمات رایگان مراکز توانبخشی بهرهمند شوند.
همچنین سیدمحمد بطحایی، رئیس سازمان امور اجتماعی کشور نیز در این مراسم ضمن تاکید بر لزوم انطباق ویژگیهای فضای آموزشی با شرایط این دانشآموزان و همچنین استفاده از فناوریهای پیشرفتهای که روز به روز برای تربیت این عزیزان در اختیار قرار میگیرد و برنامههای آموزشی و مهارت آموزیهای پایهای که باید برای این دانش آموزان ارائه شود، گفت: استفاده از تجربیات بینالمللی و دستاوردهای بشری نقش مهمی در فرایند تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش استثنایی دارد که خوشبختانه به سرعت رو به افزایش است و بسیار میتواند کمک کننده باشد.
وی با بیان اینکه بخش مهم در فرایند آموزش استثنایی خانوادهها، پشتیبانی و آموزش به آنها است، توضیح داد: یک مقوله بسیار مهم که در آموزش و پرورش استثنایی باید مورد توجه قرار گیرد این است که آموزش تنها در مدرسه نیست و خانوادهها سهم عمدهای در آموزش فراگیر دارند.
رئیس سازمان امور اجتماعی کشور افزود: آموزش فراگیر برای کودکان استثنایی یک ضرورت است اما متاسفانه آموزش فراگیر در چالشها و گرفتاریهای روزمره تا حدودی کمتر شده است.
بطحایی گفت: کودکان استثنایی باید در کنار سایر دانشآموزان درس بخوانند و جدا کردن مدارس آنها میتواند آموزش دادن و فرایند یادگیریها را با مشکل مواجه کند.
انتهای پیام/

