۲۲۹ هزار و ۴۹۶ مورد ملاقات مردمی در مرداد ماه توسط مسئولان قضایی سراسر کشور انجام شد/ دریافت ۱۲۵ درخواست حقوقی از نمازگزاران در میز خدمت نماز جمعه تهران
ارتباط مستقیم و بدون واسطه با مردم، تکریم اربابرجوع، رسیدگی دقیق و عادلانه به پروندهها از سیاستهای قوه قضاییه بوده و عمدهترین وظایف مسئولان قضایی استماع بدون واسطه مشکلات حقوقی و قضایی مراجعان جهت رفع مشکلاتشان است. میز خدمت و جلسات ملاقات مردمی هر هفته و بهطور منظم در مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه، مجتمعهای قضایی، دادگستری کل استانها و شهرستانها برگزار میشود تا مردم مشکلات و دغدغههای خود را با مسئولان قضایی در میان بگذارند.

به همین منظور رئیس عدلیه به مقامات قضایی دستور داد ملاقات با مردم و استماع و رفع مسائل و مشکلات حقوقی و قضایی آنها در چارچوب قانون را در زمره اولویتهای کاری خود بگنجانند و در برگزاری دیدارهای مردمی استمرار و مداومت داشته باشند.

در همین راستا حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای، یکشنبه ۱۰ فروردین ۱۴۰۴، در ادامه دیدارهای مردمی خود با هدف رسیدگی به مسائل و مشکلات مراجعان به دستگاه قضایی و همچنین آسیبشناسی روندها و رویههای موجود در واحدهای قضایی، با حضور در مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه به درخواستهای حقوقی و قضایی مراجعان رسیدگی کرد و گفت: آگاهی بخش حقوقی و افزایش اطلاعات و دانش مردم در حوزه مسائل و موضوعات قضایی و حقوقی، یک اصل اساسی و بسیار حائز اهمیت است؛ در همین ملاقاتهای امروز، من متوجه شدم که بسیاری از شما عزیزان، چنانچه از آگاهی لازم در حوزه مسائل حقوقی و قضایی برخوردار بودید، در سرمایه گذاریها و فعالیتهایی که داشتید، متضرر و مغبون نمی شدید. به هر ترتیب، افزایش آگاهی و دانش حقوقی و قضایی شما مردم، هم وظیفه ما در دستگاه قضایی و هم وظیفه نظام رسانهای کشور است؛ خود شما بزرگواران نیز نسبت به افزایش اطلاعات حقوقی و قضایی خود و دوستان و آشنایانتان نیز جهد و کوشش داشته باشید.
وی ادامه داد که علاوه بر فقدان اطلاعات و دانش حقوقی و قضایی که بعضاً منجر به سوءاستفاده و کلاهبرداری از افراد میشود، مقولهی دیگر، غفلت کردن افراد است؛ گاهی فرد بدون اخذ تضامین کافی و انعقاد قرارداد متقن و مستحکم، مبالغ معتنابهی پول را در اختیار دیگری قرار میدهد و اینچنین، پول و سرمایه او به یغما میرود. همگان باید هشیار باشیم و اعتماد بیجا به کسی نداشته باشیم.
ملاقاتهای مردمی مقامات قضایی سراسر کشور

در همین رابطه سیدعلی اصغر رفاهی، مدیر کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه در گفتوگو با میزان، درباره ملاقاتهای مردمی مقامات قضایی سراسر کشور در مرداد ماه سال ۱۴۰۴، اظهار کرد: در مرداد ماه سال جاری تعداد ۲۲۹ هزار و ۴۹۶ مورد ملاقات مردمی توسط مقامات قضایی سراسر کشور انجام شده که تعداد ۱۲ هزارو ۸۱۴ مورد آن متعلق به روسای کل دادگستری استانها و تعداد ۱۰ هزارو ۵۸۹ مورد مربوط به دادستانهای عمومی و انقلاب مراکز استانها بوده و بقیه موارد مربوط به ملاقات سایر مسئولان قضایی است.
وی افزود: استان خراسان رضوی با ۲۹ هزار و ۳۵۴ مورد بیشترین تعداد ملاقات شونده و رئیس کل دادگستری استان خراسان رضوی با ۹۸۲ مورد بیشترین ملاقات مردمی را داشته است. همچنین دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان گلستان نیز با ۹۶۱ مورد بیشترین ملاقات مردمی را داشته است.
مدیر کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه گفت: اولویت موضوع درخواستهای مردم در ملاقاتهای صورت گرفته در استانها به ترتیب درخواستهای مربوط به زندانیان اعم از تقاضای عفو، تخفیف مجازات، مرخصی، تعلیق مجازات، آزادی مشروط، استفاده از پابند (مراقبت) الکترونیکی، دعاوی خانوادگی (مطالبه مهریه، نفقه، طلاق به درخواست زوجه)، تقاضای اعمال ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری و ...، اطاله دادرسی و تسریع در رسیدگی و اجرا، تقاضای وقت رسیدگی و تدقیق در رسیدگی به پروندهها و استماع مباحث طرفین، ارشاد و راهنمایی، پیگیری پرونده، اعسار، عدم رضایت از عملکرد همکاران قضایی و اداری و وکلا و کارشناسان و حمایت از واحدهای تولیدی و رفع موانع و مشکلات تولید بوده است.
اهم پیگیریهای صورت گرفته توسط اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه

مدیر کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه درباره اهم پیگیریهای صورت گرفته توسط اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه در مرداد ماه، گفت: در حوزه مدیریت مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه ۲۷۳ مورد تماس تلفنی پیگیری توسط مدیر کل، ۲۱۱ مورد تماس تلفنی پیگیری توسط دفتر مدیر کل، ۳۱۲ مورد پاسخگویی حضوری توسط دفتر مدیر کل، ۱۵۴ مورد وقت اخذ شده از مراجع قضایی برای ارباب رجوع، ۲۳۱ مورد پاسخگویی تلفنی توسط دفتر مدیر کل انجام شده است و در اداره پیگیری و رسیدگی به گزارشات ۲۰ مورد پیگیری تلفنی از مراجع مختلف قضایی، ۴۵ مورد پیگیری موارد خاص و مراجعین پرتکرار و ۳۰ مورد اطلاع رسانی به متقاضی صورت گرفته است.
پیگیری مکاتبات توسط اداره پیگیری و رسیدگی به گزارشات
رفاهی درباره پیگیری مکاتبات توسط اداره پیگیری و رسیدگی به گزارشات بیان کرد: تعداد ۴۰۴ مورد نامه بابت پیگیری اول و ۲۸ مورد بابت پیگیری دوم به دادگستریهای کل استانها ارسال شده همچنین ۲۵۰ مورد نامه بابت پیگیری اول و ۷۳ مورد بابت پیگیری دوم به سایر مراجع قضایی ارسال شده است. استانهای آذربایجان شرقی، اردبیل، ایلام، چهارمحال وبختیاری، خراسان جنوبی، سمنان، قم، کردستان، کرمانشاه، کهگیلویه وبویراحمد، گلستان، مرکزی، یزد مکاتبه پیگیری دوم نداشتهاند؛ و هیچ¬یک از نامه¬های استانهای بوشهر، خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان، قزوین در در مرداد ماه منجر به پیگیری نگردیده و تمامی مکاتبات در زمان مقرر پاسخ داده شده است.
حضور مرتب و مؤثر معاونان دادگستری کل استان تهران و معاونان دادستان عمومی و انقلاب تهران در اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه

وی درادامه درباره حضور مرتب و مؤثر معاونان دادگستری کل استان تهران و معاونان دادستان عمومی و انقلاب تهران در اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه اظهار کرد: با هماهنگیهای انجام شده توسط مدیر کل ارتباطات مردمی با دادستان عمومی و انقلاب تهران روزانه احدی از معاونان از ساعت ۹ الی ۱۲ در اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه حضور مییابند.
همچنین در روزهای زوج احدی از معاونان رئیس کل دادگستری کل استان و یا سرپرستان مجتمعهای قضایی تهران در اداره کل بطور مرتب حضور مییابند. فهرستی از مالباختگان تجمعات و پروندههای کثیرالشاکی از اداره ملاقاتها اخذ و با تعدادی از مراجعانی که برای رفع مشکلات حقوقی و قضایی خود به این اداره کل مراجعه میکنند دیدار و به پروندههای آنها رسیدگی میکنند.
مدیر کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه گفت: در مرداد ماه معاونان دادگستری کل استان و سرپرستان مجتمعهای قضایی تهران در اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه تعداد ۱۲۱ نفر را ملاقات؛ درخواستهای آنان را ملاحظه و دستورات لازم را صادر کردهاند. معاونان دادستان عمومی و انقلاب تهران در اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه پاسخگوی تعداد ۱۹۳ مورد تقاضای مردمی بودهاند.
وی ادامه داد: دادیاران حوزه معاونت اول دادستانی کل کشور تعداد ۲۷ مورد تقاضای مردمی را دریافت و ارشاد کردند.
برپایی میز خدمت در نماز جمعه تهران با دستور ریاست قوه قضاییه

رفاهی درباره برپایی میز خدمت در نماز جمعه تهران بیان کرد: طبق دستور رئیس حوزه ریاست قوه قضاییه در راستای خدمترسانی به نمازگزاران تهرانی از ابتدای بهمن ماه ۱۴۰۰ هر هفته با هماهنگی ستاد اقامه نماز جمعه تهران میز خدمت دریافت تقاضاهای مردمی به محضر ریاست قوه قضاییه در محل مصلی حضرت امام خمینی (ره) و یا در دانشگاه تهران تعبیه شده و هر هفته ۲ تا ۳ کارشناس از اداره کل در میز خدمت حاضر و به دریافت درخواستها و ارشاد متقاضیان مشغول میشوند. درخواستهای دریافت شده روز بعد کارشناسی و اقدام میشود و نتیجه از طریق پیامک به درخواست دهنده اطلاع رسانی میشود. تعداد درخواستهای دریافتی در این ماه ۱۲۵ مورد بوده است.
گزارش آماری ملاقاتهای مدیر کل ارتباطات قوه قضاییه در قالب میز خدمت مساجد

در راستای تاکیدات ریاست قوه قضاییه درجلسه شورای عالی قضایی روز دوشنبه ۹ بهمن ماه ۱۴۰۲ که فرمودند: «در تمامی ایام سال، بخصوص به مناسبت ایام و اعیاد پیش رو، هرچه بیشتر در مساجد و اجتماعات مردمی حاضر شوید و از نزدیک و بدون واسطه، مسائل و مشکلات مردم را استماع کنید و درحد توان و مقدورات قانونی، در راستای رفع این مسائل و مشکلات اقدام کنید، حضور مسئولان قضایی در مساجد و در میان اجتماعات مردمی نباید کمرنگ شود؛ حاضر شدن مسئولان قضایی در مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه امر مطلوب و لازمی است، اما کافی نیست و باید هم در این مرکز بیشتر حاضر شوید و هم هر چه بیشتر در مساجد و اجتماعات مردمی حضور یابید تا مستقیم با مردم ارتباط بگیرید.» میز خدمت قضایی برای رسیدگی به مشکلات حقوقی و قضایی؛ با حضور مدیر کل ارتباطات مردمی و تعدادی از همکاران اداری هر هفته سه شنبه شب در یکی از مساجد شهر تهران برگزار میشود. در این ماه تعداد ۵۰ مورد درخواست مردمی دریافت شد.
انتهای پیام/

