پلیس راهور: قوانین عبور و مرور موتورسیکلتها تفاوتی با خودروها ندارد/ فوت ۲۷۴ موتورسوار تهرانی در سال گذشته
تهران، کلانشهر پرجنبوجوش ایران، این روزها شاهد هجوم بیامان موتورسیکلتها به خیابانها و حتی پیادهروهای خود است. هر روز بر تعداد موتورسوارانی افزوده میشود که با بیاعتنایی کامل به قوانین راهنمایی و رانندگی، نه تنها جان خود، بلکه جان عابران پیاده و دیگر کاربران خیابان را به خطر میاندازند.
اما خطر تنها محدود به راکبان موتورسیکلت نیست؛ تردد بیضابطه این وسایل در پیادهروها و معابر عمومی، عابران پیاده را نیز تهدید میکند. موتورسوارانی که برای رسیدن به مقصد خود، از هر قاعده و قانونی عبور میکنند، نه تنها آرامش شهری را برهم میزنند، بلکه به عاملی برای ناامنی در فضای عمومی تبدیل شدهاند.
در همین رابطه سرهنگ فیروز کشیر، معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ، در گفتوگو با میزان درباره آخرین آمار تصادفات و فوتیهای موتوسواران گفت: بر اساس گزارش پلیس راهور تهران، موتورسیکلتها تقریباً نیمی (۴۷ درصد) از تلفات تصادفات پایتخت را به خود اختصاص دادهاند.
وی با بیان اینکه موتورسیکلت ناامنترین وسیله برای کودکان و جوانان است افزود: ۸۰ درصد فوتیها به دلیل عدم استفاده از کلاه ایمنی و برخورد سر با آسفالت یا دیوارهها رخ داده است. این آمار شامل ترکنشینان نیز میشود. حوادث و فوتیهای مربوط به موتورسیکلتها بیانگر این مهم است که راکبها به خطر جدی در معابر تهران تبدیل شدهاند.
قربانیان اصلی تصادفات فوتی موتوری چه کسانی هستند؟
کشیر به تحلیل آمار فوتیهای ناشی از حوادث موتورسوران پرداخت و تاکید کرد: بررسیهای میدان و تحلیل آمار نشان میدهد گروه سنی ۲۵ تا ۳۵ سال با ۳۲ درصد و گروه ۳۰ تا ۵۰ سال با ۳۳ درصد، بیشترین قربانیان را تشکیل میدهند. همچنین ۹ درصد تلفات مربوط به افراد زیر ۱۸ سال است که به طور غیرقانونی موتورسیکلت میرانند.
سرهنگ کشیر با ابراز نگرانی گفت: این افراد نیروی کار و فعال جامعه هستند که برخی به دلیل حرکات مخاطرهآمیز و عدم استفاده از کلاه ایمنی جان خود را از دست میدهند.
علل اصلی تصادفات فوتی در موتورسوران چیست؟
معاون فرهنگی پلیس راهور تهران بزرگ تصریح کرد: ۸۰ درصد فوتیها به دلیل ضربه به سر و گردن جان خود را از دست دادهاند که عمدتاً ناشی از واژگونی، سقوط و در عین حال برخورد با دیوارهها خیابان و جادهها است. این در حالی است که قوانین عبور و مرور برای موتورسیکلتها مشابه خودروها است، اما مورد بیتوجهی قرار میگیرد. نکته دیگر اینکه استفاده از تلفن همراه حین رانندگی خطر تصادف را ۱۰ برابر افزایش میدهدزیرا در چنین شرایطی هر لحظه ممکن است موتورسیکلت واژگان شود.
خطرناکترین معابر و ساعات برای موتورسوران کدامند؟
وی ضمن هشدار به خانوادهها تصریح کرد: خانوادهها باید هوشیارانه عمل کنند و اجازه ندهند که نوجوانانی که گواهینامه لازم برای راندن موتورسیکلت را ندارد از این وسیله پرخطر استفاده کند این مهم نیاز به آموزش و فرهنگسازی دارد.
سرهنگ کشیر گفت: بر اساس قوانین بدون گواهینامه کسی حق استفاده از موتورسیکلت را ندارد. بهتر است موتورسیکلت سواران از بزرگراهها در نیمه دوم سال استفاده نکنند، زیرا بارش نزورات آسمانی زمینه تصادفات بیشتر را فراهم میکند. در عین حال تاریکی و عدم دید موتورها زمینه تصادف این وسیله نقله را افزایش داده است.
معاون فرهنگی پلیس راهور تهران بزرگ به معابر پر تصادف اشاره و تصریح کرد: بر اساس آماری که از نیمه دوم سال ۱۴۰۳ وجود دارد بزرگراهها با ۵۷ درصد و خیابانهای اصلی با ۴۰ درصد بیشترین میزان آمار تصادفات را در خود دارند. آمار تصادفات فوتی موتورسیکلت سواران در پایتخت بر اساس نوع معابر در ابتدای سال ۱۴۰۴ تا به امروز نشان میدهد حوادث در بزرگراهها ۵۶ درصد و در خیابانهای اصلی ۳۹ درصد بوده است.
وی زمان وقوع حواث فوتی را برای موتورسواران مطرح و بیان کرد: ساعت وقوع تصادف نشان میدهد که در نیمه اول بیشترین تصادفات از ساعت ۱۲ شب تا ۴ صبح است و ۲۷ درصد این تصادفات در این مدت زمانی شکل گرفته است در عین حال از ساعت ۲۰ تا ۲۴ نیز ۲۳ درصد، از ساعت ۱۶ تا ۲۰ نیز ۱۵ درصد و از ساعت ۱۲ تا ۱۶ عصر هم ۱۴ درصد حوادث فوتی به وقوع پیوسته است. بررسیها نشان میدهد سال گذشته بیشتر تصادفات در ساعت ۲۰ تا ۲۴ شکل گرفته بود، اما در سال ۱۴۰۴ پیک تصادفات به ساعت ۱۲ تا ۴ صبح تعلق دارد.
سرهنگ کشیر تصریح کرد: آمار نشان میدهد در نیمه دوم ۱۴۰۳، ۱۳۴ موتورسوار فوت شده بودند (۴۲ درصد از کل تلفات). این رقم در کل سال ۱۴۰۳ به ۲۷۴ نفر (۴۴ درصد) رسید که نشاندهنده روند افزایشی سهم موتورسیکلتها در تصادفات فوتی است.
معاون فرهنگی پلیس راهور تهران بزرگ به توصیه پلیس اشاره و تاکید کرد: استفاده اجباری از کلاه ایمنی استاندارد از ابتدا تا انتهای سفر، رعایت قوانین عبور و مرور بدون استثنا و خودداری از حرکات نمایشی و استفاده از تلفن همراه حین رانندگی باید توجه کرد.
سرهنگ کشیر در پایان هشدار داد: اگر این توصیهها جدی گرفته نشود، باید شاهد افزایش آمار تلفات در نیمه دوم سال باشیم.
انتهای پیام/

