سلطه بیرقابت «مرد عینکی» بر گیشه: سینماهای ایران در اوج تنوع
هفته گذشته گیشه سینماهای ایران با فروشی قریب به ۵۰۳ میلیارد ریال و جذب نزدیک به ۷۴۰ هزار مخاطب، بازار سینما در اوج گردش مالی خود قرار داشت، اما این موفقیت به طور یکسان بین فیلمها تقسیم نشده بود. در این میان، فیلم «مرد عینکی» با کسب سهم ۳۱ درصدی از کل فروش، به تنهایی حاکم بلامنازع گیشه شد و رکوردی چشمگیر را ثبت کرد.
در صدر این جدول، فیلم «مرد عینکی»، نه تنها اول شده بود، که به تنهایی حاکم بلامنازع گیشه بود. این فیلم با فروش ۱۵۷ میلیارد ریال، سهمی ۳۱ درصدی از کل فروش را به خود اختصاص داد. این رقم به آن معناست که از هر سه نفری که در هفته گذشته به سینما رفتند، یک نفر برای تماشای «مرد عینکی» بلیط خریده است.
پشت سر این غول گیشه، سه فیلم «ناجورها»، «پیر پسر» و «زن و بچه» با فروشهای ۱۰۴.۷۱ و ۶۶ میلیارد ریالی، حلقه میانی جدول را تشکیل میدادند. این سه فیلم در مجموع نزدیک به ۵۰ درصد دیگر از بازار را در اختیار خود گرفتند که نشاندهنده استقبال پایدار و گسترده از فیلمهای اجتماعی-ملودرام با حال و هوای ایرانی است. به نظر میرسد مخاطب ایرانی در حال حاضر بیش از هر چیز به دنبال داستانهایی است که با زندگی روزمره او ارتباط برقرار کند.
در میانه جدول، فیلمهای دیگری مانند «ناتوردشت»، انیمیشن «فرمانروای آب» و «صد دام» با فاصلهای قابل توجه از گروه اول قرار داشتند. اگرچه فروش این آثار در مقایسه با صدر جدول کمتر به نظر میرسد، اما حضورشان نشان از تنوع نسبی اکران و تلاش برای جلب سلیقههای مختلف دارد.
در نهایت، لیست با فیلمهایی مانند «غیبت موجه» و «زعفرانیه ۱۴ تیر» به پایان میرسد که با فروشهای بسیار ناچیز، احتمالاً در تعداد محدودی سالن و در آستانه خارج شدن از اکران قرار دارند.
جمعبندی کلی این است که گیشه سینماهای ایران در اوجی کمنظیر به سر میبرد، اما این رونق عمدتاً بر دوش تعداد محدودی فیلم پرفروش است که توانستهاند ارتباط مؤثری با مخاطب خود برقرار کنند.
انتهای پیام/

