پویش «نسیم رحمت»؛ فرصتی برای جذب گردشگران سلامت و نمایش توان پزشکی ایران
مسلم شجاعی، مدیرکل بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایع دستی امروز ۲۵ شهریور ماه ۱۴۰۴ در نشست خبری پویش بینالمللی «نسیم رحمت» ضمن اشاره به اینکه در بین همه محصولات گردشگری کشور، یکی از مزیتهای رقابتی ما در جهان مربوط به گردشگری سلامت است، گفت: در شرایط بیثباتی و حتی جنگ ۲ محصول گردشگری سلامت و زیارت کمترین آسیب را میبینند و از این رو این ظرفیتها باید مورد توجه قرار گیرند.
وی با بیان اینکه ما از نظر دانش و توانمندی پزشکان قابل رقابت هستیم و زیرساختها به ویژه در حوزه بیمارستانهای خصوصی مناسب است، ادامه داد: در بخش هماهنگی و فرآیند اجرا، در حوزه گردشگری سلامت باید منسجمتر عمل کنیم و در این راستا دبیرخانه شورای راهبری گردشگری سلامت در حال تلاش برای افزایش هماهنگیهای بینبخشی بین وزارت بهداشت، اطلاعات و امور خارجه است.
مدیرکل بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایع دستی افزود: سال گذشته بیش از ۷ میلیون گردشگر وارد ایران شدهاند که طبق اعلام وزارت بهداشت، بیش از یک تا ۱.۲ میلیون نفر از آنها در حوزه سلامت بودهاند.
مجید زنگویی، دبیر کل مرکز توسعه گردشگری سلامت کشورهای اسلامی نیز در این نشست بیان کرد: مرکز توسعه گردشگری سلامت کشورهای اسلامی یکی از بزرگترین شبکههای فعال در جهان است که در اروپا، آسیا و خاورمیانه فعالیت دارد. طی سالهای گذشته تمرکز این مرکز بر توسعه کسبوکارهای مرتبط با بخش سلامت بوده، اما از سال گذشته بخش ارتباطات مردمی و ایجاد تعامل بین بیماران و ارائهدهندگان خدمات درمانی در کشورهای مختلف در دستور کار قرار گرفته و پروژه «نسیم رحمت» در این راستا اجرا شده است.
وی توضیح داد: کمپین «نسیم رحمت» ابتکاری انساندوستانه در حوزه گردشگری سلامت است که با هدف ارائه خدمات درمانی باکیفیت و مقرونبهصرفه به بیماران بینالمللی، در ایام ماه مبارک ربیعالاول در سراسر کشور برگزار خواهد شد. این کمپین با مشارکت بیمارستانها، پزشکان، شرکتهای گردشگری سلامت و نهادهای عمومی و مردمی اجرا میشود و در راستای ارتقای دیپلماسی سلامت و تقویت برند خدمات درمانی ایران طراحی شده است.
دبیر کل مرکز توسعه گردشگری سلامت کشورهای اسلامی با اشاره به اینکه شعار «تهران، پایتخت گردشگری سلامت کشورهای اسلامی» را مطرح کردهایم و از نظر ظرفیتهای فنی در بخش تخصصی پزشکی، توانمندیهای بینظیر و قابل رقابتی داریم، گفت: کمپین نسیم رحمت فرصت یک ماههای است تا گردشگران سلامت بتوانند خدمات درمانی مورد نیازشان را با تسهیلات و تعرفههای مناسب در ایران دریافت کنند.
زنگویی افزود: در کشورهای اسلامی همواره بر افزایش همدلی و انجام کارهای مشترک تأکید داشتهایم و موضوع کمپین نسیم رحمت با پیوند با کشورهای مسلمان میتواند اتفاقی نو باشد. ایران در گردشگری سلامت سرآمد است و این کمپین فرصتی برای معرفی توانمندی کشور به جهان فراهم میکند.
در ادامه حسن محمودی، مدیر کل درمانهای خارجی هلال احمر نیز گفت: موضوع گردشگری سلامت یک صنعت شناخته شده در دنیا است که به اقتصاد سلامت کشور کمک بزرگی میکند.
وی افزود: هلال احمر یک مرکز درمان قابل رقابت با کشورهای اروپایی است و بیمارانی از آفریقا، کشورهای عربی و آسیایی دارد.
میثم فرج اللهی، دستیار شهرداری تهران نیز در این نشست بیان کرد: دیپلماسی موضوع مهمی برای گردشگری سلامت و جذب بیماران بینالمللی است و شهرداری تهران سعی کرده تا از زیرساختها در زمینه گردشگری سلامت استفاده بهینه شود.
وی ادامه داد: توانمندی بخش خصوصی سبب ارتقای توانمندی بخشهای حاکمیتی و دولتی میشود.
حمید صاحب، مدیرکل سلامت شهرداری تهران نیز گفت: در حالی که تنها چند دهه پیش حتی در ارائه خدمات اولیه درمانی با مشکلات جدی روبهرو بودیم، امروز ایران به یکی از قدرتهای تأثیرگذار در حوزه سلامت و درمان تبدیل شده است. این تحول نه تنها دستاوردی فنی، بلکه حرکتی فرهنگی است که باید به افکار عمومی و جامعه جهانی معرفی شود.
صاحب با اشاره به جایگاه تهران بیان کرد: مدیریت شهری پایتخت بهعنوان «پایتخت جهان اسلام» میتواند الگویی در حوزه سلامت، زیرساختهای فرهنگی و گردشگری سلامت ارائه دهد. شهرداری تهران نیز تمامقد در این عرصه حضور دارد و نقش خود را در توسعه سلامت و ارتقای جایگاه فرهنگی ایفا خواهد کرد.
محمد رضا سلحشور، مدیر کل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی در پایان این نشست ضمن اشاره به اینکه موضوع گردشگری سلامت مسئله مهمی است و پیامی در زمینه انسان دوستی بین کشورها محسوب میشود گفت: چندین موضوع در حوزه گردشگری سلامت اهمیت ویژهای دارد. اول، فرصت اقتصادی است؛ گردشگری سلامت میتواند منبع درآمد ارزشمندی برای کشور باشد و بسیاری از فعالان حوزه سلامت و خدمات درمانی از آن بهرهمند شوند. این امر همچنین میتواند به کاهش معضل مهاجرت پزشکان و کادر درمان کمک کند.
وی با بیان اینکه دیپلماسی سلامت یکی از مهمترین ابزارهای ارتباطات بینالمللی است و از این طریق میتوانیم روابط خود را با کشورها تقویت کنیم، ادامه داد: همسایگان و کشورهای اسلامی نیازمند خدمات درمانی باکیفیت هستند و کشورهایی مانند ترکیه، امارات و تایلند بهطور جدی در این حوزه فعال شدهاند. اگر ما نیز جدی وارد این عرصه نشویم، فرصتها از دست خواهد رفت.
مدیر کل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی بیان کرد: گردشگری سلامت فرصتی است برای نشان دادن چهره انساندوستانه جامعه پزشکی ایران و تقویت همبستگی حرفهای در این قشر. در عین حال، هر اقدامی نیازمند آموزش است. کادر سلامت، شرکتهای خصوصی، بیمارستانها، درمانگاهها و کلینیکها باید آموزش ببینند تا بدانند چگونه وارد این حوزه شوند. این وظیفه میتواند بر عهده سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت باشد.
سلحشور افزود: برنامه هفتم توسعه کشور هدفگذاری کرده که سالانه حدود دو میلیون گردشگر سلامت جذب شود.
انتهای پیام/

