دبیر انجمن قطعهسازان: زیان انباشته ۲ خودروساز بزرگ کشور به ۳۱۰ همت رسید
آرش محبینژاد، دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعهسازان خودرو، در نشست خبری، زیان انباشته ۲ خودروساز بزرگ کشور را ۳۱۰ همت اعلام کرد و گفت: آیندهفروشی خودروسازان داخلی در قالب قراردادهای سهجانبه، خرید دین، اوراق گام، السی داخلی و SCF در مجموع به ۱۲۰ همت رسیده است.
محبینژاد شکاف بازار خودرو در سالهای اخیر (تفاوت قیمت بازار و درب کارخانه) را ۶۴۰ همت عنوان کرد و گفت: بدهی جاری این ۲ خودروساز به ۶۲۰ همت میرسد، در حالی که مطالبات تعیین تکلیف نشده زنجیره تأمین داخلی از خودروسازان نیز ۱۶۰ همت برآورد میشود.
وی ادامه داد: بر اساس آمار مقایسهای، تولید انواع خودرو در گروه صنعتی ایرانخودرو تا پایان مرداد ۱۴۰۴ نسبت به بازه مشابه سال گذشته ۲ درصد کاهش یافته است. در همین مدت، تولید انواع خودرو در گروه سایپا با کاهش ۳۴ درصدی مواجه بوده است.
دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعهسازان خودرو گفت: طبق برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت، قرار بود تولید خودرو در سال ۱۴۰۴ به رقم یکمیلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه برسد، اما تاکنون تنها یکمیلیون و ۳۲۳ هزار و ۶۶ دستگاه محقق شده است.
محبینژاد، در ادامه با اشاره به عملکرد تولید خودرو در مرداد امسال گفت: در مرداد امسال، تولید خودروهای سواری نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶ درصد افت داشت، اما ایرانخودرو توانست در همین ماه رشد ۲۶ درصدی ثبت کند و در مجموع تولید تجمیعی سواری تا پایان مرداد با رشد مثبت ۲ درصد همراه شد که این تغییر حاصل تصمیمگیری سریع بخش خصوصی بود.
محبینژاد با تأکید بر اینکه تحقق برنامه تولید وزارت صمت با شرایط موجود امکانپذیر نیست، اظهار کرد: ایرانخودرو در مرداد بار اصلی تولید کشور را به دوش کشید، اما این روند پایدار نخواهد بود؛ چراکه منابع ورودی محدود است و مشکلات جدی در فروش نیز وجود دارد.
وی افزود: اقتصاد تابع دستور نیست بلکه تابع قوانین خود است. اگر منابع مالی بهدرستی مدیریت نشود، استمرار تولید صنعت خودرو با چالش جدی روبهرو خواهد شد.
آخرین جزئیات خسارت قطعات در بندر شهید رجایی
دبیر انجمن قطعهسازان درباره خسارت وارد شده به قطعات خودرو در بندر شهید رجایی نیز توضیح داد: آسیبها فقط شامل قطعات مستقیم نبود، بلکه مایحتاج قطعهسازان نیز در میان آنها قرار داشت. اینطور نیست که اگر امروز حادثهای رخ دهد فردا بتوان جایگزین تهیه کرد. بخشی از قطعهسازان توانستند از مسیر ترکیه جبران کنند، اما این همزمان با جنگ ۱۲ روزه و لغو پروازها شد.
وی خسارت اصلی را چند هزار میلیارد تومان برآورد کرد و گفت: این رقم دقیق بهدلیل محرمانگی قابل اعلام نیست. با این حال، مهمتر از خسارت مستقیم، خسارت عدمالنفع است. بیش از هزار و ۲۰۰ قطعهساز در ردههای اول و دوم قطعات تحویل دادهاند، اما پول آن بازنگشته است و هیچ محاسبه یا جبرانی برای این خسارت انجام نشده است.
محبینژاد تصریح کرد: دولت تنها برخی حمایتهای محدود مانند تسریع در تخصیص ارز یا تسهیلات مالی را در نظر گرفته است، اما کمک بلاعوض یا جبران واقعی خسارتها صورت نگرفته است. بیمهها نیز تنها بخشی از خسارت را در حد تعهدات قراردادی پرداخت کردهاند.
انتهای پیام/

